Foarte ambitioasa, sef de promotie in liceu, a luat ca pe un challenge admiterea Facultatii de Automatica din Bucuresti si, mai tarziu, rolul de manager in cadrul HBO Romania. Asa s-ar descrie in cateva cuvinte Carmen Harabagiu, una dintre cele mai puternice femei de televiziune din Romania, care a dobandit o vasta experienta in lumea filmului si a televiziunii, asta deoarece de mai bine de 20 de ani activeaza intr-o industrie plina de neprevazut, o industrie care s-a schimbat in permanenta, o piata care trece printr-o evolutie continua si o revolutie in sfera digitala.

Timpul petrecut alaturi de sefa HBO Romania a fost o adevarata lectie de cinematografie, ba chiar una de viata, asta chiar daca in cele aproximativ doua ore cat a durat intalnirea noastra nu am reusit sa sintetizam o industrie atat de bogata, dar a fost un timp pretios in care am descoperit persoana de la care am inteles trecutul, prezentul si am luat pulsul viitorului in industria filmului, a televiziunii si a cinematografiei.

Am intalnit-o pe Carmen Harabagiu in restaurantul Veranda Casa Frumoasa din zona Victoriei, un loc foarte aerisit si luminos, parca o alegere perfecta pentru o discutie pe o tema atat de cuprinzatoare cum este cea a filmului, a lumii “glamour-ului”.

Carmen Harabagiu este insasi parte a istoriei filmului, intrucat a “cochetat” cu industria inca de dinainte de Revolutie, fiind pasionata de la o varsta frageda de asa-numitul “fruct interzis”, referindu-ma aici bineinteles la accesul limitat al publicului la productiile straine intr-o perioada care, desi uneori a fost infloritoare pentru cinematografia romaneasca, alteori a reprezentat si un impediment major.

Pasiunea managerului HBO Romania pentru lumea cinematografiei a inceput in momentul in care a descoperit filmul, inainte de 1989, undeva in jurul varstei de 19-20 de ani. “Mergeam la cinemateca – intr-o sala minuscula din Eforie, in care se faceau traduceri live la filme. Acolo a inceput totul, de atunci s-a aprins flacara prin care am descoperit fascinatia filmului, totul a inceput de la filmul alb-negru proiectat. La cinemateca era o lume cu totul si cu totul diferita si faceam parte dintr-un grup de studenti pasionati care stateau cu randul la coada pentru a putea cumpara bilete”, isi aduce aminte cu nostalgie Carmen Harabagiu, omul care, alaturi de o echipa profesionisti, a pus bazele HBO Romania in anul 1998.

Fara comunism filmul romanesc ar fi pe aceeasi treapta cu cel frantuzesc

Continuam discutia pe tema filmului si inceputurilor in industria de profil, moment in care country managerul HBO Romania nu avea cum sa nu isi aduca aminte si de perioada in care existau casetele VHS cu diverse filme, cu vocea inconfundabila a Irinei Margareta Nistor, filme pe care le imprumuta de la prieteni si care la randu-i le dadea mai departe. “Imi aduc aminte ca primul film vazut pe caseta video a fost «The Thing», un film horror, devenit clasic intre timp – absolut socant pentru cineva care nu vazuse un film de groaza pana la acel moment. Orice film ai fi vazut atunci te transforma intr-un copil care se uita la vitrina de dulciuri, asta pentru ca inainte de ‘89 nu exista acces la vizionarea de filme”, a spus Carmen Harabagiu.

Insist pe acest subiect si o intreb pe sefa canalului TV cum ar fi aratat astazi industria cinematografiei romanesti daca nu ar fi existat perioada comunismului, vazuta de catre unii ca o epoca de aur, de altii ca o piedica in gandirea libera. “Probabil ca ar fi aratat ca o alta cinematografie europeana, poate ca cea franceza, avand afinitati comune – sau poate cea italiana. Cu toate acestea ce s-a nascut in perioada de dupa ‘89 a adus o cinematografie foarte proaspata, chiar daca dupa unii minimalista, dar care iti poate transmite in cateva imagini o poveste extrem de puternica. Daca am compara perioada anilor ‘60-‘70 se faceau filme asemenatoare cu filme care au atras distributie internationala. De la un moment dat a existat o ruptura, dar acum suntem diferiti. Azi ne lipseste filmul de public. Au inceput sa se produca filme bune, nu doar filme la care sa mearga la festivaluri. Numarul celor care merg in Ungaria la filme, de exemplu, pentru a viziona productii proprii este mult mai mare, comparativ cu al nostru. Imi amintesc ca in Praga am vazut recent la foarte multe cinematografe afise ale firmelor cehesti, la fel si in Polonia – exista o inclinatie catre productiile proprii in aceste tari”, a completat managerul HBO Romania.

