Timp de doua ore m-am simtit ca intr-o vacanta pe o insula greceasca. Astfel cred ca as putea rezuma cel mai bine intalnirea cu Ilias Pliatsikas, managerul care la 29 de ani tragea un loz care s-a dovedit in timp castigator: la sase ani de la intrarea oficiala in hora lactatelor, afacerile grecilor de la Olympus au trecut pe plus in Romania.

Cu o atitudine relaxata si o tinuta casual, care trada mai degraba un sfarsit de saptamana si nu o zi de luni, Ilias Pliatsikas ajunge la ora stabilita la restaurantul cu specific italian Grano, una dintre locatiile sale preferate din Bucuresti. Prima supriza din meniu: vorbeste romaneste aproape perfect. A invatat in numai zece luni limba a carei dificultate a fost contestata in repetate randuri de diversi manageri expati, ascultand piese de teatru la Radio Romania Cultural in timp ce conducea pe ruta Bucuresti-Brasov, pe care o poate parcurge si cu ochii inchisi. Asta pentru ca Olympus a deschis in urma cu trei ani fabrica de la lactate de la Halchiu, judetul Brasov, o investitie de 55 mil. euro, care a crescut sub ochii sai pana la afaceri de o valoare similara anul trecut.

Spune cu franchete ca Romania i-a schimbat viata. Ilias Pliatsikas accepta la numai 29 de ani pozitia de conducere a business-ului Olympus in Romania, la pachet cu relocarea sa intr-o tara necunoscuta. Inainte de aceasta propunere mai lucrase cativa ani pentru aceeasi companie, in tara natala.

“Cred ca am invatat foarte mult din aceasta experienta. Nu a fost usor la inceput. Mi-am dat seama ca romanii seamana foarte mult cu grecii. Mi-a fost greu cu vremea din Romania. Am ajuns in iulie in Bucuresti cand toata lumea era in vacanta in Grecia, nu cunosteam pe nimeni, nu cunosteam limba, felul de a trai era altfel. De asemenea, atunci cand am cautat un apartament mi-a fost greu sa gasesc ceva cu terasa, cu un balcon neacoperit. Acum imi place aproape orice din bucataria romaneasca, in afara de slanina si sorici”, povesteste zambind Ilias Pliatsikas.

A profitat de timpul petrecut in Romania pentru a calatori, iar Ardealul a bifat un loc aparte in preferintele sale datorita oamenilor si a modului simplu in care isi traiesc viata. Intr-un anumit fel ii aduc aminte de casa, de Grecia. “Au fata mai linistita, nu vezi agitatia din Bucuresti. La fel si in Moldova, unde am fost impresionat de ospitalitatea oamenilor”, mai spune seful Olympus Romania.

Tot oamenii l-au impresionat si in Brazilia, tara pe care a vizitat-o cu ocazia Cupei Mondiale si care a urcat in topul vacantelor preferate. “Mi-a placut foarte mult, am stat doua saptamani. Alta mentalitate, altfel de trairi. Imi place foarte mult sa observ cum traiesc oamenii. Cred ca sunt niste oameni fericiti, se citeste pe fata lor. Cred ca ii ajuta foarte mult si vremea sa aiba aceasta atitudine. Cand e soare afara te simti altfel. Si in Grecia oamenii care traiesc langa mare sunt mai sociabili. Cand vizitez o tara imi place sa merg acolo unde merg si localnicii, nu la vreun restaurant fitos”, explica Pliatsikas.

Noi nu mergem cu ceasul la munca

In restul timpului, mai exact cand vine vorba de business, managerul functioneaza dupa urmatoarea filosofie: munca, munca si munca. In opinia sa, succesul este determinat de trei lucruri: sa ai o sansa, sa intelegi ca asta este sansa ta si apoi sa nu o pierzi. “Nimeni nu iti ofera nimic cadou. Si imi pare rau ca intreaga Europa considera ca angajatii din zona Balcanior nu sunt muncitori. Din contra, noi nu mergem cu ceasul la munca, punem suflet in ceea ce facem. Daca lucrezi cu francezi sau germanii la ora 11.00 fix ei trebuie sa ia pauza. Romanii nu sunt asa, sunt muncitori, au un nivel de educatie superior. Imi place sa lucrez cu ei”, spune Ilias Pliatsikas.

