L-am intalnit pe Razvan Cuc la masa cu putin timp inainte de implinirea a 25 de ani de la Revolutie, un moment oportun pentru o discutie cu un antreprenor care a inceput sa faca business chiar in anii '90, pe vremea cand era student, iar in 2014 a intrat in Top 300 Capital. A avut o serie de business-uri mai mari sau mai mici de-a lungul anilor, iar acum cand prefixul varstei este deja 4 a inceput sa dezvolte cel mai mare business pe care l-a gestionat si a pus pariul anului pe piata agentiilor imobiliare.

Reteaua de agentii imobiliare Re/Max este cel mai nou pariu de business al lui Razvan Cuc, antreprenorul clujean, proaspat intrat in Top 300 Capital, care a fondat Plus GSM, retea telecom care cuprindea in momentul in care Cuc a vandut-o peste 50 de magazine. La 45 de ani Razvan Cuc, impreuna cu sotia sa, Ramona Cuc, au hotarat sa dezvolte in Romania o retea de agentii imobiliare, preluand master franciza Re/Max. La momentul preluarii master francizei, reteaua Re/Max in Romania insemna 3 agentii, dintre care una detinuta in Cluj chiar de familia Cuc. 2014 a insemnat cresterea retelei pana la 12 unitati, prin 9 francize vandute, iar planul este ca Re/Max sa ajunga la 110 unitati in 10 ani. In 2015, Cuc si-a propus sa deschida inca 15 noi birouri, iar pentru asta, spune ca are nevoie de un franchise sales bun in Bucuresti ca prima etapa a extinderii in Capitala.

Pe Razvan Cuc l-am intalnit la pranz in restaurantul Grano in timpul unei scurte vizite a acestuia in Bucuresti, oras pe care a pus ochii pentru extinderea francizei Re/Max in acest an, gandindu-se inclusiv la intrarea pe piata din Capitala cu brandul Re/Max Collection, dedicat segmentului de lux.

Razvan Cuc are o experienta de circa 20 de ani in domeniu indirect, sotia sa crescand una dintre cele mai importante companii imobiliare din Cluj- Grup de Lux. Timp de 15 ani, Ramona Cuc a crescut singura businessul in imobiliare al familiei, pentru ca o data cu exitul lui Razvan Cuc din Plus GSM, el sa se alature sotiei in businessul din imobiliare cu ideea de a dezvolta aceasta afacere si sa creeze o retea de agentii.

"Am cautat sa fac un sistem pe care sa il replic. Dupa un an am realizat ca aceasta industrie este atat de nenormata, de imatura, de lipsita de standarde, atat de gri, incat am renuntat la ideea crearii unei retele dupa un sistem propriu si am inceput sa caut un sistem deja existent. Am analizat in 2009, 2010 ce exista pe piata, ce optiuni aveam, erau destul de putine astfel de branduri ramase. Asa am inceput sa ne uitam la Re/Max”, a mai spus Razvan Cuc. La final de 2010, familia Cuc a luat o franciza Re/Max pentru agentia lor din Cluj, Grup de Lux, care a inceput din 2011 sa functioneze ca agentie Re/Max. La aceea data master-franciza era la un alt manager, care reusise sa dezvolte reteaua la peste 30 de unitati pana la criza, dar ca urmare a declinului pietei, ramasese doar cu 3 unitati. De la franciza biroului din Cluj pana la achizitia master francizei a fost doar un pas, iar in 2014, antreprenorii clujeni au inceput sa isi extinda brandul vanzand primele 9 francize in tara.

Cat timp asteptam sa comandam Razvan Cuc imi povesteste cate putin despre caracteristicile francizei si ajungem intr-o zona nu prea dezvoltata a pietei imobiliare: tranzactiile in colaborare. Printre caracteristicile francizei se numara si un soft care lucreaza integrat, agentii putand sa se contacteze intre ei si astfel fiind facilitata realizarea tranzactiilor in colaborare. Ideea de colaboare pe piata imobiliara locala nu este in prezent deloc dezvoltata, iar sistemele de listare multipla care au fost lansate nu au reusit pana acum sa isi gaseasca calea, ii amintesc omului de afaceri. „Toata aceasta filozofie a colaborarilor si provocarile de pe piata locala vin dintr-o practica gresita. Atata timp cat agentul nu este un consultant, ci un intermediar, nu se lucreaza cu exclusivitati si nu pot avea loc colaborari. Cand un proprietar lucreaza cu 7 agenti si pe deasupra vinde si el nu are cum sa aiba loc colaborari. Sistemul are la baza exclusivitate. Pana nu se va regla situatia dublei reprezentari a agentului, care reprezinta si clientul si proprietarul, nu are cum sa aiba loc tranzactii de acest tip. Noi vrem o reorientare a agentului spre reprezentare si exclusivitati. Nu exista legislatie in acest sens si avem doua variante, ori sa stam si sa o asteptam, ori sa fim avangardisti si sa incercam sa educam piata”, spune Cuc.

