Se implica in proiectul de candidatura al orasului Alba Iulia la statutul de Capitala Culturala Europeana 2020, are planuri mari de investitii in imobiliare si destinatia sa preferata este “acasa”, in Israel. David Hay, directorul executiv al AFI Europe, unul dintre cei mai mari dezvoltatori din Romania, a acceptat invitatia wall-street.ro, la un pranz, care s-a transformat intr-o experienta culinara.
@Wall-Street Lunch este un feature editorial deja traditional: interviuri inedite acordate jurnalistilor nostri de catre cei mai reprezentativi oameni din businessul romanesc, intr-un cadru informal si relaxat.

L-am intalnit pe David Hay la pranz in mallul AFI Palace Cotroceni, primul proiect dezvoltat de AFI pe plan local si cel mai performant mall din Romania, conform unui studiu al companiei de consultanta Colliers.

“Atat eu, cat si colegii mei incercam sa ne cheltuim banii pe cat posibil in centrul comercial”, spune seful AFI Europe, asa ca managerul mananca des in incinta AFI Palace, o destinatie convenabila si prin prisma faptului ca birourile dezvoltatorului sunt amplasate in incinta mallului.

La pranzul cu wall-street.ro, Hay a ales restaurantul libanez Al Wady. A ales o masa cu vedere spre patinoarul din centrul comercial, asa ca pe parcursul discutiei a putut observa si miscarile din mall.

“Imi place mancarea libaneza. Israelul si Libanul sunt state vecine, asa ca ceea ce este cunoscut aici ca mancare libaneza este, de fapt, mancarea traditionala in intreaga regiune”, a explicat David Hay, in timp ce hotaram ca ar trebui sa ne aventuram intr-o experienta culinara cat mai completa si sa comandam o intreaga serie de aperitive. Il las pe managerul AFI sa aleaga preparatele: de la tabouleh, fatoush, humus, falafel sau haloumy, la o salate si un mixed grill.

In timp ce asteptam cele aproape 10 aperitive care sa ne introduca in cultura culinara a Israelului, servim cate o cafea, iar managerul pasionat de calatorii imi povesteste cum este destinatia sa preferata: “acasa”, in Israel.

Tel Aviv este un oras care traieste 24 de ore din 24

Ce ar recomanda managerul unui turist care viziteaza Israelul? “Israelul este o destinatie extrem de diversificata, sunt orasele vechi, ca Ierusalim, unde simti greutatea istoriei si exista si Israelul dinamic, modern, reprezentat de Tel Aviv. Tel Aviv este un oras care traieste 24 de ore din 24, poti ramane blocat in trafic si la 2 dimineata. Londra se culca pana la miezul noptii, in Tel Aviv pana la 4 dimineata se misca tot, este mai activ decat New York”, povesteste managerul, care atunci cand este acasa isi rasfata familia pregatindu-le masa. “Gatesc micul dejun si cina. Acum ca au crescut copii nu prea mai am pentru cine sa gatesc”, spune seful AFI.

In timp ce ni se servesc preparatele comandate, seful AFI imi povesteste ca, in general, sfarsitul de saptamana si-l petrece in Israel. In timpul saptamanii, cand este in Bucuresti sta la birou pana la ora 8-9 seara asa ca nu are prea mult timp liber. Mai merge sa inoate, atunci cand are cate un moment de respiro, insa daca ar avea mai mult timp si l-ar consacra calatoriilor, marea sa pasiune.

Si acum managerul calatoreste frecvent, insa in mare parte sunt deplasari de business, asa ca nu se poate bucura cum ar dori de destinatiile vizitate.

Dublarea stocului de spatii de retail pana la finalul lui 2013

Programul incarcat al managerului AFI este determinat si de planurile mari pe care AFI Europe le are pe plan local pe termen scurt.

Pana la finalul lui 2013, compania si-a propus sa ajunga la un stoc de spatii de retail de peste 160.000 mp inchiriabili, adica aproximativ dublu fata de stocul actual.

AFI a demarat deja constructia AFI Palace Ploiesti, un centru comercial de aproape 30.000 mp inchiriabili, care este deja precontractat in proportie de peste 70%. Hay spune ca mallul din Ploiesti va fi deschis in octombrie 2013.

Compania vrea sa inceapa in curand si prima faza a mallului din Bucuresti Noi, adica hipermarketul si o mica galerie, urmand ca apoi sa inceapa imediat faza a doua. Compania urmeaza sa incheie si negocierile si cu operatorii de hipermarketuri si DIY pentru retail parcul din Arad, unde a obtinut PUZ-ul, in luna mai, iar imediat ce va obtine autorizatia de constructie va da startul si acestei dezvoltari.

“Este o miscare uriasa pentru noi. Vom avea 4 proiecte pana la finalul anului viitor. Incercam sa ne miscam repede, sa profitam de situatia din piata in care nu multi dezvoltatori sunt activi. Situatia economica din Europa ma ingrijoreaza, dar avem preinchirieri si in Ploiesti, si in Bucurestii Noi asa ca sunt increzator ca toate aceste proiecte de retail vor avea succes”, spune Hay.

Cum a inceput sa lucreze in imobiliare

Pe masura ce trecem prin din ce in ce mai multe preparate, Hay imi povesteste inceputurile sale in industrie. In Romania a venit pentru prima oara in 2006. La acea data se ocupa de business development, functie ce il determina sa calatoreasca frecvent in multe tari din regiune, iar Romania era una dintre pietele pe care le vizita la fiecare doua saptamani. Din 2009 a fost numit CEO al operatiunilor AFI din Republica Ceha, iar in urma cu un an si jumatate s-a mutat in Bucuresti pentru a conduce operatiunile din Romania.

La AFI Europe lucreaza de peste 6 ani, insa in real estate a inceput sa lucreze inainte de anii ’90, alaturandu-se tatalui sau in afacerea familiei imediat ce si-a terminat stagiul militar, obligatoriu 3 ani in Israel. Dupa o perioada de cativa ani, dorinta de dezvoltare l-a determinat sa paraseasca business-ul familiei, iar de la mijlocul anilor ’90 a lucrat in industrie in SUA, Africa sau Israel.

Cum vede managerul cu peste 20 de ani de experienta in imobiliare piata romaneasca?

“Perioada de boom a pietei imobiliare romanesti a fost foarte scurta, asa ca in viitor va avea cu siguranta parte de un nou boom, poate nu la fel ca in 2007, dar cu siguranta va exista o panta ascendenta. Atat in zona de retail, cat si in cea de office, stocul este mult sub cel din alte piete din regiune, chiar mai mic decat al unor tari mai mici. Rezidentialul sufera acum peste tot in Europa, dar nu mai poate continua mult asa, nu este rezonabil sa se livreze atat de putine locuinte noi la un numar de locuitori ca cel al Romaniei. Viitorul este acolo pentru real estate, va fi nevoie doar de timp. Revenirea nu va veni intr-o zi, nici intr-un an sau chiar doi, dar lucrurile vor incepe din nou sa miste”, spune Hay.

Pe rezidential compania are planuri , avand terenul necesar pentru un cartier cu 2.000 de locuinte in Bucuresti, dar dezvoltarea lor va trebui sa astepte pana cand piata isi va reveni. “Acum piata este foarte linistita, nu exista cerere reala, iar preturile sunt foarte joase. Daca vedem o schimbare reala, preturi in crestere, atunci vom incepe. Totusi acum ne pregatim, ca design, avize, pentru a fi pregatiti cand incepe piata sa urce”, spune Hay.

Proiectul major pe care compania il planifica pentru viitor este un office park, pe fosta platform Inox. AFI vrea sa construiasca acolo un proiect de birouri de 60.000 mp inchirabili, pe care ar urma sa il inceapa dupa ce finalizeaza integral birourile din Cotroceni Park, adica undeva in urmatorii 5 ani.

“S-ar putea sa incepem chiar si in paralel cu AFI, totul depinde de piata”, spune Hay.

Alba Iulia, un oras in care te intorci in timp

Un numar atat de mare de proiecte care urmeaza sa inceapa in viitorul apropiat il tine pe Hay la birou destul de mult timp, insa asta nu il impiedica sa se implice si in alte proiecte care se leaga de pasiunea sa. AFI Europe incearca sa sprijine proiectul de candidatura al orasului Alba Iulia la titlul de Capitala Culturala 2020.

Din punct de vedere al potentialului turistic, Hay vede Romania ca pe “o oportunitate ratata”. “Romania are peisaje minunate, orase vechi splendide. Alba Iulia a fost renovat. Nu vezi des un astfel de oras, dar nu sunt turisti. Infrastructura nedezvoltata este o pierdere uriasa pentru Romania. Ar trebui sa fie o tinta majora pentru autoritati in viitorul apropiat”, spune Hay, care a marturisit ca incearca sa ajute orasul Alba Iulia sa se promoveze ca viitoare Capitala Culturala Europeana.

“In Alba Iulia se incearca sa se promoveze orasul ca viitoare Capitala Culturala Europeana in 2020. Orasul are un potential extraordinar si incercam si noi sa luam parte la aceasta activitate si speram sa ajutam”, spune David Hay.

In ce consta ajutorul AFI? “II ajutam sa promoveze ideea. Pentru a prezenta orasul drept candidat, trebuie sa pregatesti un plan si incercam sa punem si noi umarul pentru a crea acest plan, pentru ca este un oras superb, unde te intorci in timp”, a adaugat Hay. El a povestit ca a ajuns in Alba Iulia ca sa promoveze aceasta idee a candidaturii, dupa ce un bun prieten originar din Alba Iulia, l-a abordat in aceasta problema. “Ne-a explicat si cand am ajuns acolo am vazut potentialul si am hotarat ca vom participa”, a mai spus Hay.

In opinia managerului, turismul si tinerii profesionisti sunt principalele active ale Romaniei.

De altfel, Hay considera ca in business crucial este sa alegi oamenii potriviti, fie ca este vorba de manageri sau de simpli angajati. “In privinta asta am fost norocos atat in Republica Ceha, cat si in Romania, pentru ca am oamenii potriviti care permit progresul”, spune managerul care isi tine tot timpul usa de la birou deschisa.

Despre ce l-a ajutat sa creasca profesional, Hay spune ca, la fel ca majoritatea lucrurilor din viata, este o chestiune de timing. “Trebuie sa fii la momentul potrivit, la locul potrivit”.

Aptitudinile de manager si le-a dezvoltat de foarte tanar, in armata. A fost ofiter si avea in subordine 40 de oameni la 21 de ani.

“Nu multi oameni ajung sa managerieze 40 de oameni la 21 de ani cu responsabilitate de viata si de moarte”, povesteste managerul.

Ce am comandat
Pita
Humus cu muguri
Falafel
Salata mixta
Mixed Grill
Fatoush
Haloumi
Tabouleh
Sambusec
Baclava
Kashta
Apa
Cafea

Nota: Circa 300 de lei

Fotografii realizate de Mircea Dragos.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri