Cei mai mulți dintre români cred că sunt puține companii care și-au luat angajamente de sustenabilitate și chiar mai puține care fac în mod concret acțiuni sustenabile, arată studiul realizat de IZI data pentru Ambasada Sustenabilității din România (ASR) și care poate fi consultat AICI.

Mai precis, 7 din 10 respondenți cred că sunt puține branduri care declară că se implică și peste 8 din 10 respondenți spun că sunt puține branduri care fac acțiuni concrete în domeniul sustenabilității, mai arată studiul. Întrebați ”Cât de multe companii/ branduri crezi că fac acțiuni concrete pentru protejarea mediului și bunăstarea societății?”, 36% au răspuns ”foarte puține” și 33%, ”destul de puține”.

Doar 3% cred că foarte multe firme sau branduri fac ceva concret pentru mediu ori pentru societate. Procentul e și mai mic în rândul femeilor – 2%. În schimb, persoanele cu educație superioară, dar și cele din mediul urban, au mai mare încredere în eforturile de sustenabilitate ale companiilor.

60% spun că știu despre astfel de eforturi, principalele surse de informații pe acest subiect fiind reclamele de la TV, urmate de Facebook. Reversul medaliei este că 4 din 10 respondenți nu au auzit de vreun brand sau companie care să se implice în acțiuni sustenabile.

Sustenabilitate sau greenwashing?

În același timp, trebuie menționat că eforturile de sustenabilitate ale companiilor ascund în multe cazuri ”greenwashing” – adică practica de a prezenta o imagine falsă a impactului pe care îl au politicile lor asupra mediului. Chiar dacă în prezent fenomenul nu este reglementat ca atare la nivel european sau local, specialiștii nu au dubii că acest lucru se va întâmpla în viitorul apropiat.

În 2021, Comisia Europeană a prezentat un raport, realizat cu ajutorul autorităților de protecție a consumatorului din statele membre, privind greenwashing-ul pe site-urile unor comericanți de produse din cele mai diverse domenii. Procentul de false etichete ”verzi”, de tipul ”eco-friendly” sau ”sustenabil” era de 42%. Mai mult, în 59% din cazuri compania nu putea prezenta dovezi ușor accesibile care să susțină aceste etichete.

Estimările oficiale arătau atunci că sectoarele cu cel mai mare procent de greenwashing sunt cel al utilităților, cel al electrocasnicelor mari și cel al cosmeticelor și produselor de îngrijire personală. Conform Comisiei, sunt afectați nu doar cei care plătesc mai mult pentru produse crezând că sunt ”verzi”, dar și cei care nu cumpără astfel de produse, deoarece îi face să nu creadă în etichete de tipul ”eco-friendly”. Tot oficialii de la Bruxelles estimează că pierderea pentru consumatorii din UE rezultată din greenwashing este de jumătate de miliard de euro pe an.

Sursa foto: Unsplash