Nu ezit si o intreb pe Carmen Harabagiu despre cinematografia si filmul romanesti din prezent si directia in care o iau cele doua. Raspunsul nu a intarziat sa apara. “Ar fi foarte bine daca ar exista si alte cinematografe, in special cele dedicate filmului nu neaparat blockbusterului. Ma refer aici la filmele europene sau romanesti . E pacat ca nu poti vedea si alt film, dar acest lucru este o consecinta a faptului ca numarul salilor este unul foarte redus. (…) Pentru filmul romanesc incercam sa ne implicam activ si am facut acest demers prin achizitionarea scenariilor (pre-buy). In acest mod spectatorii vor putea urmari si filmele cineastilor romani, iar directia noastra este pentru filmele ale unor autori cu nume, dar si a tinerilor – avem filme ale unor oameni foarte talentati. Sunt multi tineri care pot aduce o contributie importanta cinematografiei romanesti”, a completat managerul HBO Romania.

Online-ul, un instrument complementar viitorului in televiziune

Online-ul este poate unul dintre cele mai “fierbinti” subiecte in aproape toate sferele de business – de la media si pana la servicii, de la magazine si cumparaturi pe Internet si pana la alte resurse si parghii de dezvoltare, astfel ca nu pierd nicio clipa si mut discutia intr-o zona a viitorului in domeniu si a felului cum televiziunea s-a schimbat in ultimii ani.

Carmen Harabagiu nu crede intr-un online care va lua locul televiziunii sau cinematografiei, insa sustine ca acest instrument este un mijloc complementar in dezvoltarea lor, ceea ce poate fi privit ca o o oportunitate foarte buna de dezvoltare, mai ales datorita accesibilitatii.

“Online-ul a fortat intr-un fel marile studiouri sa isi condenseze ferestrele de distributie – multe din companiile care produc continut preferand sa il redea direct in online. O completare este extrem de importanta – ii oferi posibilitatea spectatorului sa vada continutul atat online, cat si sa foloseasca alte solutii. Cei care doresc sa vada si sa simta magia efectelor se vor duce in continuare la IMAX – exista comoditatea si o lipsa de timp pe care o vor folosi cei care vor sa vada cand au ei timp. Cred ca lucrurile se completeaza. Nu cred in disparitia unui anumit segment in detrimentul online-ului. Ele se vor completa, este un mare plus pentru industrie”, a declarat sefa HBO Romania, precizand totusi ca teama initiala a fost aceea ca lumea se va deconecta masiv, ceea nu s-a intamplat. “Se consuma atat online, cat si traditional! Intr-o familie – poate parintii se uita la televiziunea clasica, in timp ce tinerii pot sa vada in online ceea ce doresc”.

In opinia managerului HBO, piata de televiziune este foarte fluida. “Globalizarea este un fenomen care continua prin crearea unor mamuti de media, iar schimbarile atat la nivel de continut cat si calitate din ultimul timp arata clar directia in care merge industria. Este o directie a cinematografiei la nivel mondial. Exista o vorba si anume «Daca vrei sa faci ceva cu substanta te duci in televiziune». (…) Televiziunea s-a schimbat foarte mult. Daca ne uitam la ceea ce se produce in momentul de fata sunt filme pe o durata mai lunga (ex: Game of Thromes sau True Detectives – ceea ce reprezinta de fapt un film in mai multe ore). Intr-un fel inlocuieste ceea ce la momentul actual nu se mai produce, fiind o tendinta care aduce o completare duratei filmelor pe mai multe episoade, in care sunt concentrate si schitate mai bine personajele, povestea”, a mai aratat Carmen Harabagiu.

Spectatorii sunt cei care si-au schimbat de asemenea foarte mult modul de a vedea si consuma povestile. “Daca ne gandim la fenomentul online oamenii doresc sa vada un anumit program cand vor ei. Este clar ca lumea va merge sa vada filme si va urmari in continuare seriale indiferent daca la cinema sau acasa sau pe calculator ori tableta ori mobil – singurele diferente vor fi legate de cum se vor consuma. Steven Spielberg si George Lucas spuneau in urma cu ceva timp ca se vor face filme tot mai scumpe si numarul lor se va reduce. Vor fi mai putine filme – tendinta aceasta este – economic vorbind sunt foarte multe resurse implicate intr-un film. Partea de studiouri se muta pe terenul televiziunii. Continut fac atat marii jucatori din piata de online, dar si canalele clasice de premium, ce nu stim este in ce pondere se va coopera cu online-uI. Daca ai online si nu ai continut nu poti rezista. Fie ai continut foarte puternic, fie ai distributie – unul fara celalalt nu pot functiona. Va fi un mix de cooperare de o forma sau alta”.

Experienta de 5 ani la HBO Ungaria: “Suntem cu totii atat de apropiati si totusi atat de diferiti”

Revenim la inceputurile HBO Romania, dar mai ales perioada de cinci ani de zile petrecuta in birourile din Ungaria, departe de casa si de familie. Despre inceputurile meseriei de om de film si de televiziune Carmen Harabagiu isi aduce aminte cu placere si vorbeste cu mult drag, astfel ca insist asupra perioadei de inceput si o intreb experienta in care a dobandit cel mai bine aptitudinile unui manager intr-o industrie care cere sacrificiu, dar si putere de decizie – HBO Ungaria, locul in care s-a ocupat de gestionarea activitatii grupului pe pietele regionale.

“Experienta din Ungaria a fost foarte buna deoarece mi-a oferit deschidere si m-a facut sa inteleg cum functioneaza un business si la nivel de regiune. In plus, colaborarea cu alti colegi din Ungaria, Cehia, Polonia sau Bulgaria iti da o cu totul alta perspectiva legata de cat de apropiati, dar si diferiti suntem in Europa. Traditie, cultura, mentalitati diferite privind modul cum publicul percepe filmele – intr-un loc un film poate fi privit ca unul amuzant, iar in altul contrariul. Cu toate acestea experienta a fost una extrem de benefica”, spune sefa operatiunilor locale pentru HBO.

Care a fost cea mai mare provocare / dificultate in experienta petrecuta in Ungaria? (intreb eu). “Faptul ca familia a ramas aici a fost cel mai dificil. Comunicam foarte des si reveneam cam o data la doua saptamani, dar era vorba totusi de o distanta. Am discutat foarte mult cand am luat decizia de a pleca. Practic baiatul era in timpul liceului, chiar in perioada anilor terminali, era foarte greu – o schimbare ar fi fost in detrimentul lui si atunci am hotarat ca el sa isi continue studiile in Romania – ar fi existat posibilitatea ca el sa mearga cu mine in Ungaria si sa se transefere, dar acest lucru ar fi insemnat o ruptura in educatie, in acel moment, mai ales ca se apropia de finalul liceului”.

Tot in perioada petrecuta in Ungaria, Carmen Harabagiu povesteste ca a urmat studiile unui MBA, iar dupa intoarcere spune ca nu a mai avut o legatura cu partea de programe si de continut. "In acea perioada am studiat un MBA si m-am intors fara sa mai am o legatura cu partea de programe, dar pasiunea nu te poate indeparta complet de atributii“, isi mai aminteste sefa HBO Romania.

Diferente culturale intre tarile din regiune

Experienta din Ungaria a fost pentru managerul HBO o adevarata lectie de viata, dar si de cultura, perioada petrecuta in tara vecina fiind o excelenta scoala pentru a intelege mai bine cum functioneaza mecanismele unui business regional, dar mai ales de a intelege oamenii cu care interactiona.
“Exista asemanari si totusi foarte multe deosebiri intre tarile din regiune. Romania este o tara latina, singura tara cu origine latina dintre toate. Asemanarile veneau din preferinta universala pentru blockbusterul hollywoodian, glamouroul care vine de acolo – dar fiecare cu particularitatea cinematografiei proprii: sa nu uitam de traditia filmelor produse in Ungaria, Cehia sau Polonia; sunt nume foarte mari care au plecat si au creat o cinematografie foarte specifica si totusi universala. Este foarte important ca atunci cand concepi un subiect istoric sau unul cu impact pentru tara respectiva sa fie realizat de catre o persoana care intelege cu adevarat acel popor, prin a-I cunoaste istoria, traditiile”, a completat Carmen Harabagiu.

Ce inseamna sa fii manager de televiziune?

Dupa intoarcerea din Ungaria, Carmen Harabagiu a preluat portofoliul local al business-ului din functia de Country Manager pentru Romania al HBO, pozitie din care a fost responsabila pana in ziua de azi cu dezvoltarea postului TV pe piata. Atat experienta din Ungaria, cat si experienta MBA-ului au facut-o pe sefa canalului de televiziune sa isi dezvolte aptitudini de management, iar in prezent conduce pe drumul cel bun o echipa de circa 30 de angajati.

“Ca manager de televiziune trebuie sa intelegi foarte bine fiecare domeniu in parte, sa intelegi cum functioneaza fiecare departament si sa poti gasi modul de a comunica si de asculta oamenii cu care lucrezi. Este foarte important. Trebuie ca zi de zi sa stii nevoile colegilor din jurul tau, inclusiv problemele cu care se confrunta. Mai precis, exista la noi departamente de productie originala, marketing, financar, tehnic si de vanzari – ca si country manager nu trebuie sa te rezumi doar la cifre si rezultate, este normal trebuie sa tii si de ele cont – dar totul functioneaza ca un mecanism de ceas – fiecare rotita o sustine pe cealalta – daca una se blocheaza mecanismul nu mai functioneaza”, a precizat Carmen Harabagiu.

Pasiuni, dincolo de activitatea de zi cu zi

De la discutia despre cariera si despre televiziune si cinematografie in general, o intreb pe Carmen Harabagiu si despre timpul sau liber, despre care imi spune ca este foarte limitat, iar atunci cand dispune de el ramane intr-un fel ancorata in sfera sa de interes. “Imi place sa citesc. Merg pe o lista de carti – citesc pe tableta pentru ca este mai usor. Imi plac genurile de carti care abordeaza subiecte thriller, fantasy, drama”, spune Carmen Harabagiu. O intreb despre cartea preferata si imi pomeneste despre «Gone Girl», carte care va avea si o ecranizare, din distributie urmand sa faca parte Ben Affleck.

Desi timpul liber ii este limitat, Carmen Harabagiu prefera sa isi petreaca timpul alaturi de familie, descriindu-se insasi ca o persoana care nu iese foarte mult in natura. O intreb atunci despre vacanta preferata de pana acum si aduce in discutie experienta unei minivacante in Brugge, Belgia. “Am adorat orasul, a fost un loc pe care mi-am dorit intotdeauna sa il vad. Totul a plecat, bineinteles, tot de la un film. Mi-a placut filmul «In Brugge» si astfel m-am simtit atrasa de acest loc. Imi place sa merg perioade scurte in orase pe care le pot vizita, sa le descopar cultura, lucrurile despre care am citit si am visat sa le vad. Florenta si Barcelona sunt in opinia mea cele mai frumoase orase europene. In aceasta vara planuiesc sa plec la Stockholm intrucat mi se pare un loc foarte incarcat de istorie”, a precizat Carmen Harabagiu.

Vacanta ideala: “Noua Zeelanda, un loc in care ma atrage nostalgia unor peisaje senzationale”

Tot avand legatura cu lumea filmului, Carmen Harabagiu imi spune, raspunzandu-mi la o intrebare legata de vacanta ideala, ca si-ar dori foarte mult sa ajunga in Noua Zeelanda, locul in care a fost filmata si triologia Lord of The Rings. “Pentru mine vacanta ideala ar fi un loc in care as putea ajunge greu. Noua Zeelanda ma atrage prin nostalgia pe care mi-o aduc peisajele senzationale vazute in film. Este foarte multa liniste, este departe. Un alt loc pe care mi-as dori sa il vad este Insula Pastelui – sunt locuri pe care imi propun sa le vad mai ales din punct de vedere abstract, nu stiu daca as reusi sa fac o astfel de calatorie, in care mi-ar trebui cel putin o luna sa pot descoperi tot ce imi doresc”, a mai precizat Carmen Harabagiu.

Pe scurt, cu Carmen Harabagiu despre:

Actorii preferati: Kate Blanchett – actrita complexa (mai ales pentru rolul din Blue Jasmine), Maryl Streep si Kate Winslet (una dintre cele mai mari actrite. / Hugh Jackman, dar si Anthony Hopkins - ca actori;

3 lucruri care o fac fericita: sa fiu impreuna cu familia – cel mai important lucru, sa citesc, munca mea – ceea ce fac – cele trei se completeaza si formeaza un tot

Lucruri care nu ii plac: Nu pot sa stau, Sunt o persoana activa si nu mi-ar placea sa stau foarte mult intr-un singur loc in sensul – ma plictisesc foarte repede / sa fiu nevoita sa ma mut undeva;

3 lectii pentru succesul in cariera: Foarte multa munca, dorinta de a face ceea ce faci nu neaparat perfect, dar cat mai bine cu putinta si sa inveti tot timpul – nu neaparat scoli, ci sa investi de la oamenii cu care intri in contact – sa stii si sa inveti sa asculti;

3 filme care trebuie vazute intr-o viata: Nasul, Pianul si Lord of The Rings;

Cu cine si-ar dori sa ia masa:“Cu Angela Merkel – este un lider femeie extrem de influenta si cred ca ar fi interesant de auzit ce are de spus. O admir.

Fotografii realizate de Mircea Dragos

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »


Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri