Cele mai recente studii arată că 94% dintre europeni consideră importantă protecția mediului iar 57% consideră important impactului unui produs asupra mediului atunci când îl cumpără. Dar 61% spun că li se pare dificil de înțeles ce produse sunt cu adevărat prietenoase cu mediul, iar 44% nu au încredere în informațiile de acest tip de pe etichetele produselor.

Ce se ascunde în spatele etichetelor verzi

”Recent am aflat și că această neîncredere este îndreptățită. Comisia Europeană a analizat produsele etichetate ca fiind verzi și a descoperit că astfel de etichete sunt extrem de comune. Practic, trei sferturi dintre produse pretind că sunt verzi, dar, în același timp, în peste jumătate dintre cazuri nu era clar pe ce se baza această etichetă. 53% erau vagi sau înșelătoare, iar 40% nu puteau prezenta nicio dovadă că produsul este verde”, a explicat Miriam Thiemann în cadrul conferinței Sustenabil zi de zi, organizată de Eco Synergy și Asociația Environ..

În cazul ”ecolabel-urilor”, de pe piața europeană (cunt circa 200 de exemple), 50% dintre acestea nu au fost verificate.

”Este evident că avem o problemă cu greenwashingul, iar nivelul de conștientizare crește”, spune Miriam Thiemann. ”Dar nu e suficient, avem nevoie de reguli mai stricte pentru a ne asigura că eliminăm greenwashing-ul din piață”.

Ce măsuri ar putea fi introduse pentru a stopa greenwashingul

Uniunea Europeană a pus acest lucru pe lista sa de priorități și are în vedere o serie de măsuri și reglementări. În primul rând, este în discuție directiva privind consolidarea rolului consumatorilor în vederea tranziției verzi. Aceasta ar duce la reguli mai stricte privind folosirea etichetelor ”eco” și ”verde”, consideră reprezentanta Biroului European pentru Mediu, o rețea de ONG-uri de mediu cu 180 de membri din 28 de state, cea mai mare rețea de acest tip din Europa.

În această primăvară a fost propusă și o directivă privind fundamentarea și comunicarea declarațiilor explicite de mediu. Practic, dacă vrei să etichetezi produsul tău drept verde, el va trebui controlat de o agenție independentă încă dinainte de a intra pe piață.

Pașapoartele digitale pentru produse sunt acum un ”subiect fierbinte la nivelul politicilor europene”, explică Miriam Thiemann. Fiecare produs va trebui să aibă acest pașaport digital – practic, un cod QR pe care îl scanezi și astfel poți vedea informațiile despre sustenabilitate. ”Este încă un concept foarte deschis, acum se definește cum va fi aplicat”.

În fine, există deja ”ecolabel”, eticheta UE pentru produse non-alimentare, un exemplu pozitiv, recomandat de Biroul European pentru Mediu. Mai multe informații despre această etichetă puteți găsi AICI.

”Vor fi toate aceste inițiative suficiente pentru a opri greenwashingul? Încă nu știm, dar există un potențial foarte mare”, conchide Miriam Thiemann. Dar, în orice scenariu, transparența va fi cheia, în opinia sa.

Sursa foto: wall-street.ro