Avea doar 33 de ani cand a preluat conducerea Avon Romania si multe provocari in fata. Razvan Diratian a condus business-ul prin criza si a reusit sa il readuca pe crestere anul trecut. E ancorat acum intr-un proiect pe care il considera viitorul in vanzari: transformarea companiei pentru zona de e-commerce.

Acum are 37 de ani si cele 24 de ore par a fi insuficiente pentru programul sau. Agenda sa este stabilita cu precizia unui ceas elvetian inca de la inceputul anului. Fiecare minut conteaza. Tocmai de aceea Razvan Diratian ajunge la restaurantul Sofa, locul unde am stabilit sa ne intalnim, la ora 13.00 fix. Este unul din locurile sale preferate datorita specialitatilor de peste servite. Asa descopar faptul ca una dintre pasiunile sale este pescuitul sportiv, pentru care aloca de 2-3 ori pe an cateva ore de relaxare intr-o zona amenajata in apropierea Capitalei.

Numarul doi pe lista sporturilor “inofensive” practicate de executivul Avon este schiul, pe care in ultimii doi ani l-a practicat in afara tarii. Ultima destinatie a fost o partie din Austria, pe care insa nu s-a aventurat tinand cont de accidentele suferite de persoane publice in ultima vreme. Zambeste insa si spune ca anul acesta a bifat si un sport extrem, mai exact parasutismul. A sarit in tandem in Cehia si spune fara ezitare ca va repeta experienta si in Romania.

Am invatat ce inseamna sa doara

Chiar daca sunt activitati de relaxare, Razvan Diratian crede ca sportul, practicat la orice nivel, formeaza spiritul de competitivitate, te invata “cum sa tragi de tine”. “Nu se intampla nimic natural, sa fie doar o placere. Chiar si cand schiezi reprezinta un efort pentru corpul tau. Sportul iti creeaza vointa, ambitie, te forteaza sa faci lucrurile mai bine, sa mai faci un pas. Am practicat atletism de performanta, am invatat ce inseamna sa doara. Cu doua antrenamente pe zi era greu. Ii apreciez foarte mult pe sportivi, e multa munca in spate si oricine ajunge sa ne reprezinte la nivel mondial a muncit infinit mai mult decat oricare dintre noi”, sustine Diratian.

Razvan Diratian

Ce inseamna “durerea” in business? Managerul isi aminteste ca unul dintre momentele cele mai “dureroase” a fost concedierea unor oameni cu care a lucrat si care au facut parte din aceeasi generatie in cadrul companiei. In aceeasi categorie intra insa si numirea sa in functia de CEO al Avon Romania&Republica Moldova, in anul 2009, dupa doi ani in care s-a pregatit alaturi de Angela Cretu pentru tranzitia catre aceasta pozitie. “Chiar daca paream destul de increzator, sincer, nu am fost foarte sigur pe ce urma sa se intample, mai ales ca erau niste <<accidente>> pe care guvernantii le-au facut in acea perioada. Nu cunosteam 100% business-ul si erau situatii imprevizibile. M-a durut la momentul respectiv, insa m-a ajutat extrem de mult sa invat”, isi aminteste Razvan Diratian.

A reusit insa anul trecut sa readuca business-ul Avon pe crestere, dupa doi ani de scaderi, cifra de afaceri depasind 100 de milioane de euro (451,8 mil. lei). A fost o perioada dificila, timp in care compania a trecut printr-un proces de transformare la nivel global. Rolul sau a fost sa treaca Avon prin furtuna crizei financiare. Acum, obiectivul fiind oarecum atins, Razvan Diratian isi concentreaza intreaga atentie catre un proiect mult mai amplu, inceput in urma 12 ani: tranzitia de la model de business traditional catre e-commerce.

In 2002 mergeam prin tara si invatam oamenii cum sa foloseasca calculatorul. La momentul respectiv obiectivul era ca lumea sa foloseasca site-ul si ne doream lucruri de baza. Existau timpi morti in vanzari in conditiile in care unui formular de hartie cu o comanda ii trebuiau doua zile sa ajunga din Sighetu Marmatiei la Bucuresti pentru a fi introdus in calculator. Clientii asteptau mult prea mult. Ulterior am ajuns la un business 100% online, nu am mai avut formulare, iar acum mergem in zona de e-commerce unde si clientii vor avea acces online”, declara seful Avon Romania&Republica Moldova.

In acest sens compania a lansat proiectul Avon Online, care sustine initiativele antreprenoriale ale reprezentantilor directi, acestia putand sa isi deschida propriul magazin online, fara costuri. “Oricine poate sa aiba un magazin online deschis peste noapte. Nu exista taxe de inscriere. Trebuie doar sa fie inregistrat ca reprezentant autorizat Avon. Fiecare poate sa isi personalizeze site-ul si isi poate promova produsele in mod diferit. Unii vand mai bine parfumuri, altii produse de ingrijire a fetei. Nu investesc intr-un sistem informatic, nu trebuie sa investeasca in livrare, in schimb pot folosi propriile retele sociale pentru promovare”, mai spune Razvan Diratian.

Digitalizarea ar trebui sa fie viitorul

In prezent, Avon are pe plan local peste 130.000 de reprezentanti. Dintre acestia, peste 15.000 au testat deja aplicatia, iar 1.000 si-au deschis magazine online pe aceasta platforma. Compania a alocat acestui proiect o investitie de 2 mil. euro. “Romanii sunt foarte deschisi pentru antreprenoriat, cauta sa evolueze. Din pacate sunt tot felul de oprelisti in zona aceasta si anume fiscalitatea, dificultatea de a te autoriza. Este mai usor sa faci business in Romania pentru ca nivelul de competitivitate este mai mic decat in alte tari din regiune. In Romania exista un teritoriu unde poti creste inca natural, fara neaparat sa iei volum de la un alt competitor. Insa din punct de vedere al sistemului nu este mai usor ca in alte tari si este mai greu pentru micii intreprinzatori decat o companie mare. Am foarte multi prieteni care conduc afaceri si care au multi timpi morti in activitate, au persoane care lucreaza in zona neproductiva, gestioneaza niste hartii. Digitalizarea ar trebui sa fie viitorul si in acest caz. E nevoie de modernizarea intregului sistem. Infrastructura blocheaza mediul de business”, crede Diratian.

Razvan Diratian

Intrebat daca antreprenoriatul reprezinta o optiune si in cazul sau, managerul Avon a aratat ca ia in considerare acest scenariu la un moment dat, fiind tentat tot de zona serviciilor online. “Pe masura ce nivelul de trai creste orice persoana isi doreste un anumit confort si isi doreste sa castige timp pentru el. Zona serviciilor este pasul urmator pentru dezvoltarea de business in Romania. Nu am inca un plan pentru viitorul apropiat”, a subliniat Razvan Diratian.

Creditul pe care il acorda online-ului se bazeaza si pe cresterea anuala a bugetelor dedicate acestei zone, Avon dubland in ultimii trei ani, in fiecare an, investitiile in online. Cu toate acestea, piata se afla inca la un nivel destul de scazut – doar 7% consum in e-commerce – in timp ce alte tari din regiune, precum Ungaria, Cehia sau Polonia, se afla deja la un procent de 20-30%. “In Avon e-commerce-ul va fi de 1% anul acesta, insa cresterile sunt sustinute. Investitiile locale se ridica la jumatate de milion de dolari pe an”, adauga executivul.

Exista viata dupa afaceri. Una exotica

Profit de un moment de pauza pentru a orienta discutia catre o zona in care Razvan Diratian gaseste 1-2 saptamani pe an pentru a evada. De aproximativ 3-4 ani isi propune sa petreaca alaturi de familie, intr-un loc exotic, anul acesta oprindu-se in Sri Lanka si Manila. Insa, in topul vacantelor se afla experienta din Tanzania si Zanzibar, in special safari-ul. “Esti intr-o alta lume, revii la natura, la animalul curat neinfluentat de om, total reconfortant. Ma atrage insa Asia, in special pentru zona de mare, care a ramas salbatica. Si incerc sa inteleg cate ceva despre cultura asiatica”, povesteste Diratian. Cat priveste locurile preferate din Romania, managerul Avon se declara un fan al statiunii Vama Veche.

In calatoriile sale spune ca perceptia despre romani a strainilor cu care a interactionat difera de la est la vest. Astfel, in timp ce locuitorii din est ofera un feedback in general pozitiv, altfel stau lucrurile cand se indreapta spre vestul Europei. “Eram in Sri Lanka si cand am spus ca sunt roman au spus <<Hagi>>. Se aratau surprinsi ca sunt romani pe acolo, insa nu faceau diferente. Cand merg spre vest lucrurile nu mai stau asa si, atunci cand primesc diferite remarci negative la adresa romanilor, care generalizeaza, sunt extrem de iritat. Am primit astfel de pareri inclusiv din partea unor oameni de business. Generalizarea poate fi si in sens invers. Am vazut lucruri negative si in New York si in Londra”, mai spune Razvan Diratian.

In Romania, Avon este prezenta de 17 de ani. Americanii detin pe plan local un centru de distributie, o investitie de 11 mil. euro, care deserveste atat Romania, cat si Macedonia si Bulgaria. In medie, un roman cheltuie pe an in jur de 40-50 de euro pentru cosmetice, de sase ori mai putin decat un ceh sau un slovac. Cei care aloca cel mai mare buget pentru astfel de achizitii sunt consumatorii din SUA, Marea Britanie, Brazilia, Germania, Finlanda, Cehia, Slovacia, Polonia, potrivit datelor furnizate de reprezentantii Avon.

Fotografiile au fost realizate de Stefan Panfili

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri