Dupa ce a fost amintit recent, in treacat, de seful PSD, Liviu Dragnea, subiectul a fost reluat zilele acestea, pe larg, de un alt “specialist” al coalitiei de guvernare, Ecaterina Andronescu.

Consultantul fiscal Gabriel Biris scrie, pe pagina sa de Facebook, ca in programul de guvernare nu exista nicio mentiune cu privire la acest sistem de impozitare si se intreaba , in consecinta, “de ce se vorbeste iarasi de impozitul pe gospodarii”.

“Haideti sa (re)facem un scurt inventar al argumentelor impotriva acestei imbecilitati”, propune Biris.

In primul rand el subliniaza faptul ca 6 milioane de gospodarii vor trebui sa isi aleaga un “Gospodar Sef”, care sa se inregistreze la fisc la inceputul lui 2019 si sa depuna declaratie de impunere pentru veniturile obtinute de membri gospodariei (care nu neaparat sunt din aceeasi familie) undeva prin mai 2020. “Nu numai ca ANAF va avea de inregistrat 6 milioane de noi contribuabili, dar va fi o vanzoleala permanenta pe la Fisc: oamenii mai si mor, se mai si despart - iar orice modificare in "gospodarie" va trebui anunatata la Fisc”, sustine Biris.

CNIPMMR: Noua lege a...
Citeste si: CNIPMMR: Legea pensiilor - cadou electoral devastator pentru economie

Daca Formularul 600 a bulversat economia, ce sa asteptam de la noul sistem?

Biris face o paralela si cu discutiile referitoare la Formularul 600, care au declansat o adevarata nebunie. “Declaratia asta ar fi trebuit depusa de jumatate de milion de oameni. Cam ce va fi cand PSD va pune 6 milioane pe drumuri?”, puncteaza consultantul citat.

Acesta mai atrage atentia asupra faptului ca “Gospodarul Sef” va raspunde (inclusiv penal) pentru orice omisiune in declararea veniturilor, inclusiv pentru omisiunile membrilor gospodariei. “Vor zangani catusele pe toate ulitele din Romania”, afirma Biris.

In plus, in Romania exista peste 3 milioane de angajati care castiga net sub 2.000 de lei/luna, oameni care nu au nicio sansa sa puna bani de o parte pentru plata impozitului in anul urmator.

De asemenea, Biris a reamintit faptul ca, in cazul in care se introduce acest sistem, in 2019 statul ar renunta la 28 de miliarde de lei la buget, bani pe care ar urma sa ii incaseze abia in 2020. “Asta inseamna 6 miliarde de euro (la un curs de 4,6, putin probabil insa sa ramana tot atat pana in 2020), adica 3% din PIB. Peste cei 3% din PIB deja existenti... Adica in 2019 am avea un deficit de 6% din PIB, bani care vor fi luati ghici de unde?”, subliniaza Gabriel Biris.

Dan Badin, Deloitte: Bugetul...
Citeste si: Bugetul de stat este sub presiune! Ce sanse sunt sa creasca taxele?

Ar putea suporta ANAF un astfel de mecanism?

Sistemul a fost contestat, anul trecut, si prin prisma incapacitatii ANAF de a il administra. Potrivit consultantului citat, acum, intreaga administrare fiscala (la persoane fizice) este bazata pe CNP. In cazul in care se introduce impozitul pe gospodarii trebuie, pe de o parte, pastrat actualul sistem pentru ca CAS si CASS vor fi in continuare retinute de angajator si declarate pe CNP in D112, si adaugat un sistem nou, ce va fi administrat cu sistemul informatic ce sta sa crape!

“Nu mai mentionez nimic de cei 30.000 de consultanti care ar trebui sa asiste contribuabilii in depunerea acestor declaratii si nici de faptul ca ANAF va trebui sa mai angajaze inca pe atat ca sa faca fata tsunami-ului de declaratii. De ce mai vorbim de mizeria asta?”, se intreaba Gabriel Biris.

In plus, el a mentionat faptul ca Franta isi va inlocui din 2019 sistemul de declarare si plata a impozitului pe venit de catre cetateni cu unul bazat pe retinere la sursa (adica cu unul care seamana cu ce avem noi acum si la care unii vor sa renunte).

In concluzie, numeroase contraargumente fata de o astfel de initiativa? Asadar, de ce se revine? Poata ca, pe acelasi principiu ca si in cazul Pilonului II de pensii sau Split TVA, o varianta imbunatatita, cum ar fi impozitul progresiv, sa fie mai usor acceptata!

Investitorii din parcurile...
Citeste si: Halucinant: Facilitati pentru investitori, transformate in cosmar!