Diana Coroaba, partener in cadrul PwC Romania, a prezentat impactul asupra celor trei sisteme de pesnii din Romania in cele doua scenarii, in cadrul conferintei anuale a Asociatiei Analistilor Financiar-Bancari din Romania (AAFBR).

Ea a precizat ca a realizat aceste calcule in conditiile in care, in umra unor sondaje realizate, a rezultat ca 52% dintre angajatori nu au decis inca daca majoreaza salariul brut al angajatilor, ca urmare a mutarii contributiilor sociale, astfel incat netul sa ramana nemodificat. Din acelasi sondaj reiese faptul ca 38% dintre angajatori vor creste salariile brute, 6% nu le vor crete, iar 4% le vor majora doar pentru anumite categorii de salariati.

In scenariul pessimist, in care angajatorul nu majoreaza brutul, la Pilonul I (pensie de stat), contributiile vor scadea cu 1,3 puncte procentuale, fapt care va determina majorarea subventiilor de la bugetul de stat pentru plata pensiilor.

La Pilonul II, efectul va fi dramatic, sustine Diana Coroaba, atat la nivel micro cat si la nivel macroeconomic, avand in vedere reducerea contributiei de la 5,1% la 3,75% virata catre Pilonul II.

Radu Craciun: Suspendarea...
Citeste si: Radu Craciun: Nu suntem mandatati sa negociem scaderea pensiei private

Contributia neta scade cu 26,5%. Daca nu ne intereseaza ce se intampla cu beneficiile la pensionare, ar trebui sa sa se vada la nivel macroeconomic, avand in vedere faptul ca Pilonul II este mare sustinator al deficitului buget de stat: 90% din investitiile fondurilor private de pensii se duc in titluri de stat, iar daca aceste investitii scad, statul va trebui sa creasca dependenta de pietele externe”, a explicat reprezentanta PwC.

Pa Pilonul III, de asemenea, contributiile vor scadea, pe fondul reducerii veniturilor disponibile ale persoanelor.

In scenariul “mai putin pesimist”, in care angajatorii decid sa majoreze salariile angajatilor pentru a compensa pierderea de net, la Pilonul I ar trebui sa existe o crestere relativa a contributiilor colectate la bugetetul asigurarilor sociale, ceea ce inseamna ca nu va fi necesara suplimentarea sumelor allocate de la buget pentru plata pensiilor, insa dependent sistemului de buget ramane.

La Pilonul II, efectul ar fi mai putin dramatic, insa tot negativ, avand in vedere ca, si in acest caz, contributia neta scade, insa cu doar 11,8%. La Pilonul III, impactul ar fi neutru, a mai spus Coroaba.

Top 15 balbe ale Guvernului...
Citeste si: Top 15 balbe ale Guvernului PSD de la inceputul anului

Randamente bune, in conditii nefavorabile

La randul sau, Adrian Codarlasu, vicepresedinte AAFBR, a punctat mai mult pe rolul fondurilor private de pensii in economie.

El a facut referire la raportul OECD din care reiese ca fondurile private de pensii din Romania au obtinut, in ultimii 5 ani, un randament real de 6,4%, unul din cele mai bune din Europa.

Fondurile de pensii sunt administrate profesionist in Romania, iar aceste randamente sunt obtinute in anumite conditii: in urma cu 5 ani ieseam din recesiune si a urmat o perioada de dobanzi reduse. Totusi, s-au obtinut randamente substantiale”, a punctate Codarlasu.

Mai mult, el a atras atentia ca Romania care una dintre cele mai mari ponderi de investitii ale fondurilor de pensii pe piata locala, peste 93%.

In 2040, un angajat va...
Citeste si: Scenariu dramatic: ce se va intampla in 2040 cu pensiile romanilor?

Reprezentantul AAFBR a punctat si avantajele Pilonului II, printre care un management profesionist al banilor, pentru contributori participarea efectiva la cresterea economica si aspectul de proprietate asupra banilor.

“Masura de reducere a contributoolor va duce la scaderea cu aproximativ 20% a fondurilor la pensionare, fata de cazul in care s-ar fi respectat angajamentul de majorare la 6%”, a mai spus reprezentantul AAFBR.