Au plecat la drum, in muzica, inspirati de Kurt Cobain si Nirvana si formatii precum Anthrax si Obituary. Astazi, la 17 ani de la infiintarea trupei Coma, Dan Costea si Hefe de la trupa Coma au stat de vorba cu wall-street.ro despre ce a insemnat acest drum. Cand au simtit impactul pe care il au asupra publicului? Cand s-a transformat Coma intr-un brand care a inceput sa aduca si business? Mai au nevoie de job-urile din afara trupei, in aceste conditii?

Cand ii intrebi care sunt cele mai vechi amintiri legate de rock pe care le au, Dan Costea si Razvan ”Hefe” Radulescu, voce si schratches/samples/keys in cadrul trupei Coma (ceilalti membri ai trupei sunt Catalin Chelemen, voce; Matei Tibacu-Blendea, chitara; Sorin Petrescu, chitara bas si Razvan Albu, tobe), aduc in discutie nume precum Kurt Cobain si Nirvana, Anthrax si Obituary.

”Cand am pus mana pe chitara, mi-am dat seama ca vreau sa fac rock&roll si ce m-a facut sa vreau asta cred ca a fost Nirvana, pentru ca pe vremea aia, prin 1990, muzica era in general solo-uri de chitara, chestii complicate la care nu puteam decat sa visez. Imi place Led Zeppelin, dar nu as putea sa fac solo-urile alea niciodata si am pus mana pe o chitara la un prieten si cand am vazut Nirvana, ca din trei acorduri si niste «zbierete» fac muzica, am zis «This is what rock&roll is all about», vreau sa cant ca Nirvana, o muzica pe care nu o auzeam in Romania in anii `90 si in 1996 am facut prima formatie, care s-a numit Lazy Bones”, povesteste Dan Costea.

Pentru Hefe, pasiunea pentru muzica, hobby ce s-a transformat, intre timp, intr-o ”boala”, asa cum o descrie chiar el, a inceput tot in anii `90, dupa Revolutia din 1989.

”Aveam 12-13 ani in 1990 si am avut norocul sa ma duc in America, imediat dupa Revolutie si tot ce voiam sa fac era sa-mi iau tricouri cu Obituary si cu Anthrax si bunica-mea imi zicea: «Mai, dar tu ai 12 ani, ia-ti si tu altceva» si eu ziceam: «Nu, Anthrax, Obituary! ». Intru in trepidatii cand ajung in magazine de muzica, imi cumpar incontinuu discuri, viniluri. Am caseta si cd-ul si vinilul, pentru un anume album, dar intotdeauna este ceva nou. La Pearl Jam de exemplu, la albumul Ten, am cd, am caseta, vinil si am mai luat inca un vinil pentru ca are o forma de minge de baschet pe el, ceea ce nu avea cel pe care-l aveam deja”, povesteste Hefe, a carui pasiune pentru muzica este atat de mare incat l-a facut sa piarda eclipsa totala de soare din 1999.

Eclipsa de soare din 1999 si inceputurile Coma

Se intampla in Elvetia, tara in care tanarul Hefe isi vizita un prieten, ai carui parinti au organizat, in ziua eclipsei, o iesire pentru a putea observa fenomenul. Au ajuns in orasul respectiv, dar langa parcarea plina de oameni care se pregateau sa vada eclipsa era si un magazin de muzica.
”Am intrat cu prietenul meu sa ne uitam la viniluri si el zice la un moment dat sa iesim afara, sa ne uitam la eclipsa, ca ne asteptau parintii lui. Toata parcarea era plina, toti erau stransi pe blocuri. Eu am ramas in magazin, s-a facut din ce in ce mai intuneric si tot cautam si am vazut un colt unde era putina lumina, m-am dus acolo, am cautat viniluri si s-a facut din nou lumina, trecuse eclipsa. Prietenul meu a venit si m-a intrebat daca am vazut eclipsa, i-am zis ca nu, dar ca am luat Dirt de la Alice in Chains cu 15 marci”, povesteste Hefe.

Un an mai tarziu de la acest episod, avea sa ia nastere trupa Coma, compusa, la acel moment din fosti membri din doua formatii, Daft Allison si Ska Burger.”Ne-am unit cele doua formatii si am zis sa facem una singura, aveam ganduri comune, ne stiam deja de ceva ani. Hefe a venit cu numele de Coma, nu era inca in trupa, dar era din gasca noastra, eram colegi de facultate si in prima luna el nu a facut parte din trupa”, spune Dan Costea.