In fabrica de la Halchiu sunt in prezent 180 de angajati, in total 300 de romani lucrand pentru Olympus. “Usa mea este tot timpul deschisa, la fel si telefonul meu. Langa ei am invatat multe lucruri, prin ei am invatat cum e consumatorul roman, care e mentalitatea tarii. Nu e o relatie de tipul sef-subordonat, suntem colaboratori”, adauga Pliatsikas.

In prezent, 75% din productia de lactate de la Halchiu merge la export in zece tari europene, printre cele mai importante piete fiind Bulgaria, Italia si Germania. Acesta este si unul dintre motivele pentru care recesiunea nu si-a pus amprenta pe business-ul grecilor, considera CEO-ul Olympus Romania. “Cand am venit aici nu am avut ca target sa ajungem la 10% cota de piata, ci incet-incet consumatorul ne-a aratat incotro sa mergem. Niciodata nu am fost si nu vom fi agresivi. Nu facem rabat la calitate, ce trimitem in Germania este acelasi produs cu cel aici. Incercam sa crestem organic, nu avem in vedere achizitii, ci intrari pe alte categorii din piata”, detaliaza managerul grec.

Aceasta strategie le-ar putea aduce celor de la Olympus afaceri de 70 de milioane de euro, in crestere fata de cele 55 de milioane de euro inregistrate in 2013, anul in care producatorul grec a intrat pe profit in Romania. Un segment important din portfoliul companiei il reprezinta iaurtul grecesc, o categorie care ar putea ajunge in urmatorii trei ani la un procent de 10-15% din industrie, sustine seful Olympus Romania.

Tratament corect pentru toti jucatorii din lactate

Investitia de calibru realizata la Halchiu a ramas in picioare in conditiile in care peste 100 de fabrici de lactate s-au inchis in ultimii ani, iar 4.000 de oameni au ramas fara locuri de munca. Cel mai rasunator exit a fost cel al israelienilor de la Tnuva, care au pus lacatul pe fabrica din Popesti-Leordeni in 2012.

“Piata lactatelor este foarte stabila in ultima perioada. Este loc pentru toata lumea, insa trebuie sa lucram impreuna pentru a creste consumul de lactate. Nimeni nu stie cat este consumul de lapte pe piata neagra, poate 40-50%. Daca lucram asa in continuare ca tara nu avem sanse. Ar trebui sa existe tratament corect pentru toata lumea. Daca vindem in piata sa existe bon fiscal pentru ce vand taranii, sa fie un frigider pentru a pastra produsele in conditii optime. Nu sa vanda direct din portbagajul masinii 3 kilograme de branza, lapte, oua. Daca acei oameni stau acolo cu produsele e clar ca cineva le si cumpara”, declara Ilias Pliatsikas, care vorbeste despre estimari care releva faptul ca jumatate din productia de lapte din Romania nu ajunge in sistemul industrializat.

El puncteaza pe lista problemelor care au condus la aceasta situatie valoarea ridicata a TVA si infrastructura deficitara. “24% este foarte mult. In Grecia TVA la lactate este 13%. Dar in Germania si Italia vorbim de TVA de 3%, respectiv 2%. La aceasta se adauga infrastructura. Faci sapte ore Brasov-Oradea si sase ore Oradea-Viena. Romania este o poarta catre Europa de Vest, investitiile necesita timp, insa merita”, conchide Pliatsikas.

Romania se afla pe penultimul loc in Uniunea Europeana cu un consum de lapte in sistem industrializat de doar 100 de ml pe zi sau mai putin de o jumatate de cana. Primele tari in clasament sunt Irlanda (396ml/zi/persoana), Finlanda (341ml/zi/persoana), Suedia (251ml/zi/persoana) si Spania (245ml/zi/persoana).

Sursa foto: Stefan Panfili

Nota de plata (4 persoane):

Paste cu pesto 35 lei
Paste ai quattro formaggi 40 lei
Caprese X 2 52 lei
Limonada X 3 30 de lei

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri