Din 2016, impozitarea cladirilor a cunoscut o schimbare radicala, filozofia impozitarii axandu-se in jurul conceptului de utilizare a proprietatii. De aceea, chiar si persoanele fizice care isi inchiriaza sau isi folosesc locuinta in scopuri de business vor fi afectate. In acest caz, contribuabilii ar putea fi nevoiti sa isi reevalueaze imobilele daca nu vor sa li se calculeze un impozit mai mare. Daniel Manate, noul presedinte al ANEVAR, a explicat intr-o emisiune WALL-STREET 360 cine trebuie sa isi reevalueze casa conform noului Cod Fiscal.

Ce s-a schimbat in noul Cod Fiscal in privinta impozitului pe cladiri

Conform sefului ANEVAR, in noul Cod Fiscal s-a schimbat in primul rand filozofia de impozitare a cladirilor. Astfel, daca anul trecut impozitul pe cladiri era stabilit in functie de tipul proprietarului, persoana fizica sau juridica, s-a trecut la impozitarea pe tipul de utilizare, rezidentiala, nerezidentiala sau mixta.

Utilizarea mixta inseamna ca in aceeasi cladire poti sa ai atat utilizare rezidentiala, sa spunem la etajele superioare, iar la parter o utilizare nerizedentiala. Manate a explicat ca, asa cum arata in prezent normele de aplicare a Codului Fiscal, chiar si apartamentele pot fi incadrate la categoria cladire cu utilizare mixta.

Deductibilitatea utilitatilor in noul Cod Fiscal

Potrivit sefului ANEVAR, in momentul in care se stabileste tipul de utilizare a cladirii, "regula utilitatilor da verdictul final". Astfel, in unele situatii, anumite cheltuieli cu utilitatile sunt deduse de persoana juridica care, fie ocupa printr-un contract de comodat o parte din acel apartament, fie printr-un contract de inchiriere. Daca firma isi deduce cheltuielile, contribuabilul care detine cladirea sau apartamentul va fi obligat sa realizeze o reevaluare a imobilului.

"Este important de precizat ca nu trebuie neaparat sa scrie (in contractul de inchiriere sau comodat- n.r.) 5 metri patrati ca sa fie o delimitare, ar putea sa spuna o camera din trei. Sa scrie in contract ca pentru activitatea firmei este dedicata o camera".

In acest caz, apartamentul intra in categoria utilizarii mixte. In ceea ce priveste deducerile, antreprenorii trebuie sa stie ca sunt avute in vedere doar utilitatile care influenteaza valoarea cladirii, cele care prezinta bransamente si maresc astfel valoarea cladirii: curent, apa, canalizare si gaze.

Nu in toate situatiile cladirile cu utilizare mixta trebuie reevaluate

Pot fi situatii in care in contractele de comodat nu se precizeaza cat este alocat pentru activitatea economica, fie ca vorbim de desfasurarea efectiva a unei afaceri, fie de un simplu sediu fiscal. In acest caz in care nu exista aceasta delimitare, contribuabilul nu mai trebuie sa faca raport de evaluare.

In situatia clasica, in care intr-o locuinta exista un contract de comodat sau de inchiriere, in care este alocata o suprafata bine delimitata, si in care una dintre acele utilitati este dedusa de chirias, atunci exista riscul pentru proprietar ca, daca nu se conformeaza prevederilor din Codul Fiscal, sa primeasca un impozit majorat.

Daniel Manate mentioneaza ca, pentru a se conforma, contribuabilul trebuie sa obtina un raport de evaluare pe acel spatiu cu utilizare mixta, in care trebuie cunoscuta cu claritate cota rezidentiala si cota nerezidentiala. De la inceputul anului pana vineri, 26 februarie, in baza de date cu informatii fiscale creata si gestionata de ANEVAR au fost inregistrate peste 30.300 de rapoarte de evaluare.

Numarul de cladiri evaluate este insa mult mai mare, pentru ca pe un raport pot fi trecute mai multe cladiri, ceea ce inseamna cateva zeci de mii de cladiri evaluate.

Pana la noul Cod Fiscal, exista recomandarea reevaluarii cladirilor din trei in trei ani pentru persoanele juridice, indiferent ce utilizare avea cladirea, pentru a nu fi impozitate suplimentar. "Acum, insa, nu stie nimeni cate persoane fizice sunt in situatia de a face rapoarte de evaluare. Nu cunosc aceasta situatie nici macar unitatile teritorial administrative. Eu cred ca sunt zeci de mii de situatii cu apartamente pe PFA sau IMM-uri care nu vor deduce cheltuiala cu utilitatile si atunci vor iesi din aceasta obligatie", spune Daniel Manate.

O evaluare pentru un apartament intr-un bloc modern, unde exista informatii foarte bune despre costuri, poate fi facuta rapid, dar la proprietatile complexe sau foarte vechi evaluarea va fi mai dificila. "Nu mai vorbesc de imobilele industriale sau comerciale complexe pe persoana fizica cum am vazut ca exista, din informatiile venite de la autoritatile fiscale, chiar si hoteluri pe persoana fizica", afirma Daniel Manate.

Urmariti integral emisiunea wall-street.ro pentru a afla si modificarile in ceea ce priveste impozitarea cladirilor pe persoana juridica.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Legal Business »



Setari Cookie-uri