Hefe explica: ”M-am intrebat de unde atatea fete care se uita la Dan? Am zis ca vreau si eu sa fac parte din formatia asta. Am lipsit prima luna, ca la scoala”.

Primul album al trupei Coma, ”Somn” a aparut in anul 2001. Au urmat, de-a lungul timpului, ”Nerostitele” (2006), ”Coma Light” (2008) si Orizont (2016). Fiecare dintre aceste materiale discografice au avut cu siguranta un impact asupra publicului, dar Dan Costea spune ca momentul în care si-a dat seama cu adevarat ce înseamna Coma pentru public a fost acum câtiva ani.

hefe, coma, dan costea, the rock business,

”Albumele sunt niste puncte de referinta in cariera unei trupe si un moment important in istoria trupei a fost un concert pe care l-am avut la Copacul cu Carti acum trei ani, in care mi-am dat seama ca se intampla chestii extraordinare cu formatia asta. A fost un concert in aer liber, noi nu eram constienti de ce adunasem in cei 15 ani de cand cantam. Concertul incepuse cu lumea stand jos si la un moment dat s-au ridicat in picioare si au venit langa scena si in momentul ala chiar mi-au dat lacrimile. In ultimii ani, formatia a mers foarte bine din punct de vedere al publicului, am mai scos un album, care a fost foarte bine primit, concertul de lansare de la Arenele Romane a fost sold-out”, explica Dan Costea.

Hefe spune ca succesul la public deriva din sinceritatea si pasiunea cu care membrii formatiei Coma abordeaza muzica pe care o fac, pe care o descrie de ”o agresivitate calma care multumeste pe toata lumea, dar in primul rand pe noi”. Kurt Cobain apare din nou in discutie, ca exemplu de autenticitate.

hefe, coma, therockbusiness

”Muzica noastra este de o agresivitate calma, activam pe o nisa, e un pachet care multumeste pe toata lumea, dar in primul rand pe noi. Cred ca punctul forte al formatiei este in primul rand energia transmisa de pe scena. Daca esti sincer, ajungi la public si il dau ca exemplu pe Kurt Cobain. El nu a facut Conservatorul, nu a studiat cu Steve Vai si Al Di Meola, ci era un baiat care a pus mana pe chitara si a facut ce simtea el si cred ca asta este cel mai important, sa iasa din tine, ca daca vin trei oameni care vin sa-ti spuna cam cum ar trebui sa faci, rezultatul nu cred ca va trece testul timpului, poate ai succes o vara”, spune Hefe, iar Dan Costea il completeaza: ”E vorba sa ai un vibe bun, sa ai un show misto si lumea sa plece zambind de la concert si eliberata de stresul cotidian”.

Dan si Hefe de la Coma despre impactul tehnologiei in muzica rock

Fara indoiala, evolutia tehnologiei din ultima vreme a jucat un rol important in privinta rapiditatii si usurintei cu care muzica trupei Coma ajunge la fani, implicit a cresterii bazei de fani.

”Am incercat sa ne adaptam, mi se pare ca oamenilor care traiesc azi si isi fac o trupa le este mult mai usor sa fie vazuti, sa se arate publicului fata de cum ne era noua acum 17 ani. Mi se pare ca e un avantaj enorm sa ai internetul de partea ta si sa te vada lumea, sa dai 50 de lei la Facebook si ajungi la mai multi oameni in acea saptamana si nu trebuie sa ai o companie ca sa faci asta, o poti face tu singur. Inainte printam noi postere cu spatiu liber la numele clubului si data si ora si le trimiteam prin locurile in care urma sa cantam cu rugamintea ca ei sa scrie cu carioca datele lipsa si sa le puna prin oras. Erau niste minigrupulete, incercai sa-ti faci o baza de fani acolo, ca sa te ajute”, spune Dan Costea.

Hefe spune insa ca exista si reversul medaliei, principalul dezavantaj al tehnologiei fiind, in opinia sa, riscul ca muzica pe care o faci sa se piarda in avalansa informationala prin care trecem in fiecare zi.

”Succesul unei formatii si notorietatea depind de momentul in care apari, de spatiul si timpul respectiv, care sa te lase sa te ridici. Eu cred ca internetul este senzational, dar cu toata avalansa asta de informatii nu este usor. Eu daca acum aveam 14 ani si m-as fi pierdut in toata aceasta avalansa,nu cred ca as mai fi ajuns la Alice in Chains sau Soundgarden, care-mi plac mie foarte mult. Eu cred ca trebuie sa iei fiecare formatie, s-o asculti, sa stai cu carticica de versuri, sa intelegi, e ca la escape room, intri acolo si, ca sa iesi, trebuie sa parcurgi niste etape, trebuie sa stii sa ajungi de la un album la altul, sa stii sa te scufunzi un pic si apoi sa iesi la suprafata si sa zici «Uite ce-am gasit», ca daca stai numai la suprafata nu poti sa te bucuri”, explica Hefe.

Mai au nevoie Dan Costea si Hefe de job-uri in afara trupei Coma?

In Romania, succesul in muzica, mai ales daca vorbim despre rock, nu este sinonim cu castigurile materiale importante, din care sa poti duce o viata indestulata, de aceea membrii formatiei Coma au si job-uri de zi cu zi, legate de muzica sau nu. Dan Costea spune ca ar putea sa traiasca din muzica, dar ca nu ar atinge confortul la care a ajuns in momentul de fata.

” Se poate trai din muzica, dar destul de jos, e foarte nesigur si nu stii ce o sa mai faci la 60 de ani cand n-o sa mai poti sa mai dai din cap pe scena, iar statul roman nu asigura pensie pentru ca tu ai fost cantaret toate viata ta si atunci a trebuit sa ne gasim meserii, in facultati fiecare dintre noi am avut o formare. Pe mine asa m-a invatat mama, ca e bine sa am o plasa de siguranta si sa nu ma bazez pe un singur lucru toata viata ta. Eu sunt art director intr-o agentie de publicitate, fac asta de 11 ani si nu m-am gandit niciodata ca o sa desenez pentru a-mi castiga existenta, dar imi place foarte mult ce fac, este tot un domeniu creativ, ceea ce este un avantaj pentru mine. In formatie avem un auditor financiar, un arhitect, project manageri in corporatii, iar Hefe este promoter de evenimente, scrie in reviste, are emisiuni la radio si tv”, spune Dan Costea.

Hefe, care scrie pentru diverse reviste cu profil muzical (Sunete, Heavy Metal Magazine, Maximum Rock), care are o emisiune saptamanala la Music Channel (Alternative Hour) si care prezinta, alaturi de Adi Despot (solistul formatiei Vita de Vie), emisiunea Playground de la Rock FM, spune ca de vina pentru imposibilitatea de a-ti asigura un trai decent din muzica este si lipsa unei culturi muzicale in privinta rock-ului.

”Am fost recent la Queens of The Stone Age in Polonia, au fost 17.000 de oameni, iar biletul era 60 de euro. In Romania cata lume vine la un concert unde costa biletul 60 de euro? E o chestie care tine si de popularizarea unui gen de muzica in tara respectiva, daca genul ala de muzica nu e promovat, nu e in cultura oamenilor, nici nu o sa vina public numeros, o sa vina cateva sute sau, daca e formatia mai mare, o sa vina doua-trei mii. Queens of The Stone Age eu nu cred ca ar strange mai mult de 1.500 de oameni, la un pret de 150 de lei biletul, daca pui 60 de euro nu vine nimeni. E si nivelul de trai, e si o cultura care a fost implementata in 50 de ani in afara, in anii `70 existau concerte in Germania cu Doors, cantau Pink Floyd, Led Zeppelin, in Romania a venit Metallica in 1999 si cam atat. Noi nu am avut un background, nu am avut o baza de la care sa crestem, poate peste 30 de ani o sa fim si noi la nivelul la care sunt celelalte tari acum. In Budapesta venea Metallica in 1988, Motorhead a fost acolo, inainte de caderea Cortinei de Fier, in Praga nu mai zic. Si in aceste tari erau regimuri totalitare, dar mai stiau de Pink Floyd, de Beatles, la noi nu era un trafic din asta underground cu discuri cu Pink Floyd. Erau, dar nu la nivelul la care sa schimbe o mentalitate”, explica Hefe.

Cum a devenit Coma un brand care aduce business?

In prezent, dupa 17 ani de activitate, Dan Costea si Hefe spun ca, un sfarsit, simt ca trupa Coma a devenit un brand, fapt care a inceput sa aduca, implicit, si business. Principalele surse de venit sunt concertele, urmate de merchandise. Produsele care poarta logo-ul Coma, pe care Dan Costea l-a creat, au inceput sa fie achizitionate de catre fani.

hefe, coma, dan costea, the rock business

”Concertele sunt cea mai importanta sursa de venit, apoi merchandise-ul. A crescut foarte tare cu merch-ul de cand am reusit sa gasesc un logo care se potriveste foarte mult cu muzica noastra si logo-ul acesta se gaseste in afara de tricouri si alte produse si pe oameni, sub forma de tatuaje. Mi-am dat seama ca s-a transformat ontr-un brand destul de puternic Coma si asa a aparut si colaborarea cu berea. A inceput sa faca bani trupa. Formatia este foarte antreprenoriala, unul se ocupa de finante, altul de management, de booking, eu fac grafica si promovare online, avem specializari in trupa pe diverse domenii. Cred ca daca ne-am gandi mai serios la treaba asta cu banii, am reusi sa scoatem mai mult, dar cred ca noi lasam de la noi cam mult, doar din dorinta de a face lucruri ca lumea pentru oameni. Lasa, eu vreau sa ma bucur ca vad un om care poarta un tricou cu Coma, iar cu profitul vedem noi cum facem. Nu stiu daca e neaparat o gandire foarte business, dar acum suntem la acest stadiu. Daca as sti ca de acolo trebuie sa hranesc copilul, probabil ca am fi mai hapsani, dar asa putem sa ne lasam ghidati in principal de pasiune. Suntem intr-o balanta care e destul de buna pentru noi, avem job-uri fiecare si putem sa o tinem pe-a noastra cu muzica si nu ne spune nimeni cum s-o facem si trecem doar pin filtrul nostru, nu vine un producator sa ne spuna nimic. Facem exact ce simtim”, spune Dan Costea.

Un exemplu in privinta faptului ca membrii trupei Coma fac exact ce simt in privinta muzicii pe care o creaza este colaboarea pe care Coma a avut-o recent cu Greenpeace, pentru a atrage atentia asupra taierilor ilegale de paduri. Totul a plecat de la o discutie cu Sorin Petrescu, basistul formatiei, in timp ce trupa se intorcea de la un concert din Timisoara. Sorin le-a povestit ca a vazut, undeva la tara, un deal care s-a golit de paduri si se intreba daca nu s-ar putea cumva implica in a atrage atentia asupra taierilor masive de paduri din Romania. Colegii lor au fost de acord, insa nu prea stiau ce anume ar putea face. Intamplarea a facut ca Dan Costea sa fie sunat de o colega din publicitate chiar in saptamana ulterioara acestei discutii, voia sa-l intrebe daca nu vrea sa se implice intr-o colaborare cu Greenpeace exact pe tema despaduririlor. Dan Costea a fost de acord, i-a cooptat, tot pro bono, pe Vladimir Ivanov (solistul trupei Pinholes) si pe prietena lui, Anya Dimitrov, pentru a-i ajuta pe partea de filmari video si asa s-a nascut reinterpretarea acustica, ghidata de sunetele padurilor, a piesei ”Cel mai frumos loc de pe pamant”.

Acest mesaj, la fel ca muzica trupei Coma in general, are toate sansele sa ajunga la fani din mai multe categorii sociale si profesionale, intrucat trupa are astazi, dupa 17 ani de activitate, fani din mai multe generatii. Dan Costea da ca exemplu o familie – sot, sotie si doi copii, o fata de 16 ani si un baiat de 8 ani – care vin impreuna la concertele Coma.

”S-a potrivit ca muzica noastra sa placa mai multor generatii, chiar am remarcat la unul dintre concerte o familie, sotul si sotia si cu o fata de 16 ani si cu baiatul de 8 ani si stau separat la concerte, eu nu stiam ca ea e fata lor si ne-au scris pe Facebook. Si e fabulos cum fata sta undeva in primul rand, iar tatal sta un pic mai in spate cu ochii pe ea, dar canta versurile de la melodiile noastre. Ne si intrebam cine e omul ala mai in varsta care ne stie versurile? Si cateva saptamani mai tarziu ne-a scris sotia lui ca au fost la noi la concert si asa am facut legatura”, povesteste Dan Costea.

Hefe este si el de parere ca succesul unei formatii care activeaza de mai mult timp este tocmai capacitatea de a preda stafeta de la o generatie la alta, iar Dan Costea crede ca formatia a inceput sa aduca bani tocmai pentru ca membrii Coma nu au conditionat niciodata muzica de indicatorii financiari. Acum, ca partea de merchandise – Coma lucreaza, in principal, cu Dark Side Entertainment pe acest segment, fara sa fie vorba despre o exclusivitate – a inceput sa mearga, oferta devine din ce in ce mai diversificata, cel mai recent produs lansat fiind berea Dor.

”Am vazut la altii prin alte tari, am vazut la Iron Maiden, la Deftones. Am avut noroc ca-l stiam pe Alex Geamanu de la berea Zaganu si i-am propus sa facem o bere Coma si omul a zis din prima ca facem. Am zis ca nu vrem sa fie berea Zaganu cu alta eticheta. Berea se numeste Dor, au propus ei o reteta de bere, am discutat despre cum vrem noi sa fie berea, sa fie una «baubila», nu prea aromata, un lager clasic bazat pe Zaganu. S-au vandut toate, am scos o sarja de 2.800 de sticle de 0,5 litri, vom continua cu berea. E o bere pe care poti s-o iei si acasa, ca pe un poster, Cata a scris si niste versuri pentru eticheta, am facut noi eticheta, am avut mana libera de la Zaganu. E ca si cum am vinde tricouri. Daca era Coma din 2000, nu s-ar fi vandut nicio bere, conteaza sa poti sa faci asta si nu trebuie sa fii naiv si sa crezi ca, daca azi ti-ai facut o formatie, maine poti sa faci o bere. E bine sa faci lucrurile la timpul lor si sa ai rabdare sa ti se intample lucrurile astea, pentru ca ele se intampla daca le iei usor-usor”, explica Dan Costea.

Sfaturile lui Dan si Hefe de la Coma pentru trupele tinere

In incheierea interviului, le adresez lui Dan Costea si Hefe aceeasi intrebare pe care o pun tuturor trupelor care au reusit, in ciuda dificultatilor, sa acumuleze o experienta semnificativa in muzica rock romaneasca: ”Ce sfaturi aveti pentru trupele rock aflate la inceput de drum?”
Dan Costea spune ca rabdarea si autenticitatea sunt principalele atuuri pe care o trupa tanara le poate avea daca vrea sa supravietuieasca in industria muzicala romaneasca de azi.

hefe, coma, dan costea, the rock business,

”Sa faca muzica buna, sa aiba rabdare si s-o tina pe a lor, nu sa se schimbe dupa cum bate vantul daca chiar cred in ceea ce fac. Noi am avut rabdare 17 ani si inca avem, lucrurile au inceput sa se schimbe acum trei-patru ani. Poate ai noroc si se intampla peste noapte, dar vorbim despre piata muzicala romaneasca si cred ca rabdarea este un punct foarte important. Conteaza felul in care-ti spui povestea, iar daca asta ajunge la oameni, ei o sa rezoneze cu tine. Asta este de fapt un artist, o formatie. Sa nu minti, ca te minti si pe tine. Trebuie sa fii autentic”, spune Dan Costea.

Hefe vorbeste despre atitudine, autenticitate si incapatanarea de a-ti urma propriul drum, indiferent de ceea ce spun cei din jurul tau. Si Kurt Cobain apare din nou in discutie.

”Singurul sfat este sa nu asculte de nimeni, daca vine cineva sa-ti spuna ca nu e bine ceea ce faci, intreaba-i cand mai ies la fotbal. Nu trebuie sa te intereseze nimic din exterior, pentru ca atunci incepi tu sa nu-ti mai urmezi sufletul. Cred foarte mult ca muzica pe care o face cineva este data si de anii din copilarie, de ce ai vazut cand te uiti pe geam, cu cine vorbesti, cu cine te-ai intalnit in drumul spre liceu sau faculatate sau spre locul de munca, ce sporturi faci cand esti mic, ce sporturi nu faci cand esti mic si toate astea duc la atitudine si apoi faci lucruri care sa te reprezinte. Eu daca acum ma apuc sa cant despre surf, nu ma crede nimeni, ca eu nu am facut surf. Atitudinea nu poti s-o cumperi de la magazin. Modul in care energia iese din tine, asta este cu adevarat important. Il dai iar ca exemplu pe Kurt Cobain. El purta Converse nu pentru ca era ceva la moda, ci pentru ca erau cei mai ieftini tenisi de la Armata Salvarii, de unde-si lua el, aia a gasit. «Cat sunt aia, ma? ». «Doi dolari. «Da-i incoa. Si camasa aia, ce-i cu ea? ». «Aia e cea mai ieftina». «Ia da-mi-o si pe aia». S-a imbracat cu ele si, brusc, tenisi aia si camasa aia au prins putere in fata tuturor, toti au zis: «L-ai vazut pe ala cum e imbracat? Vreau si eu». El a reusit sa dea putere obiectelor, pentru ca el le purta pe bune, nu pentru ca le-a vazut la altcineva. Cu cat esti mai corect fata de tine, cu atat lumea o sa rezoneze cu tine”, spune Hefe.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri