UPDATE: Guvernul a confirmat, oficial, care va fi data de începere a programului, moment din care producătorii pot începe să se înscrie. Programele Rabla Plus și Rabla Clasic 2023 vor începe pe 24 martie. Bugetul pentru programele Rabla 2023 (Rabla Clasic, Rabla Plus și Rabla Local) este de peste 13,3 miliarde de lei (peste 2,7 miliarde de euro).

Știre inițială: Ediția din acest an a Programului Rabla, care include Rabla Clasic și Rabla Plus, ar putea să primească undă verde chiar în această lună. În cadrul ședinței de Guvern din 9 martie, va fi pus în discuție și bugetul AFM, sursa banilor pentru programele Rabla 2023. Dacă bugetul mărit va fi aprobat, Guvernul mai trebuie doar să elaboreze ghidurile necesare pentru ca, apoi, să invite producătorii să se înscrie în program.

Când începe programul Rabla în 2023

În aceste condiții, data de 17 martie este probabilă ca dată de început pentru înscrieri.

Programul Rabla 2023 beneficiază de un buget mai mare, ceea ce permite și creșterea primelor de casare, așa cum a anunțat, încă din luna ianuarie, Ministrul Mediului Tancozs Barna. ”În cadrul Programului 'Rabla clasic', care oferă acel bonus pentru casarea maşinilor vechi şi posibilitatea de cumpărare de maşini clasice, cu motorizare clasică noi, avem bugetul pentru a asigura o creştere cu 15% a primei de casare, aşa cum şi dumneavoastră aţi discutat la 'Dacia', cu ocazia vizitei pe care aţi efectuat-o. Avem bugetul pentru a oferi acest sprijin majorat în 2023", a explicat Tanczos Barna la acel moment.

Rabla 2023, ce alte modificări au fost propuse pentru programul Rabla Clasic

Anul trecut, prima de casare pentru programul Rabla Clasic era de 6.000 lei pentru un autovehicul uzat, respectiv de 9.000 lei pentru două autovehicule vechi, față de 7.000 de lei pentru un automobil în 2023, respectiv 10.000 de lei pentru două. La aceste prime se pot adăuga și ecobonusuri. De exemplu, cei care folosesc tichetul Rabla pentru a cumpăra un autovehicul nou, hibrid, mai pot primi 3.000 de lei, iar pentru unul pe GPL, 1.500 de lei. De asemenea, dacă mașinile casate prin Rabla Clasic au norma de poluare Euro 3 sau chiar mai jos, se mai primesc 1.500 de lei.

Proiectul de Ordin de Ministru care prevede aceste modificări, dar și altele, este în dezbatere publică de la finele lunii februarie. Printre cele mai importante modificări propuse pentru Rabla Clasic, pe lângă creșterea cu 15% a primei de casare, se numără:

  • Reducerea emisiilor pentru acordarea primei de casare la maximum 155 grame CO2/km în sistemul de calcul WLTP;
  • Stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minim 300.000 de lei (61.000 euro);
  • Eliminarea condiției de a casa un vehicul utilizat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, în cazul solicitanților instituție publică;
  • Modificarea valabilității Notei de Înscriere la o perioadă de 90 de zile.

Rabla 2023: ce modificări sunt în discuție pentru programul Rabla Plus

În cazul programului Rabla Plus, cel care încurajează casarea mașinilor vechi în scopul trecerii la autovehicule noi de tip hibrid sau electrice, printre cele mai importante modificări aflate în dezbatere se numără și:

  • Stabilirea unui plafon al valorii solicitate la decontare de minim 1.000.000 de lei (203.500 euro);

  • Eliminarea condiției de a casa un vehicul utilizat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, în cazul solicitanților instituție publică;
  • Eliminarea posibilității de a anula Notele de Înscriere;
  • Modificarea valabilității Notei de Înscriere la o perioadă de 90 de zile;
  • Stabilirea cuantumului maxim de 75.000 de euro (TVA inclus) pentru achiziționarea unui automobil electric;
  • Mărirea valorii ecotichetului la 120.000 de lei pentru solicitanții instituții publice;

Românii vor primi în continuare 51.000 de lei pentru achiziționarea unei mașini electrice noi sau 54.000 de lei dacă sunt casate două vehicule uzate.

Rabla 2023: ce se întâmplă cu programul Rabla Local

În plus, s-au propus modificări și la pragurile, sursele de finanțare și modalitatea de accesare pentru programul Rabla Local.

Rabla este de fapt un program de susținere a industriei auto, dar nu unul de mediu, explica anul trecut, pentru wall-street.ro, Octavian Berceanu, fostul șef al Gărzii de Mediu. Și un raport al Asociației 2Celsius a ajuns la concluzia că programul Rabla nu aduce beneficii demonstrabile pentru mediu, fiind mai degrabă un ajutor oferit industriei auto.

”Programul Rabla există, sub diverse forme, și în alte state, dar nu e etichetat ca un program de mediu. Pentru că tu ai scos 50.000 de rable care majoritatea au stat pe dreapta și ai introdus 50.000 de automobile care poluează. Nu îl poți numi program de mediu fiindcă tu ai produs poluare, până la urmă, atunci când tragi linie. Am dus 50.000 de rable la descompus dar nu există nicio finanțare care să vină cu tehnologii noi în zona de dezmembrare auto sau vreun program care să arate dezmembrarea deșeurilor, unde ajunge uleiul, ce se întâmplă cu caroseria”, spunea Octavian Berceanu.

Și ministerul pare a fi de acord, astfel că anul acesta ar trebuie să demareze Rabla Local, care să răspundă la nevoia de a scoate sute de mii de maşini vechi din circulaţie fără a aduce pe străzi altele noi în locul lor, potrivit lui Tanczos Barna. Nu este încă sigur când va începe programul Rabla Local

Sursa foto: Shutterstock.com