De fiecare data cand stai de vorba cu membrii formatiilor din underground-ul rock romanesc, mai devreme sau mai tarziu apare in discutie un nume: Vlad Busca, head of digital la Universal Music Romania si basist in trupa de melodic death metal L.O.S.T. Nici nu este de mirare ca se intampla asa, avand in vedere ca Universal este singura mare casa de discuri din Romania care mai promoveaza trupe rock aflate la inceput de drum. Care este povestea lui Vlad, care canta in trupe rock din ultimul deceniu al secolului trecut, ce sfaturi are pentru trupele aflate la inceput de drum, ce obtin acestea dintr-o colaborare cu o casa de discuri si care este viitorul muzicii rock din Romania?

Vlad Busca a ajuns la Arenele Romane, una dintre principalele scene ale rock-ului romanesc de astazi, inca din 1985, pe cand era in clasa a cincea. Nu a fost la un concert rock, ci la un spectacol de dansuri populare, in calitate de artist. Vlad Busca a urmat cursurile de dansuri populare doar un an, dar la Arenele Romane avea sa revina, peste ani, tot ca artist, de data aceasta ca basist al unor trupe de rock. Vlad Busca a descoperit muzica rock in clasa a opta, inainte de Revolutia din 1989, cand mergea, cu un vecin, la concertele formatiilor Iris, Compact sau Holograf de la Sala Polivalenta si inregistra de la Europa Libera si Vocea Americii melodiile rock ale vremii.

”Imi aduc aminte ca am vorbit cu un vecin de-al meu, cu care am mers, cum sa ne imbracam, trebuia cu blugi si camasi kaki. Am facut rost, cu greu, de niste camasi kaki, era prin 1988. Apoi, am intrat la liceu in 1989, in toamna, am prins si eu trei luni de comunism la liceu, am facut si practica la cartofi, apoi au venit Revolutia si rock-ul”, povesteste Vlad Busca, head of digital la Universal Music Romania.

De perioada anilor 1990 si de rock-ul de atunci se leaga si pasiunea pentru inregistrari a lui Vlad Busca, care are un canal de YouTube si un site, denumite Arhiva Mea si arhivamea.ro, in care posteaza clipuri video si audio digitalizate dupa inregistrarile pe care le-a facut de-a lungul vremii la diverse concerte, pasiune pe care o continua si astazi – este un fel de cronicar modern al istoriei rock contemporane.

”Am foarte multe casete video de digitalizat, pentru ca am avut nebunia asta, sa inregistrez tot, inca din adolescenta. Mergeam cu casetofonul si inregistram. Poate mi-a placut sa retraiesc acel moment si acum de ce sa nu dau mai departe tuturor acele momente?”, explica Vlad Busca.

De la basist in trupe de rock, la postul de Head of Digital la Universal Music Romania

Aceasta pasiune este, de altfel, cea care l-a indreptat, din punct de vedere profesional, spre o cariera legata de muzica, mai intai ca artist, apoi ca profesionist in industria muzicala. De la mijlocul anilor `90 si pana in 2004, Vlad Busca a cantat la bas in formatia Abigail, iar, dupa despartirea de aceasta, a pus bazele trupei de melodic death metal L.O.S.T., impreuna cu trei colegi din fosta formatie. In afara de Abigail, Vlad Busca a mai activat in trupele Tornado si Cronos. In prezent, trupa L.O.S.T este compusa din BB Hanneman (chitara, voce), Adrian Dumitrescu (chitara), Vlad Busca (chitara bas, voce), Dragos Halmagi (clape) si Alex ”Gomez” Dascaloiu (tobe).

Vlad Busca, Universal Music, Universal Music Romania, therockbusiness, Rock, L.O.S.T.

Primul job al lui Vlad Busca a fost la firma Transglobal Media, intre 1997 si 2004, in postul de operations manager. Transglobal Media era o companie care avea licente de la case de filme din afara Romaniei, printre care se numarau Universal si Paramount, detinea si reteaua de magazine Hollywood Music & Film si, la un moment dat, a detinut si posturile MTV si MCM.

”Eu si Razvan, chitaristul de la Abigail, am vazut un anunt al unei companii care se ocupa de muzica si film. Si am zis ca noi, avand formatie, mergem sa ne angajam la casa de discuri. Ne-am dus acolo si ne-am angajat la filme, nu la muzica, ceea ce era oricum ok. Din 2004 am lucrat la o alta companie, din cadrul grupului RTC, Euro Entertainment, cu acelasi profil, licente pentru film, eram responsabil de proiect, eu faceam contractele cu casele de film. La ambele job-uri m-am ocupat cam de toate, de la contracte pana la a ma asigura ca se produc casetele video, cum era pe atunci. Transglobal avea si reteaua Hollywood Music & Film, iar din 2007 am venit la Universal, unde sunt de atunci”, povesteste Vlad Busca.

La Universal Music Romania, din postura de Head of Digital, pe care o ocupa de la momentul angajarii din 2007, Vlad Busca gestioneaza toate contractele de muzica in format digital, adica tot ce nu este cd si vinil, singurele suporturi fizice pe care mai este comercializata muzica in prezent. Formatul digital presupune descarcarile legale de pe platformele specializare precum iTunes sau streamingul de la Google, Deezer, Spotify, Zonga, Apple si asa mai departe. Printre atributiile lui Vlad Busca intra si promovarea lansarilor muzicii in format digital ai artistilor semnati cu Universal Music Romania si asa a ajuns sa se ocupe, alaturi de alti colegi, si de trupele rock.

De cativa ani, ma ocup si de lansarile mai putin conventionale, de genul alternativ, rock, metal, nu pentru ca a fost o sarcina, ci pentru ca s-a intamplat. Am putut sa facem asta si am facut-o. Treaba cu rock-ul a pornit cu cei de la Up to Eleven, ei au fost primii pe care i-am lansat, prin 2014, le-am scos album. Ne-a placut de ei si albumul suna bine. Noi am plecat de la ideea ca daca putem sa ajutam niste artisti care ne plac noua, s-o facem, atata timp cat nu depunem eforturi, nici financiare si nici de timp, prea mari, care sa aiba un impact asupra sarcinilor noastre de baza. Suntem singura casa de discuri majora care a lansat muzica neconventionala sau necomerciala”, explica Vlad Busca, head of digital in cadrul Universal Music Romania, precizand ca trupele de rock nu sunt ceea ce se numeste ”rentabil” pentru o casa de discuri, chiar daca unele dintre ele aduc si un profit.

The rock business: Ce inseamna colaborarea cu o casa de discuri?

Pentru artisti, o colaborare cu o casa de discuri precum Universal – printre trupele care au colaborat sau colaboreaza cu Universal Music Romania se numara nume cunoscute din muzica rock romaneasca, precum Vita de Vie, Coma, Luna Amara, Kempes, E.M.I.L., ZOB, Goodbye to Gravity (formatie care a devenit cunoscuta publicului larg, din nefericire, in urma tragediei din clubul Colectiv) dar si trupe mai putin cunoscute publicului larg, precum Roadkill Soda, Breathelast sau Jinxy Von D`Ers – poate insemna doar distributia muzicii pe care o creeaza, in format fizic si digital sau un contract 360, care presupune cesiunea drepturilor in schimbul unui pachet complet, care include booking, management, promovare mai ampla inclusiv prin distributie de produse reprezentativ pentru trupa respectiva (merchandise, adica tricouri, hanorace, sepci, cani etc inscriptionate cu elementele reprezentative ale trupei).

Vlad Busca, Universal Music, Universal Music Romania, therockbusiness, Rock, L.O.S.T.

In privinta distributiei de muzica, Vlad Busca spune ca viitorul este in mediul digital, daca vorbim despre posibilitatea ca muzica artistilor sa ajunga la cat mai multi oameni. Albumele fizice, in format cd, nu prea se mai vand, iar vinilul, desi cunoaste un reviriment, nu este un suport accesibil tuturor, din cauza pretului si mai ales a formatului.

”Mai ramane muzica in format digital, aici e potential de crestere. Lumea inca nu are obisnuinta de a folosi muzica in fomat legal, nu vorbesc de torente sau platforme care nu implica plata, precum YouTube. O alta varianta este sa descarci de undeva torente, care sunt ilegale, pui in foldere, le organizezi, pierzi foarte mult timp, dar la serviciile cu plata, care sunt si legale pe deasupra, nu mai ai bataia asta de cap. Ai totul pe calculator, tableta sau telefon, le asculti oriunde ai internet, daca nu ai conexiune poti asculta albumele pe care ti le-ai downloadat offline anterior. Este foarte convenabil din punct de vedere al confortului, pentru care nu platesti decat intre 5 si 10 euro, adica un meniu la un fast food. Cred ca de aici vine posibilitatea de crestere, lumea inca nu plateste, dar aceste servicii cresc si la noi. Penetrarea acestor servicii inca nu este la nivelul la care ar trebui sa fie intr-o tara in care ai internet la discretie. Poate cand o sa vina Spotify in Romania o sa fie un boost pentru acest segment. Poate si pentru formatii o sa fie un impuls pentru a fi prezente pe aceste platforme digitale, pentru ca acum nu prea sunt interesate, spun ca pun pe Youtube sau raman doar cu Bandcamp. Cred ca, odata cu intrarea Spotify, toata lumea o sa-si dea seama ca, pana la urma, este un mod foarte convenabil de a consuma muzica in mod legal, de a plati ceva, de a rasplati si partile implicate in acest proces de a le aduce lor muzica, artisti, case de discuri si asa mai departe. Evident, intotdeauna vor fi acele discutii legate de cat primeste fiecare, dar eu zic ca sunt generate dintr-o necunoastere in profunzime a industriei. Pana la urma, trebuie sa ne dam seama ca foarte multe formatii din ziua de azi, poate mai mult de jumatate, se folosesc de aceste platforme de streaming si pentru promovare, pentru ca asa cum sunt acum construite, ele te ajuta sa descoperi muzica noua, artisti noi, similari cu ce ascultai pana acum”, explica Vlad Busca, head of digital in cadrul Universal Romania.

Vlad Busca, Universal Music Romania: Ponturi pentru trupele rock aflate la inceput de drum

In industria muzicala, mai sunt si alte surse de venit in afara din vanzarile de albume, fizic sau digital si anume partea de concerte si partea de merchandising. Sunt doua surse de venit mai importante decat vanzarile de albume, potrivit lui Vlad Busca.

”O trupa, cand se gandeste cum sa porneasca la drum sau o formatie care e deja pe piata si se gandeste la urmatorii pasi in cariera, trebuie sa analizeze tot ce inseamna acest lucru. Ar trebui sa trateze fiecare parte in mod separat: ce vor de la casa de discuri, ce vor de la organizatorul de concerte, cum isi vand merch-ul si sa incerce sa scoata maximum din tot si sa obtina promovare si sa castige si niste bani, care le vor aduce alte concerte si alte venituri din merch”, explica Vlad Busca, head of digital la Universal Music Romania.

Vlad Busca, Universal Music, Universal Music Romania, therockbusiness, Rock, L.O.S.T.

Vlad Busca vorbeste si din experienta sa de peste 20 de ani ca membru in diverse formatii, dintre care ultimii 14 ani in trupa L.O.S.T. , infiintata pe 1 martie 2004 si spune ca, daca s-ar apuca din nou de cantat de la zero, ar face aceiasi pasi, despre care crede ca sunt valabili si in prezent.

”E necesar sa stai impreuna cu trupa, sa repeti, sa compui, sa ai un setlist de minimum jumatate de ora atunci cand vei avea primul concert – pentru ca probabil ca nu vei canta headliner, ci in deschiderea unei trupe – sa-ti creezi un pachet vizual decent, cu fotografii profi, cu un logo, un dosar de presa pe care poti sa-l trimiti organizatorilor si tuturor celor cu care urmeaza sa intri in contact. Trebuie sa ai grija de profilurile de social media, sa le intretii, sa-ti creezi o baza de urmaritori cu care sa comunici, sa stii ce le place si daca le place ce faci tu, sa le comunici si sa-i inviti la concerte”, explica Vlad Busca, head of digital la Universal Romania si basist in trupa de melodic death metal L.O.S.T.

In prezent, trupa L.O.S.T. are niste bani ”la fondul clasei”, dupa cum spune Vlad Busca, pe care intentioneaza sa-i cheltuie strict pentru trupa, pentru inregistrari si diverse alte cheltuieli, cum ar fi cele generate de unele evenimente unde trupa trebuie sa plateasca anumite sume in avans sau concerte la care vine mai putina lume, iar formatia nu-si recupereaza nici macar banii de benzina.

”In scena underground se intampla si asa ceva, pentru ca trupele de genul nostru nu merg mereu pe fee (onorariu – n.red.), se mai merge si pe banii de bilete, adica «door deal», trupa isi ia banii din incasarile pe bilete. In ultimii ani, am reusit sa ajungem la «subzistenta», adica nici n-am adus bani de acasa, dar nici nu am ramas cu bani. Calcule am inceput sa facem de cinci-sase ani, cred ca in primii ani am fost cam pe minus, pentru ca am investit mult, aveam si alte cheltuieli, eram si la inceput, banii erau putini si de la cluburi, cantam pentru expunere cum se spune, adica fara sa primim mare lucru sau deloc. Cred ca primii doi-trei ani cam asa a fost. Mai sunt evenimente in care organizatorii iti cer chestia asta. Eu o inteleg, daca esti o trupa tanara din Bucuresti, e normal sa canti in Capitala fara sa ceri neaparat un fee pentru asta, daca ti se ofera ocazia sa canti in deschiderea unei formatii importante, pentru ca esti la primele tale concerte. Este o actiune de promovare pentru formatie. Este o practica chiar sa platesti ca sa canti, se fac turnee in care ti se ofera un slot si poti sa te duci intr-un tuneu european cu o formatie importanta. Platesti X euro pe data de turneu si treci suma la cheltuieli de promovare, pentru ca ai investit in imaginea trupei tale si o sa canti in 20 de orase din Europa. Nu stiu cat o sa-ti recuperezi, dar poti sa si recuperezi, din vanzarea produselor pe care le ai la tine. Sunt trupe care recupereaza aceasta investitie”, explica Vlad Busca, head of digital la Universal Romania si basist in trupa de melodic death metal L.O.S.T.

Vlad Busca, Universal Music, Universal Music Romania, therockbusiness, Rock, L.O.S.T.

Si pentru ca a venit vorba despre vanzarile de produse, este interesant de mentionat ca trupa L.O.S.T. a mizat, la inceputuri, si pe vanzarea de albume in format fizic, inregistrate pe compact discuri, iar asteptarile le-au fost chiar depasite la un moment dat.

”Noi am inceput intr-un fel atipic: nu am vrut sa cantam live pana nu aveam un produs discografic. Am inceput in martie 2004, am stat in sala de repetitii mai mult de jumatate de an, am compus, am mers la studio, am inregistrat, am finalizat un produs si, la primul nostru concert, pe care l-am avut in Club A, aveam produsul de debut. Nu a fost chiar tot EP-ul de 5 melodii pe care-l aveam inregistrat, a fost un CD promo, cu doua melodii, tocmai in ideea de a face un fel de «awareness», l-am dat gratis celor care au participat la concert. In primavara lui 2005 am lansat acest EP, Last Breath. S-a vandut destul de bine pentru perioada aia, am facut o reeditare, am facut prima oara 1.000 de exemplare, apoi am mai facut 500. Noi nu eram obisnuiti cu asemenea cifre, nu ne asteptam, era inca perioada in care se vindea cd-ul, si ca produs era inca in voga fata de acum”, povesteste Vlad Busca.

A urmat, in 2010, primul album full length, Remains of Pain, apoi cateva single-uri, iar in 2013 cateva concerte, care au dus la aparitia unui album live, desi membrii formatiei nu aveau in plan aceste material discografic.

In 2013 am cantat la Metalhead Meeting in ziua in care a cantat si Lake Of Tears, care-si inregistrau in ziua respectiva un DVD si Marius Costache, care s-a ocupat de partea de sunet pentru ei, ne-a inregistrat si pe noi, ca asa a dorit el. Noi am fost foarte bucurosi ca a facut asta si ne-a dat si noua track-urile si astfel a iesit urmatorul nostru material discografic, Live la Metalhead Meeting, anul urmator l-am scos, a fost tot concertul nostru mixat si masterizat profi. Noi mai aveam un concert din clubul Rockstadt, tot inregistrat foarte bine si astfel am scos un produs live cu doua concerte intregi ale noastre. Am mai aparut acum un an si un pic pe compilatia Back To Life-A Tribute to Goodbye To Gravity cu o melodie a GTG, Heed the Call – este o compilatie care a cuprins mai multe formatii romanesti si straine care au inregistrat melodii ale GTG, a fost un tribut pentru ei care s-a lansat pe 30 octombrie 2016, la un an de la tragedia din Colectiv. Au mai fost niste compilatii si single-uri, acum ne pregatim pentru urmatorul album, pe care speram sa-l lasam anul acesta”, explica Vlad Busca, head of digital la Universal Romania si basist in trupa de melodic death metal L.O.S.T. , a carei activitate include si concerte in deschiderea unor trupe precum Sepultura, In Flames sau Obituary.

Toate aceste evolutii din istoria trupei L.O.S.T, dar si din cariera profesionala a lui Vlad Busca sunt exemple care mai adauga o tusa la tabloul underground-ului rock din Romania, pe care wall-street.ro incearca sa-l creioneze prin seria de articole The Rock Business.

”In muzica sunt niste etape pe care trebuie sa le parcurgi «no matter what», la fel ca in viata. Nu ajungi de la copil la adult fara adolescenta, pentru ca trebuie sa treci si fizic si mental prin toate aceste etape”, conchide Vlad Busca.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »


Setari Cookie-uri