”Sunt convins că sustenabilitatea e compatibilă cu business-ul”, a afirmat Frederic Lamy. ”Cred că cea mai complexă parte e cum ne transformăm propriul nostru model de business”.

Retailerii nu au fost tocmai exemplari din acest punct de vedere, recunoaște CEO-ul Leroy Merlin România: ”Vindeam, produceam foarte mult fără să ne uităm la ce se întâmplă în jur. Nu voi spune că mă face să mă simt vinovat, dar vreau un viitor mai bun și mai sigur pentru copiii mei”.

Modelul de business al unui retailer este să aibă cât mai mulți clienți și să le vândă cât mai mult: dar cum se împacă acest lucru cu sustenabilitatea? Marea provocare, spune Frederic Lamy, este să vinzi produse mult mai durabile. Problema nu e de creștere, ci de a gândi diferit modul în care îți vinzi produsele și serviciile, de a trece de la consum excesiv la un consum moderat. Iar aici, afirmă el, nu există miracole, ci e nevoie de educație: atât de educarea clienților, cât și a echipei.

”A planta un copăcel e simpatic, dar nu schimbă lumea”

”Nu trebuie să confundăm CSR cu strategiile de sustenabilitate. Vă dau un exemplu: a planta un copac într-o pădure e o acțiune extraordinară într-un teambuilding. Îmi place foarte mult, e o mică contribuție personală, dar nu schimbi lumea, e doar simpatic. O adevărată strategie de sustenabilitate se referă la capacitatea companiilor de a își stabili prioritățile. Noi ne-am analizat datele și am stabilit că dacă vrem să fim sustenabili, trebuie să ne concentrăm la amprenta de carbon. Dacă reducem amprenta tuturor produselor noastre cu 30% până în 2028, contribuția noastră va fi exponențială”, a afirmat CEO-ul Leroy Merlin la Sustenabil zi de zi.

Strategiile de sustenabilitate sunt extrem de complexe, susține el, iar lucrurile mici, precum plantarea unui copac, nu pot schimba de fapt lumea. De asemenea, nu trebuie să ne împrăștiem în toate direcțiile, ci să gândim strategic.

La nivelul Leroy Merlin, acțiunile țin atât de pregătirea echipelor, cât și de explicații pentru clienți. ”Din punctul meu de vedere, totul ține de pedagogie: de ce facem asta și cum facem asta”, spune Frederic Lamy. Iar interacțiunea cu clienții este o mare provocare și nu se poate baza pe improvizație. Datele trebuie explicate atent și corect, dat fiind că unii dintre clienți sunt experți, iar guvernele încearcă și ele să se implice.

Ciment bun vs. ciment rău

”E foarte important să fii transparent. Am ales să fim sinceri, chiar dacă unele produse nu sunt sustenabile deloc”, a afirmt Frederic Lamy în cadrul conferinței Sustenabil zi de zi, organizată de Eco Synergy și Asociația Environ.

”Vă dau un exemplu: cimentul. Vindem anual cam 1 milion de unități. Când te uiți la amprenta de carbon, e un dezastru. Când vorbești cu furnizorii, îți propun un ciment mai sustenabil. Utilizarea e identică, al doilea e mai responsabil, dar e cu 50% mai scump. Ce facem? Continuăm cu primul produs sau trecem la al doilea, cu costuri mai mari? Companiile trebuie să aibă un curaj foarte mare când iau asemenea decizii. Noi am decis să renunțăm la primul produs, așa că până la finalul anului dispare din magazinele noastre. Trebuie să fim consistenți. Dacă lansăm o strategie de sustenabilitate, trebuie să o demonstrăm prin acțiuni”.

Retailerul afirmă că și-a redus marja de profit în mod voluntar pentru a trece la produsul mai sustenabil și a-i face prețul mai atractiv. ”Toate acțiunile noastre sunt o combinație între aceste 2 elemente, sustenabilitate și atractivitatea prețului. Cred că clienții din noua generație nu vor să construiască la fel ca părinții lor și cred că trebuie să ne îndreptăm spre produse mai sustenabile. Pierzi pe termen scurt, dar pe termen lung devii lider de piață”, a conchis Frederic Lamy.

Sursa foto: wall-street.ro / Ovidiu