Ideile antreprenorului din Cluj au mai fost vehiculate in piata, existand in urma cu cativa ani chiar o discutie mai intensa despre legea agentului imobiliar, care ar fi putut aduce standarde in domeniu si o crestere a nivelului profesional. Din pacate, insa, legea care sa reglementeze meseria de agent imobiliar este inca intr-un sertar, iar piata nenormata da batai de cap in real estate. Solutia lui Cuc este educatia, asa ca de la preluarea master francizei organizeaza periodic conferinte si traininguri, cu taxa, care sunt deschise nu doar pentru agentii din retea ci si pentru alti brokeri. Compania a adus pentru astfel de evenimente inclusiv traineri straini cunoscuti.

“Procesul de listare exclusiva este un process complicat si complex, iar tot acest proces presupune skills-uri complexe care nu pot fi atinse decat prin educatie. Noi, spre exemplu, lucram mult pe Re/Max Academy. Aceasta este singura cale pe care o poti aborda. Multe traininguri si sisteme de lucru concrete: fise de lucru, scripturi. Lucrurile pot sa se intample si la noi in aceasta zona, insa sunt pe termen lung”, mai spune Cuc.

“Toata lumea din imobiliare are de departe o lipsa acuta de normare si educatie, iar nimeni nu face nimic in termeni de profesionalizare a agentului imobiliar. Ar trebui un set de norme. Noi avem niste traininguri foarte complexe in Re/Max”, spune Cuc, care se declara increzator in acest business, desi se pregateste sa intre pe o piata cu competie mare, cea din Capitala. Cum poti ajunge un jucator important pe aceasta piata aglomerata si fara norme? Pentru Razvan Cuc primul pas este constructia retelei. “Dincolo de brand si de puterea retelei, care vin in timp, acum nu putem vorbi de recognoscibilitatea businessului”, spune Cuc, care considera ca inainte de promovare ca prioritate trebuie sa fie constructia retelei, insa educatia este de asemenea un nucleu important.

Pentru moment accentul este pus pe traininguri si educatie, educatia fiind considerata cel mai important asset al master-francizei in acest moment. Evenimentele sunt deschise si pentru alti brokeri, pentru ca spune Cuc “ este important sa ai concureti care sa lucreze avand la baza aceleasi principii si standarde ca si tine”.

Dupa ce comandam, schimbam putin subiectul discutiei si ajungem la un teren faimos din Cluj, la Jucu, despre care s-a vehiculat ca l-ar fi adus pe antreprenor in vizorul DNA, intr-o investigatie legata anumite nereguli cu privire la unele achizitii din zona in contextul deschiderii fabricii Nokia. Cuc imi spune insa ca nu a avut niciodata nicio intalnire sau vrun contact de vrun fel cu DNA si ca au fost doar speculatii. Terenul de 90 de ha este in continuare in posesia familiei, fiind o faneata “pe care paste oile” si din pacate face parte din categoria business-urilor care nu s-au concretizat intr-un return, cel putin pentru moment. Antreprenorul vorbeste de altfel cu multa seninatate de esecurile din business si marturiseste ca a pierdut multi bani.

In afara de Plus Gsm, cea mai cunoscuta afacere a familiei, Razvan Cuc a avut multe alte businessuri. Primele afaceri au inceput chiar dupa Revolutie, in vremea studentiei: ca multi altii in aceea perioada si Razvan Cuc a inceput sa faca comert. “Aduceam haine, muzica din afara. La aceea data nu era acces la muzica straina. Primul transport a fost unul de pantofi Puma, care au fost vanduti in caminele studentesti la marje uriase. Am prins gustul si de atunci am tot experimentat. Am avut un parc auto, o retea de cateva magazine Kodak. Au fost si multe esecuri, dar ce nu te omoara te face mai puternic”, isi aminteste managerul.

"Cel mai important este sa inveti din experientele tale pentru ca sunt cele mai puternice. Sigur este riscant si dureros pentru ca nu ai cum sa eviti sa nu ajungi si sa mai pierzi din cand in cand, iar ceea ce nu iese este foarte scump”, spune Razvan Cuc.

Primele businessuri reale dupa periplul studentesc in comert au fost o retea mica in francize Kodak Express si cateva magazine de articole vestimentare. “Ne-a prins Revolutia studenti si am inceput sa facem lucruri, am trecut dintr-un business in altul pana ce ne-am stabilizat”, mai spune Cuc.

Razvan Cucu a avut si alte investitii imobiliare, dezvoltand inclusiv mici proiecte rezidentiale si de birouri in Cluj. Dupa o experienta de aproape 25 de ani in afaceri , insa, ajungi sa realizezi cat de important este focusul, iar Cuc spune ca acesta este cel mai important lucru, alaturi de atragerea in echipa a unor oameni foarte buni. “Daca nu ai oameni foarte buni cazi intr-o mare capcana pentru ca toate afacerile sunt facute de oameni, iar in servicii cu atat mai mult ai nevoie o echipa buna. Noi suntem acum, spre exemplu, intr-un business cu oameni, nu intr-un business cu case. Proprietarul te cumpara pe tine intr-o prima faza si abia apoi ajungi la vanzarea casei. Asa ca activele acestui business sunt oamenii. Nu exista altceva”, spune managerul.

Legat de focus, Cuc spune ca este important sa inveti sa spui nu. In prezent, familia Cuc vrea sa se concentreze doar pe real estate, pe dezvoltarea retelei si pe recrutarea unor oameni buni.

Atunci cand a ajuns sa preia master franciza Re/Max, Razvan Cuc si-a setat niste obiective majore pe o durata de 10 ani: sa ajunga la 110 birouri si peste 1.000 de agenti. “In 5 ani ar trebui sa avem 50 de birouri si 400 de agenti, iar acestia sunt cei mai importanti parametri pentru ca esential este sa ai reteaua, altfel businessul nu are cum sa functioneze”, spune managerul, care vede un rulaj din comisioane de 1 mil. euro in retea si 15 noi contracte de francize in 2015/
Nu este periculos sa te focusezi strict pe extindere fara a lua in calcul sustenabilitatea businessului francizatilor? Cuc imi spune ca sunt de asemenea foarte preocupati de partea de business development si in interiorul retelei au fost create sisteme pentru a stimula agentii si proprietarii sa se educe si sa tina businessul in conditii performante.

Cel mai mare pariu de business la 40+, de ce? Razvan Cuc imi spune ca personal se simte cel mai in forma la aceasta varsta. In plus, este o varsta la care deja multe obiective personale legate de cariera sau viata de familie sunt atinse, asa ca businessul este abordat altfel. “Financiarul este important, dar nu mai este vorba de bani. Re/Max nu era in niciun caz businessul care ar fi putut sa ne aduca cel mai rapid return, puteam incerca dezvoltari imobiliare, unde ciclul este mult mai rapid, insa nu era ceva suficient de mare. Re/Max este un vis suficient de mare”, spune managerul.

“Exista o diferenta de abordare cand incepi un business la o varsta mai matura. Ce au tinerii imbatabil este aceea energie, doza de inventivitate si nebunie, atitudinea aceea: oricum nu am nimic de pierdut. La 40 de ani nu mai esti in acea pozitie: riscurile sunt mult mai calculate, ai responsabilitati in plus, dar exista si o experienta in spate care ajuta foarte mult”, mai spune Cuc.

Pe langa business, familia Cuc are ca principala preocupare copiii, iar din cand in cand isi fac timp pentru pasiuni, iar una dintre acestea sunt “drumetiile” cu motocicleta. Destinatiile parcurse pe doua roti sunt din cele mai variate, de la locuri indepartate din Europa, la Maroc sau Peru. Familia Cuc are doi copii, iar pe cel mai mare, care are 15 ani, deja incepe incet incet sa il implice in business, prin joculete si recompense. “Incercam sa-l implicam, sa-l aducem aproape de business, iar la aceasta varsta nu poti decat prin recompense. Vine si el la trainguri”, spune Cuc. Pe langa calatoriile cu motocicleta in destinatii ca Maroc, Peru, Tibet sau locuri indepartate din Europa, antreprenorul a inceput sa prinda gustul concursurilor de inot pe distanta lunga, iar la primavara are in plan si sa se inscrie la un semimaraton.

Nota de plata:

Apa plata

Expresso

Coperto

Tiramisu

Paste Carbonara,

Paste Pomodori

Paste Quattro Formaggi

Salata

Supa de mazare

Total (4 persoane) 289 lei

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri