Calculele făcute de experții Agenției Internaționale a Energiei (IEA) arată că, la nivelul anului 2022, emisiile de dioxid de carbon produse de SUV-uri (inclusiv crossover-e) au atins aproape un miliard de tone. Și asta în ciuda creșterii vânzărilor de mașini electrice la nivel global cu aproape 60%, în vreme ce vânzările de SUV-uri au crescut cu doar 3%.

Chiar și așa, SUV-urile au reprezentat aproape jumătate din vânzările mondiale de mașini, cele mai semnificative creșteri fiind în SUA, India și Europa. Doar 16% dintre acestea au fost SUV-uri electrice.

Statistic: Number of car registrations in Europe in 2021, by segment (in 1,000s) | Statista
Find more statistics at Statista

Cererea de mașini cu motoare pe ardere internă mai mari și mai puțin eficiente a dus la o creștere a cererii de petrol și produse petroliere, dar și la un volum mai mare al emisiilor de CO2. Confom datelor IEA, consumul de benzină și motorină pentru mașinile non-SUV a rămas la același nivel în 2022 față de 2021; în schimb, pentru SUV-uri a crescut cu 500.000 de barili pe zi, reprezentând o treime din creșterea totală a cererii de petrol și produse petroliere.

Iar emisiile de dioxid de carbon ale SUV-urilor au crescut cu circa 70 de milioane de tone, ajungând la un total de aproape un miliard – în jur de 3 tone pe an/SUV non-electric.

Ca termen de comparație, emisiile globale de CO2 au fost de 36,8 miliarde de tone în 2022, deci SUV-urile au reprezentat 2,7% din emisiile totale.

Toată Uniunea Europeană a produs anul trecut în jur de 3,1 miliarde de tone de dioxid de carbon. Japonia (sau tot continentul sud-american) generează un miliard de tone – cât toate SUV-urile din lume la un loc – iar Germania, sub 700 de milioane. România produce în jur de 79 milioane de tone de emisii de CO2 anual.

Sursa foto: Shutterstock