Ne apropiem vertiginos de inceputul anului 2018, cand vor intra in vigoare numeroase schimbari pentru mediul de afaceri, dar multe dintre ele nu sunt clare inca. Este si cazul legislatiei privind plata defalcata a TVA. Ordonanta initiala a suferit modificari importante in Parlament, ajungandu-se la un compromis agreat, dar Legea de aprobare nu a fost publicata, inca, in Monitorul Oficial. Ce se intampla daca nu se publica pana la 31 decembrie 2017? Ei bine, Ministerul Finantelor are un plan B!

Ministerul pregateste un nou text de Ordonanta, care contine modificarile aduse in Parlament Ordonantei initiale (23/2017), astfel incat aceasta sa fie adoptata pe ultima suta de metri daca exista semnale ca Legea, care se afla in prezent la promulgare la Presedintie, nu va fi publicata in timp util, a declarant Alex Milcev, partener EY Romania, in cadrul unui interviu acordat wall-street.ro.

“Ministrul Ionut Misa a asigurat mediul de afaceri ca exista un plan B, adica se lucreaza la un text identic cu noua Lege, al unei noi OUG care o sa fie pregatita si, in cazul in care va fi clar ca Legea nu apare in MO pana pe 31 decembrie, va fi aprobata, urmand ca Legea sa vina ulterior sa aprobe Ordonanta. Deci o sa avem split TVA si, posibil, doua OUG, dar important este sa se puna punct acestei afaceri lungi si zbuciumate si sa ne vedem cu totii de treaba”, a explicat Milcev.

In cazul in care nu se face nimic, la 1 ianuarie 2018 ramane in vigoare vechea Ordonanta, care presupune obligativitatea sistemului pentru toti platitorii de TVA.

Mai mult timp pentru companiile cu restante la TVA

Dar ce prevede, in final (spera reprezentantii mediului de afaceri), textul actului normativ care urmeaza sa intre in vigoare la 1 ianuarie?

“In principiu s-a ajuns la un consens cat de cat acceptabil pentru lumea de afaceri, adica se putea mult mai rau. Am pornit de la mai rau si am ajuns la mai putin rau. Suntem intr-un punct mai bun decat acum o luna cand parea un dezastru iminent pentru mediul economic si mai ales pentru companiile mari. Acum seaman mai mult cu optional decat cu pseudo-optional, s-a lasart mai mult timp de reactie contribuabililor care risca sa fie incadrati fortat in sistem”, a punctat Milcev.

Este cazul celor care, potrivit proiectului modificat in Parlament, vor fi incadrati automat in sistemul split TVA daca au restante la acest impozit mai mari de 30 de zile. De la 1 ianuarie, toti contribuabilii vor avea la dispozitie 60 de zile sa isi rezolve problemele cu restantele (sa le plateasca, esaloneze etc) si apoi, daca nu reusesc, inca 30 de zile sa isi adapteze sistemul informatic la sistem.

Aceasta pasuire este binevenita, in opinia lui Milcev, pentru ca sunt multe cazuri in care firmele nu stiu ca au restante la TVA (au platit, dar ANAF a utilizat banii pentru alt debit, au gresit contul de plata, greseli in evidentele ANAF etc.). “In astfel de cazuri, au trecut 31 de zile si se trezeste in sistem”, a subliniat Milcev.

Contribuabilul, responsabil pentru greselile ANAF

In aceste conditii, el recomanda contribuabililor ca, dup ace isi regleaza situatia TVA, pentru a nu se trezi incadrati in split TVA fara sa stie, sa trimita lunar un reprezentant la Fisc pentru a cere fisa platitorului. “Firmele in niciun caz nu trebuie sa se increada in SVP (Spatiul Virtual Privat), pentru ca nu este actualizat si… contribuabilul este direct responsabil inclusive de greselile ANAF”, a mai spus Milcev.

In plus, el a mentionat ca s-a majorat si suma restantei de la care firma este incadrata automat in sistem, de la 1.500 de lei la 15.000 de lei in cazul companiilor mari, care este inca foarte mica. “Pentru companii mari nu inseaman nimic. La o cifra de afaceri de 150 de milioane de euro pe luna, TVA reprezinta 20 – 30 de milioane pe luna. Sa nu ai o greseala de 2.000 – 3000 de euro este aproape imposibil”, a punctate consultantul citat.

Pe de alta parte, insa, el a precizat ca a disparut amenda de 50%, care ar fi trebuit sa se aplice pentru orice greseala, si s-a ajuns la o penalitate de 0,06% pe zi, care este limitata in timp si pretul final al greselii nu poate depasi 11% – 12%.
Pe de alta parte, nu este clar in cazul acesta ce penalitati plateste ANAF daca nu elibereaza banii in cele 3 zile prevazute in actul normative. In conditii normale, Fiscul plateste dobanda contribuabililor pentru sume retinute pe nedrept, insa doar dupa castigarea unei actiuni in instanta.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri