Oana Gorbanescu, o tanara care se ocupa de marketing si comunicare in una dintre cele mai mari companii de consultanta si audit de pe piata locala, se gandea in urma cu un an la ideea de a lansa o afacere cu produse bio, dar care sa aiba preturi accesibile. Gandurile ei au prins contur, iar din iulie de cand a inceput livrarile Nutrivega a vandut legume de 10.000 de euro. Oana Gorbanescu si Tudor Cojocaru au povestit luni la emisiunea WALL-STREET 360 despre provocarile antreprenoriatului la sat.

Emisiunea WALL-STREET 360, difuzata in fiecare zi la ora 12:30, este un format interactiv cu focus pe analiza de business. De luni pana vineri, invitatii WS 360 abordeaza din diverse unghiuri subiecte fierbinti din cele mai importante industrii. Saptamana aceasta este dedicata Raftului cu Afaceri, un proiect special marca wall-street.ro dedicat ideilor de afaceri si curajosilor care isi doresc sa creeze un business, dar nu stiu de unde sa inceapa.

Ideea Oanei Gorbanescu de a incepe o afacere bio a venit dupa ce fiul sau, acum in varsta de doi ani, a inceput diversificarea alimentatiei, iar tanara antreprenorare isi dorea sa ii ofere legume netratate chimic. Oferta exista, insa acum un an, la fel ca si acum, majoritatea producatorilor bio aveau preturi prohibitive, uneori chiar de 2-3 ori mai mari decat in cazul legumelor din piata sau de la supermarket.

Astfel, ea a pus bazele fermei cu legume bio Nutrivega in Avramesti, un sat din judetul Vaslui, in care au traiat bunicii ei. Afacerea este una de familie in care sunt implicati sotul, fratele si parintii ei, dar si o alta familie din sat. In total zece persoane. Oana Gorbanescu impreuna cu sotul (George Gorbanescu) si fratele ei (Tudor Cojocaru) se ocupa de promovare si distributie, in timp ce parintii se ocupa de intretinerea legumelor, dar si de obtinerea certificarii ecologice.

Un sat izolat, dar propice pentru agricultura bio

“Cand m-am gandit la aceasta idee aveam foarte putine informatii, dar voiam o alta alimentatie pentru copil. De asemenea, parintii voiau sa faca ceva in satul bunicilor, un sat de acum 500 de ani in care nu exista investitii, nu exista semnal la telefon, drumurile sunt de pamant. Satul este aproape pe cale de disparitie pentru ca majoritatea oamenilor tineri au plecat si ne-a m gandit ca un proiect in agricultura se preteaza foarte bine pentru ca este un loc izolat si mediul este foarte curat”, a spus Gorbanescu in cadrul emisiunii Wall-Street 360.

Astfel, livrarile au inceput la jumatatea lui iulie, iar, pana acum, cei de la Nutrivega au livrat in jur de 6,5 tone de legume, ceea ce inseamna incasari de circa 10.000 de euro.

„Am fost destul de placut surprinsi de felul in care s-au comportat legumele, nu am avut daunatori sau boli, am actionat doar preventiv cu cateva macerate si decocturi naturale pregatite la ferma. Insa am avut probleme cu seceta, deci culturile de dovlecei, pastai si porumb zaharat nu s-au facut”, spune Tudor Cojocaru.

Pentru a uda culturile cei de la Nutrivega au creat un sistem de irigatii cu picurator, insa din cauza secetei puternice din aceasta vara acesta nu a facut fata.

Investitie de 30.000 de euro. Profit dupa cinci ani

Investitia totala in infiintarea Nutrivega a fost de 30.000 de euro si cuprinde si bugetul pentru achizitia unei masini frigorifice. Suma va fi recuperata in cinci ani. Cei doi frati spun ca anul acesta a fost unul de test pentru a vedea ce isi doreste publicul si pentru vedea ce sa faca pentru viitor.

Intra in Raftul cu Afaceri si descopera cat mai multe idei de afaceri profitabile.

„Clientii nostri sunt tineri, majoritatea parinti, foarte mult femei, care vor siguranta faptului ca legumele nu sunt tratate chimic. Iar ceea ce le valideaza este gustul, principalul lor criteriu de evaluare este ca legumele sa aiba gust bun. Sunt parinti care ne-au spus ca bebelusii sau copiii nu mananca legume crude de obicei, dar legumele noastre le-au consumat simple, nepreparate. De asemenea, pentru clienti este important ca afacerea a fost lansata intr-o comunitate saraca si ca are o componenta de antreprenoriat social. Pentru ca oamenii nu vor doar sa cumpere un kilogram de rosii sau ardei, ci sa faca mai mult de atat. Vor sa stie ca banii se duc la producatori romani. De asemenea, isi doresc ca produsele a fie livrate acasa, sa poata fi comandate online”.

In afara de parinti cu copii mici, alti clienti care isi cumpara produse bio sunt persoanele cu probleme de sanatate sau vegetarienii.

Cum obtii certificarea ecologica

Un pas important in dezvoltarea afacerii este obtinerea certificatului de agricultura ecologica.

„Acesta este un proces care dureaza doi, trei ani si care presupune inspectii periodice, se analizeaza solul, aerul, culturile. Trebuie sa te afiliezi la un organism de certificare, iar apoi se fac rapoarte detaliate, se analizeaza ce aplici pe planta, inspectorii vin sa vada plantele cand sunt in rod. Ceea ce fac aceste certificate este sa ateste trecerea de la agricultura traditionala la cea ecologica. Insa la noi nu prea este necesar, pentru ca pe pamantul pe care crestem noi legume nu a fost niciodata facuta agricultura traditionala. Pentru noi aceasta certificare este mai mult o formalitate. Chiar si inspectorii au zis ca suntem o ferma atipica si au zis ca foarte rar se intampla sa fie asa...ferma este atat de izloata, in jur este pasune si padure incat mediul este propice pentru culturile ecologice”.

Desi au vandut de 10.000 de euro in aproape trei luni, cele doua familii de antreprenori nu traiesc inca doar din aceasta afacere. Astfel, Oana Gorbanescu, sotul, dar si fratele ei si-au pastrat locurile de munca.

„Nu putem trai inca din aceasta afacere, dar ca sa fie sustenabila o astfel de afacere trebuie sa aiba intre 5-10.000 de metri patrati. Deocamdata, noi suntem multimiti de cum au decurs lucrurile”, spune Tudor Cojocaru.

Pe viitor vor un magazin fizic

Anul acesta produsele fermei au fost promovate si vandute doar online, insa pe viitor antreprenorii vor sa deschida si un magazin fizic.
„Ne-am promovat exclusiv pe Facebook pentru ca nu aveam cantitatile necesare pentru un public mai mare si ca sa nu refuzam foarte multi oameni, la un moment dat am oprit promovarea. Insa a fost o surpriza placuta sa vedem cate comenzi am primit pentru ca inainte ne era teama ca vom ramane pe camp cu produsele nevandute”

Magazinul fizic ar urma sa fie o bacanie in care sa se vanda legume, dar si lactate, carne, fructe.

„Ne-am tot gandit si credem ca pentru distributia este nevoie si de partea online si de cea offline, oamenii au nevoie sa ne cunoasca, au nevoie de interactiune personala. De aceea nici nu am vrut sa renuntam la a livra personal produsele pentru ca pentru clienti este un plus de incredere sa ne vada pe noi”,

Oana Gorbanescu afirma ca spera ca investitita intr-un magazin fizic sa nu creasca cu mult preturile produselor.

"Cand am inceput aceasta afacere am lansat-o tocmai pentru ca mi s-a parut scumpa piata produselor bio. Si atata timp cat aceste legume sunt din Romania, nu ne dorim sa crestem foarte mult preturile. Nu am facut niste calcule, dar credeam ca o parte din costuri pentru investitie vor fi suportate din diversificarea ofertei".

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri