Si nu am regretat absolut deloc. Intalnirea cu Stefanos Theocharopoulos s-a dovedit a fi cel putin la fel de savuroasa ca meniul special comandat de el intr-unul dintre restaurantele sale preferate – La Fattoria din Herastrau, loc apropiat de altfel si de locuinta lui. “Primul meu job a fost de chelner si poate atunci cand o sa ies la pensie o sa ma retrag pe o insula linistita unde o sa-mi deschid propriul restaurant”, spune el, zambind.

@Wall-Street Lunch este un feature editorial deja traditional: interviuri inedite acordate jurnalistilor nostri de catre cei mai reprezentativi oameni din businessul romanesc, intr-un cadru informal si relaxat.

Stefanos Theocharopoulos, grecul venit la carma Cosmote in urma cu patru ani si jumatate, este o fire balcanica “din cap pana in picioare”. Glumet, non-conformist, imbracat lejer, sportiv si activ, deschis si, de ce nu, usor curios si inchizitiv. Urma sa aflu din dialogul nostru de peste o ora si jumatate ca unele dintre aceste caracteristici sunt definitorii si pentru un manager de succes.

Am ajuns inaintea sa la restaurant si am ales o masa luminata din interior (luand in calcul caldura inabusitoare de afara), apropiata de ferestre. La cateva minute distanta, insotit de doi chelneri, a sosit si Theocharopoulos, mi-a strans ferm mana si, instinctiv, si-a pus pe masa cele doua telefoane ce le avea asupra lui – un iPhone si un Samsung. “Da, a devenit un gest reflex in era aceasta, a-ti pune telefoanele pe masa cum ajungi! Bine, in cazul meu, mi-era si incomod cu ele in buzunare…”, spune, glumind, seful operatorilor telecom. “In viitor poate o sa avem sub masa, undeva, suporturi speciale si rabatabile pentru tablete, desi sper sa nu se ajunga chiar asa. Trebuie sa conservam factorul uman”, continua el.

Stefanos Theocharopoulos a fost numit sef al Romtelecom in toamna anului trecut, dupa plecarea lui Yorgos Ioannidis, in prezent conducand doua companii detinute de grecii de la OTE – liderul de piata pe segmentul telefoniei fixe, Romtelecom, si Cosmote Romania, una dintre cele mai agresive companii pe segmentul telefoniei mobile. Impreuna, cele doua companii genereaza afaceri de 1,12 miliarde euro (nivelul anului 2011 - n.r.).

Inainte de a comanda, l-am intrebat pe seful companiilor telecom ce parere are de initiativa wall-street.ro de a realiza interviuri cu personalitati business din Romania intr-un mediu informal, diferit de rigiditatea unui birou. “Mi se pare o idee foarte buna, cu atat mai mult cu cat trebuie sa aratam cititorilor ca toti suntem, pana la urma, simpli oameni, cu emotii, ganduri, pasiuni si deziderate absolut normale. Multi oameni de business de rang inalt sunt total neintelesi – nu e cazul meu, dar am intalnit unii oameni care erau, la acea vreme, mituri pentru mine!”, povesteste el.

Grecul isi aminteste de vremurile cand era un simplu inginer si i se parea ca a fi CEO este ceva extraordinar. Multi considerau ca atunci cand trecea seful companiei pe la ei era ca si cum ar fi venit “Dumnezeu”, ceea ce, avea sa afle, nu era deloc adevarat – erau oameni normali cu care puteai rade, puteai iesi sa te distrezi ca cu orice alt om. “Puteai iesi sa practici un sport impreuna cu ei!”.

Si pentru ca seful Romtelecom/Cosmote a adus aminte de sporturi, arucandu-mi mingea la fileu, nu am ezitat sa il intreb cum sta cu conditia fizica si cu timpul liber. “Tu ce parere ai?”, m-a intrebat, zambind din coltul buzelor. Theocharopoulos este un barbat solid, bine facut, inalt, asa ca am aruncat cu virtuala moneda si am zis, hotarat (!), ca sigur joaca baschet. “Neee, niciodata n-am fost bun la sportul acesta. In schimb am jucat volei, la nivel semiprofesionist, cand eram tanar, pe la douazeci si ceva de ani. In prezent imi place sa ma relaxez la cateva partide de tenis, aici, in Herastrau”, spune el, aratand din cap directia unde sunt terenurile de tenis.

Intre timp a sosit chelnerul si Theocharopoulos ma intreaba daca vreau aperitiv sau nu. Inainte sa pot deschide meniul, il vad cum imi face semn sa astept, se ridica de la masa si, hotarat, se duce sa discute “in spatele cortinei” cerand ceva personalizat, care nu se afla in meniu. Vadit satisfacut de experienta sa culinara si multumit de gusturile sale, vine si se aseaza vis-à-vis de mine, cu un zambet larg. “Sunt cunoscut aici…”, spune el, “secretuos”.

Romania de acum 10 ani, prin viziunea unui expat

Stau in fata mea cu un manager expat care cunoaste Romania inca din 2002, cand grecul Stefanos Theocharopoulos vizita si statea in tara sase luni. Am fost curios sa vad ce parere are de evolutia tarii de-a lungul unei intregi decade, cum s-a schimbat. Prima impresie asupra Romaniei a fost una extrem de…rece. Din fericire, la propriu. Theocharopoulos s-a cazat in 2002 la hotelul Marriot si, pe la ora opt seara, a zis sa iasa cu cativa colegi sa viziteze Bucurestiul. “Cand am iesit pe usile rotative, a fost de parca cineva m-a pocnit in plina fata! Nu mi-am oprit rotirea si am intrat inapoi in hotel, intreband ce se intampla afara. Se intamplau -24 de grade celsius, asa ca am facut stanga imprejur si ne-am dus in camerele calde”, povesteste el.

Un al doilea lucru pe care nu-l va uita este faptul ca vedea, peste tot, Dacii. In prezent, mai ales in zona Herastrau-Primaverii, poti vedea cele mai scumpe si luxoase masini din lume, subliniaza seful companiilor telecom. “La inceputul anilor 2000 in zona aceasta era un singur restaurant, acum sunt peste zece. Romania a evoluat mult, pana cand a venit criza si lucrurile au inceput sa incetineasca”.

La carma a doua companii

Una dintre curiozitatile mele, odata ce am aflat ca un singur om va conduce doua companii a fost “cat de dificil trebuie sa fie acest lucru?”. Nu am ezitat sa il intreb in timp ce, pe fundal, vedeam chelnerii ce “trebaluiau” in aranjarea tacamurilor si preparatelor surpriza comandate de seful Romtelecom/Cosmote.

Theocharopoulos spune ca exista multe definitii privind managementul, daca o sa cauti in cartile specializate. Una dintre cele pe care seful companiilor telecom le apreciaza este ca “managementul este arta de a-ti convinge oamenii sa isi faca eficient treaba”. Asa ca, daca ai oamenii potriviti, atunci managerul nu trebuie decat sa coordoneze si sa se implice, dar nu la nivel profund.

“Cele mai bune lucruri pe care le fac sunt ca stiu «sa ascult», lucrez cu oamenii astfel incat sa ii inteleg. Imi place sa creez relatii individuale cu oamenii, nu cred ca trebuie sa ne ghidam dupa carti si tipare ci trebuie sa ne apropiem de angajati, sa ii cunoastem, personal. Fiecare om este diferit si, cu toate acestea, trebuie sa reusesc sa creez echipe si sa construiesc o cultura in jurul acelei echipe. Totodata, imi place sa gandesc simplu si sa simplific multe procese iar in Romtelecom/Cosmote nu te plictisesti niciodata, fiecare zi este speciala”, subliniaza seful Romtelecom si Cosmote.

Daca esti un general fara armata, nu te mai poti numi “general” si, similar, daca esti manager fara o echipa (competenta), nu te mai poti numi “manager”.

Totodata, el considera ca fiecare manager trebuie sa intruneasca cateva calitati – sa fie direct dar/si cinstit, corect si de asemenea sa poata asculta fiecare punct de vedere. “Nu este neaparat necesar sa fii si amuzant! Cunosc oameni care ar putea fi considerati chiar plictisitori, dar asta nu ii transforma in manageri mai putin buni”. Pe de alta parte, un defect pe care l-a descoperit la mai multi manageri este faptul ca atunci cand devin sefi, uita cum era cand ocupau functii inferioare. Este un lucru ce pur si simplu “se intampla”, dar trebuie sa te trezesti la realitate si sa-ti dai seama ca gresesti daca “privesti de sus”.

L-am intrebat pe Stefanos Theocharopoulos care este managerul sau preferat, de la care are multe de invatat. Batand rapid cu degetul in masa si fara sa ezite spune “Vreau neaparat sa scrii asta! Este seful meu actual – tin neaparat sa imi iau bonusul…”. Rade cu pofta – “glumesc, glumesc, glumesc…Hm, manageri foarte buni. Steve Jobs nu cred ca a fost un manager bun! A fost poate genial, dar nu un manager bun. Nu as vrea sa spun aceleasi nume pe care le gasesti in reviste, intrucat daca nu ai cunoscut personal pe acel om, nu il poti judeca de fapt”, raspunde, fara sa ofere un nume concret, seful Romtelecom/Cosmote.

Intre timp chelnerul vine si aseaza pe masa un platou ce continea telemea cu condimente, ardei copti, vinete, dovlecei si smochine preparate, usor acrisoare. Stefanos Theocharopoulos numeste fiecare ingredient intr-o romana aproape perfecta, ridic involuntar din spranceana. “Da, stiu unele cuvinte, cele de baza”, rade el in timp ce taie o bucata din telemeaua, intr-adevar, delicioasa, spunandu-mi, ca o curiozitate, ca in Grecia ardeii poarta denumirea unei regiuni din tara, desi pot fi cumparati de oriunde.

Nu sunt intru totul multumit de felul in care a ramas “suspendat” subiectul legat de management/antreprenori, asa ca insist asupra lui. Il intreb pe Stefanos Theocharopoulos dupa intrerupere - gustoasa de altfel – ce apreciaza el in prima faza atunci cand se intalneste cu un manager, cum il judeca si ce il atrage, sau, din contra, nu ii place. Fara sa ezite, seful Romtelecom/Cosmote spune ca are o teorie – atunci cand te afli intr-o sala de intalniri cu cativa colegi, atunci cand in sala intra un manager intelegi/simti pozitia acelui om, din prima.

“Este, poate, aura care-l inconjoara, mersul, siguranta de sine. Nu o poti defini, doar o simti. Alti oameni intra in sala de intalniri si aproape nimeni nu ii remarca. Un manager bun atrage automat atentia. Dar, pana la urma, din nefericire, aceasta este o perspectiva pur umana. Pana la urma, conteaza rezultatele firmei, daca sunt pozitive sau nu”.

E bine sa “te pui in pielea clientului” cand vezi o reclama?

Revenind la jobul sau “de zi cu zi”, il intreb pe seful companiilor cum se simte si ce gandeste cand vede la televizor o reclama la Romtelecom sau Cosmote. “Reclamele sunt, pentru mine, ceva special. Uneori vad o reclama foarte buna si devin curios – ma uit cine a facut-o, cum s-au gandit, cum a fost realizat clipul. Ma simt foarte foarte mandru cand vad ceva realizat de companiile pe care le reprezint, desi stiu ca sunt si eu parte din acest proces desi nu este, efectiv, creatia mea. Ma simt deci foarte bine”.

Incerc sa fortez putin pe marginea subiectului si il intreb daca incearca sa se puna “in pielea” clientului, daca ar cumpara, daca ii place ideea din spatele reclamelor. Trebuie sa recunosc ca raspunsul sau m-a surprins putin, asteptandu-ma sa spuna ca “da, incerc sa privesc din perspectiva clientilor”.

De fapt, seful Romtelecom/Cosmote subliniaza ca, la inceput, obisnuia sa faca aceasta greseala, sa aiba opinii subiective despre o anumita reclama. Dar, de fapt, nu este corect asa deoarece opiniile sunt lucruri extrem de subiective, care difera de la individ la individ iar opinia lui, chiar si ca CEO, ar putea sa nu coincida cu cea a majoritatii clientilor companiei asa ca ar fi un lucru gresit. Clipurile publicitare sunt realizate pe marginea unor analize de piata complexe, a cercetarilor si a altor lucruri, si nu pe “feeling”, fie el si al CEO-ului companiei.

“Nu imi plac masinile galbene, nu as cumpara niciodata o masina galbena. Dar exista o multime de masini galbene pe piata deci clar exista cumparatori. Daca as fi seful unei companii auto as spune sa nu se faca o reclama care sa prezinta o masina galbena asa ca, doar prin subiectivitatea mea, as rata o multime de potentiali clienti”, explica, plastic, Stefanos Theocharopoulos, subliniind ca lasa reclamele pe seama expertilor si ca, dupa patru ani, se pare ca rezultatele sunt bune.

Daca ar putea da timpul inapoi, s-ar “stresa mai putin”

Daca s-ar putea intoarce in timp, in ultimii patru ani, Stefanos Theocharopoulos spune ca ar incerca, per total, sa se streseze mai putin. “La nivel personal, m-am simtit destul de stresat, nu este ok”. Dar, pe de alta parte, nu ai decat o singura sansa pentru a face un lucru, asa ca pe oricine ai intreba “ce ar schimba daca s-ar putea intoarce in timp” ar zice ca ar modifica ceva.

Daca ar putea schimba ceva la industria telecom actuala doar “plesnind din degete”, Stefanos Theocharopoulos ar incerca sa educe piata sa inteleaga ca “ce este ieftin nu este intotdeauna eficient in incercarea de a iti atinge si depasi nevoile de comunicare”. Practic, seful Romtelecom/Cosmote considera ca piata romaneasca este perceputa gresit – ca lumea se ghideaza dupa preturile cele mai mici.

“In special in cazul Romtelecom exista o perceptie gresita in piata, cum ca noi am fi mai scumpi decat concurenta. Acest lucru se va schimba – oferim servicii de calitate si acum suntem intr-un plin program – nu proiect, program!- de a imbunatati experienta clientilor nostri. Am pornit un review complet si total al tuturor proceselor noastre, din punctul de la care un client cere informatii despre un produs pana la instalarea propriu-zisa si serviciile post-vanzare”, spune seful Romtelecom/Cosmote, alegandu-si cu grija cuvintele. “Speram ca rezultatele sa se vada cat mai repede pe piata”.

Stefanos Theocharopoulos considera ca piata si concurenta este corecta, dar este una foarte dura, unde preturile sunt reduse si investitiile foarte mari. El isi aminteste de o melodie pe care o asculta in tinerete al carei titlu considera ca se potriveste pietei telecom dar si atitudinii Romtelecom/Cosmote pe piata – “When the Going Gets Tough, the Tough Get Going”.

Detest intrebarea “Unde te vezi peste 5 ani!”, dar am un raspuns potrivit pentru aceasta…

In tinerete, actualul sef al reprezentantelor OTE din Romania nu avea niciun fel de plan “de viitor”, pe plan profesional. Intr-adevar, poate fi privit ca un lucru ciudat intrucat cei mai multi dintre noi voiam, in liceu sau chiar scoala generala, sa “ne facem ceva” cand “o sa fim mari”. Seful Romtelecom/Cosmote s-a lasat insa “dus de val”. Uneori, lucrurile doar se intampla, nu le prevezi, considera el.

Mai mult, s-a intamplat rar ca oamenii care spuneau ca vor sa se faca “doctori” sau “piloti” chiar sa-si fi urmat cariera si sa devina ce au visat. “Viata este ce se intampla atunci cand esti ocupat cu alte planuri – cred in expresia aceasta, a lui John Lennon”.

Citeste si:

Faptul ca Stefanos Theocharopoulos a urmat ingineria/electronica a fost o simpla intamplare. Cineva i-a oferit un casetofon care, la un moment dat, s-a stricat. Pentru ca nu a avut bani sa mearga la un specialist sa-l repare, actualul sef al Romtelecom si Cosmote s-a apucat sa-l demonteze si sa-l repare de unul singur, descoperindu-si astfel pasiunea pentru electronica.

Stefanos Theocharopoulos sare, aparent, la un alt subiect, amintindu-si de unele dintre primele sale interviuri de angajare si o intrebare care tot timpul “l-a iritat”, pe care n-a folosit-o niciodata cand a fost angajator si nici nu a raspuns concret, cand voia sa se angajeze. Intrebarea este, poate previzibil, “unde te vezi peste cinci ani?”.

Brusc ne-am adus aminte de cateva ori cand am fost intrebati acelasi lucru si am rememorat cateva momente, mai mult sau mai putin penibile, cand incercam sa raspundem astfel incat sa corespunda “exigentelor” (mai mult sau mai putin normale) ale angajatorilor. Seful Romtelecom/Cosmote spune ca tot timpul a vrut sa foloseasca o replica, dar cu toate acestea s-a abtinut. Raspunsul ar fi fost “peste cinci ani eu o sa fiu omul care o sa-ti ia locul in firma!”.

Intre timp chelnerul a venit cu felul principal de mancare. In fata lui Stefanos Theocharopoulos a pus o friptura de vita “bine facuta” cu traditionalul decor format din cateva frunze razlete de patrunjel si alte “verdeturi”, in timp ce eu am comandat o portie de paste bolognese. Mai generoasa decat ma asteptam, aburinda. Dupa care, satisfacut, imi ureaza in romaneste “pofta buna!” si ofteaza profund, satisfacut de ceea ce vede in fata lui.

Apetitul culinar al balcanicilor nu se dezminte

Degustam bucatele cateva clipe in tacere apoi il rog pe Theocharopoulos sa facem cateva secunde schimb de roluri si sa fiu eu seful Cosmote/Romtelecom si el jurnalistul si sa ma intrebe ceva, ce i s-ar parea lui interesant sa afle din noua postura. Theocharopoulos cade pe ganduri, taie tacticos o bucata din carne, mesteca incet si incepe sa ranjeasca. “Te-as intreba ceva dar apoi mi-ar fi teama sa nu imi intorci intrebarea!”. Promit solemn ca nu o sa fac acest lucru, curios sa aflu ce ar dori sa ma intrebe, din noua pozitie de jurnalist. “OK, deal! Atunci te-as intreba daca si cat de mult iti place jobul tau!”

Raspund spunandu-i ca daca nu mi-ar placea jobul ar insemna ca as fi masochist, mai ales dupa patru ani.

“De fapt, o sa fiu sincer cu tine Alex. Nu imi place tot timpul ceea ce fac. De fapt, sunt zile pe care pur si simplu le de”, spune el, parand ca aceasta nu este una dintre acele zile, judecand dupa starea sa generala. Uneori devine ingrijorat, alteori furios, sunt reactii naturale ale oamenilor, “nimic special”.

“Dupa ceva vreme insa, creierul uman are abilitatea incredibila de a «uita» lucrurile negative ce s-au petrecut. Mintii nu ii plac amintirile negative. Nu imi amintesc nimic din facultate, de la cursuri si din sesiuni, de exemplu…dar, pe de alta parte, nimeni nu-si mai aminteste dupa un timp ce a invatat in scoala!”, spune el, cu umor.

El continua si spune ca s-ar intoarce, totusi, pentru doar sase luni, in perioada studentiei. Ce ar face atunci? Poate, deloc surprinzator, raspunsul a fost unul non-conformist – timp de sase luni ar face…nimic, s-ar intalni cu oameni, ar petrece si ar iesi cat mai des noaptea! Si, eventual, si-ar face griji privind examenele atunci cand se apropie, nu inainte.

“Desi, chiar si acum, ii pot face timp liber! Oamenii se ascund in spatele expresiei «nu am timp» pentru a nu face ceva ce nu le place – cum ma scuz eu uneori sa nu merg la sala de forta, de exemplu. De fapt, atunci cand iti doresti, iti poti face timp liber si expresia aceasta este doar o scuza! Trebuie doar sa fii motivat”, considera seful Romtelecom/Cosmote.

Cu cine i-ar placea sa ia prazul

A urmat o perioada destul de mare de tacere in care doar tacamurile s-au auzit dupa ce am pus aceasta intrebare. “Trebuie sa ma gandesc! Ar fi o multime de personalitati cu care as vrea sa ma intalnesc, dar nu stiu daca as lua masa cu ei!”.

Pana la urma Stefanos Theocharopoulos se hotaraste si spune ca i-ar placea sa il cunoasca, la masa sau nu, pe Steve Jobs, co-fondatorul Apple, decedat anul trecut. Seful Romtelecom/Cosmote ar fi curios sa fi aflat cum a reusit sa transmita viziunea lui simbolica si vizionara asupra angajatilor intregii companii, acest lucru nefiind deloc ceva usor.

Per total, Stefanos Theocharopoulos considera ca si Romania are multe valori antreprenoriale extrem de ridicate, in special in zona IT&C/New Media si considera ca Romania are potentialul de a deveni, in timp, un “Sillicon Valley” al Europei. Intr-adevar, lipseste infrastructura, lipsesc autostrazile, dar pe de alta parte avem talent, ambitie, potential ridicat, viteze ridicate la Internet.

Intrebat ce curiozitate ar avea daca ar fi fata in fata cu Iisus Hristos, Stefanos Theocharopoulos ezita sa raspunda. Dupa un timp, se hotaraste insa. “L-as intreba daca felul in care ne traim vietile in prezent, cu tot ce se intampla in lumea aceasta, a meritat sacrificiul sau suprem. Cred ca este o intrebare buna care, prin raspunsul oferit, ar putea schimba ceva esential in lumea aceasta. Eu inca nu ma impac cu diferentele sociale, economice, de viata, dintre oameni – sunt extreme, prea multe, prea evidente, unii se lupta sa slabeasca si se apuca sa tina regim in timp ce altii cauta cu disperare ceva, orice, sa manance. As vrea sa vad egalitate in lumea aceasta”.

Cum va arata tehnologia in 5-7 ani de acum

In cativa ani de acum incolo, vom avea un singur device de pe care vom realiza activitatile pe care acum le facem pe PC, smartphone sau tableta. Mai mult, in urmatorul deceniu este posibil sa nu mai exista nici macar ecrane tactile ci sa trecem la tehnologia ce deja este in cercetare, holograme tridimensionale care pot fi manipulate.

“Sper insa ca toate gadgeturile sa nu ne faca sa ne pierdem umanitatea, sa reunutam la interactiunea fizica, fata in fata”, spune el. “Sunt fan al retelelor sociale atata timp cat nu exagerezi cu ele. Mi-am gasit colegi cu care n-am mai vorbit de ani buni, dar, pe de alta parte, trebuie sa ai grija sa nu te lasi acaparat de ele. Nu mi s-ar parea ok sa vorbesti cu cineva pe retele sociale/mesagerie instanta ore intregi cand acea persoana se afla la doua strazi distanta de tine”, spune, hotarat, seful Romtelecom/Cosmote.

Ca orice activitate, daca exagerezi, dauneaza – si “statul” pe retele sociale nu face exceptie.

Chelnerul vine sa ia farfuriile si ne intreaba daca mai dorim ceva. Stefanos Theocharopoulos isi cumpara o cafea, eu ma multumesc – judecand caldura ce ma astepta afara – cu apa minerala cu denumire greu de retinut.

“Dar tu, Alex, ce ai vrea sa faci atunci cand o sa iesi la pensie?”, intreaba, brusc, Stefanos Theocharopoulos, referindu-se la faptul ca el ar dori sa mearga pe o insula si sa isi deschida un restaurant acolo. Raspund ca sub nicio forma nu as vrea sa ma simt izolat, fiind multumit si oarecum dependent de oameni si de aglomeratie. “Sa vii tu la viitorul meu bar pe insula, sa vezi ce fain o sa fie!”, spune el, zambind.

Asa cum se intampla deseori la intalniri de acest fel, subiectele aluneca si in zona artistica, muzicala. Surprinzator, Stefanos Theocharopoulos nu are anumite formatii preferate (desi ii respecta pe cei de la Rolling Stones care au facut, de curand, 50 de ani de cariera) dar ii place “sa faca” pe DJ-ul.

“Nu e un lucru usor sa fii DJ! Ca si manager, trebuie sa fii capabil sa te conectezi la starea celor din jurul tau, sa ii motivezi sa…danseze, chiar daca ei nu au, in mod special, chef”. Intreb daca nu s-au gandit sa faca un “gingle” pentru Romtelecom/Cosmote, similar cu cele ale, de exemplu, Cora sau Praktiker. “Ne-am gandit si avem multe planuri de viitor, idei bune”, spune, evaziv, seful companiei.

Cand vine insa vorba de arta, pictura in mod special, Stefanos Theocharopoulos recunoaste ca, desi apreciaza culorile si imbinarea lor, nu poate sa descrie “ce a vrut sa transmita pictorul. Nu pot sa inteleg, complet, chiar daca este considerata o opera de arta”.

Asa cum sta bine unui pasionat de tehnologie, seful Romtelecom/Cosmote are acasa o impresionanta colecti de telefoane mobile. Primul “celular” l-a avut in 1992, un Motorola si, de atunci, a strans peste 50 de telefoane mobile. “Acasa am o vitrina unde le-am pus pe toate, pentru a putea constientiza si mai clar cum a evoluat industria telecom. Primul telefon era atat de mare!”, spune el, departand considerabil mainile pentru a desena, in aer, o veritabila “caramida”.

Intre timp Stefanos Theocharopoulos termina cafeaua (cum ar arata Omenirea fara cafea?) si, stiind ca are o intalnire programata in curand, ma grabesc sa il intreb care sunt locurile lui preferate din Romania si de ce anume. Fara sa ezite, spune ca Brasov si, in general, toata Valea Prahovei. “Imi aminteste mult de casa, de zona muntoasa din zona de nord a Greciei. Merg acolo de 3-4 ori pe an”. De asemenea ii place Timisoara si recunoaste ca inca nu a apucat sa mearga in Sibiu sau Iasi dar spune ca “va ajunge in curand” si acolo.

Cerem nota de plata chelnerului si achitam suma necesara. Ne ridicam de la masa, multumiti atat de dialog cat si ambientul placut. In drum spre birou trec pe langa terenurile de tenis unde grecul expat se mentine in forma. La 40 de grade, nu era nimeni, insa, in mod sigur, daca o sa treceti pe acolo intr-o seara, o sa-l puteti vedea pe seful Romtelecom si Cosmote relaxandu-se la o partida cu prietenii pe care si i-a facut in Romania.

Am consumat:

Contro filetto alla griglia - 79 lei
Pennette gratinate - 40 lei
Focaccia - 13 lei
Apa plata - 13 lei
Apa minerala Ferrarelle - 13 lei
Expresso - 10 lei
______________
TOTAL - 168 lei