"Raspundeti, dracului, la telefon!" a fost mesajul care l-a convins pe Daniel Truica ca firma sa va decola spre succes. L-a primit prin fax in 2007, cand avea 28 de ani si abia deschisese Vola. Avea doar doi angajati si doua telefoane si a fost obligat sa refuze clienti pentru ca nu facea fata. Acum conduce cea mai mare agentie online de turism, cu afaceri de 43 mil. euro, pentru ca dupa facultate a indraznit sa nu asculte de parinti, care i-au spus ca este nebun si ar face bine sa se angajeze.

Daniel Truica a trait mai intai experienta de angajat, pe un post de contabil in Sibiu, orasul sau natal. A lucrat doar doua luni si spune ca a fost cea mai urata perioada din viata sa profesionala. Dar acest cosmar s-a transformat repede in visul american pentru ca tanarul, atunci in anul trei de facultate, a plecat in SUA cu o bursa. Cand s-a intors in tara, nu a mai vrut sa se angajeze, asa ca planuia sa se mute in Bucuresti cu un prieten ca sa faca impreuna o firma.

Nu am fost foarte incurajati pentru acest pas, dar ma bucur ca l-am facut.

"In 2002 noi le spuneam parintilor ca mergem la Bucuresti ca sa infiintam o firma si sa facem un proiect de advergaming. Iti imaginezi ce impact mental avea asupra parintilor. Urma o serie de intrebari: ce dracului e aia advergaming, cum poti sa pleci la Bucuresti sa faci ceva despre care eu nu am auzit si de ce nu te duci sa te angajezi. Nu am fost foarte incurajati pentru acest pas, dar ma bucur ca l-am facut", povesteste acum Daniel Truica, pe l-am intalnit la restaurantul Alouette din Capitala.

Asa incepe viata de antreprenor al lui Daniel Truica. A fondat portalul de publicitate IQads si Student Adventure, o firma de programe work&travel, prin care a prins experienta in vanzarea de bilete de avion. De aici si pana la o agentie de turism a fost o calatorie naturala si scurta. Doar ca ii era evident ca o agentie de turism ca celelalte 10 care existau pe bd. Magheru (unde era si biroul Student Adventure) avea sanse mici de reusita. Asa ca a folosit Internetul ca pista de decolare in industria turismului.

Faptul ca mergeam in necunoscut avea o doza de adrenalina si de atractivitate.

"Faptul ca mergeam in necunoscut avea o doza de adrenalina si de atractivitate. Am lucrat la proiect aproximativ un an si singura idee pe care o aveam in minte era ca vreau sa vad chestia asta lansata. Nu ma gandeam mai departe. Dupa lansare noi nu am avut niciodata un parcurs linear. Recrutasem pe cineva pe ticketing si cand i-am spus de planuri a zis «no way, nu poti sa vinzi atatea bilete». Am vandut 50 de bilete in prima luna, iar in urmatoarea luna am vandut 500. Am fost complet depasiti din luna a doua. Aveam doar doua telefoane. Sunai la noi si era ocupat, era prea mare volumul. La un moment dat vine la mine directoarea de ticketing din acest moment si zice «trebuie sa-ti arat ceva» si mi-a dat o foaie de hartie pe care cineva o trimisese pe fax si pe care scria Raspundeti, dracului, la telefon!", isi aminteste Daniel Truica primele luni de Vola.ro.

Atunci era un singur competitor, care exista pe piata de doi ani, dar asta nu a impiedicat Vola.ro sa creasca si sa creasca foarte mult in fiecare an, si cu 500%. "Cresterea accelerata iti pune probleme de diferite feluri, pune presiune pe absolut toate punctele operationale ale afacerii, de la sistemul de contabilitate la lucruri precum «nu mai avem spatiu, nu reusim sa angajam suficient de repede oameni». A schimbat sediul, unde "in sfarsit" Daniel Truica avea propriul birou, insa dupa aproximativ 6 luni nu mai era loc in firma. Asa ca si-a mutat biroul intr-un hotel de pe aceeasi strada, unde a lucrat timp de un an.

"Aveam interviuri de angajare, iar in ticketing in mod special stafful este preponderent feminin. Am facut eforturi constiente sa angajam baieti. In general veneau la interviu reprezentantele sexului frumos si cum era sa le zici ca interviul nu se tine la sediu se tine la hotel. Mi-aduc aminte ca aranjasem un interviu la noi la sediu, venise candidata la interviu si a deschis usa si erau niste baieti care demontau totul pe acolo. Si zic «OK, interviul nostru o sa fie la hotelul de pe strada». In momentul acela mi-am dat seama cum suna. Candidata s-a schimbat un pic la fata, dar pana la urma a zis ok. Am mers pana la hotel si la hotel inchiriasem o sala de conferinte si un birou pentru mine, iar biroul meu era improvizat intr-un apartament. Cand am ajuns la receptie, receptionera care ma cunostea mi-a zis «Dani, uite cheile de la camera ta». A urmat a doua schimbare la fata a candidatei, m-am intors spre ea si am zis: «stiu cat de urat pare, dar hai pana sus sa vezi despre ce este vorba». Interviul a decurs bine, am angajat-o si lucreaza si astazi la noi", povesteste amuzat acum fondatorul Vola.ro, care angajase 6-7 persoane prin interviuri in hotel.

In prezent, Vola are 70 de angajati in Romania, din care 55 sunt in call center si 6 in departamentul de IT. In plus, a angajat o persoana care se ocupa de partea de customer care si creeaza programe de fidelizare.

Am intrat intr-un fel de vartej care nu s-a oprit cu adevarat decat prin 2013.

"Este greu de gestionat cresterea si iti mananca multe resurse. Evident ca as vrea sa gestionez o crestere decat un declin, dar vreau sa zic ca nu este foarte usor. Am intrat intr-un fel de vartej care nu s-a oprit cu adevarat decat prin 2013, 2007 -2013 a fost un vartej", revine Truica la conversatia despre evolutia companiei. Cresterea companiei a fost atat de accelerata, incat Vola a fost lansata si in Polonia, Ucraina si Vietnam, sub alte denumiri. "In 2013 am decis sa stabilizam business-ul si sa incepem sa cautam un partener care sa ne sustina planurile in continuare. Am semnat la inceputul anului deal-ul cu 3TS Capital Partners si acum am intrat intr-un nou vartej de crestere", continua fondatorul Vola.ro. El estimeaza ca anul acesta va incheia cu o cifra de afaceri in crestere cu 50%-55%, de 43 milioane de euro. Pilonii cresterii sunt vanzarea de bilete de avion si pachetele turistice.

De altfel, Romania genereaza cea mai mare parte a veniturilor grupului Vola, urmata de Polonia (22 milioane de euro). Cele doua tari sunt "foarte similare" din mai toate punctele de vedere, aproape ca functioneaza in oglinda. "Cred ca polonezii sunt mai price driven decat romanii. Romanii abordeaza mai complex cumparatura, se uita inclusiv la brandul furnizorului, in mod special cand vine vorba de online. Pe cand in Polonia conteaza in proportie covarsitoare pretul. Vietnam, foarte previzibil, este diferit din mai toate punctele de vedere. Mai sunt si alte agentii online in Vietnam, dar piata este slab penetrata. Nu stiu ce piete cu potential mai exista si in care sa nu fie competitori. Puterea de cumparare e mica, dar piata este enorma. Piata domestica din Vietnam este la fel de mare ca intreaga piata a Poloniei. Exista un potential pur si simplu din marimea pietei. Desi PIB pe cap de locuitor este mic, se vede o clasa de mijloc emergenta. Se misca lucrurile si datorita faptului ca Vietnam urmeaza cumva modelul Chinei, sunt incurajate frmele private, desi este in continuare regim comunist", compara Daniel Truica cele trei piete.

Vola intra pe 10 piete din UE

Totodata, Daniel Truica si partenerii sai de business planuiesc, in primele lui din 2016, sa se extinda pe 10 piete din Uniunea Europeana, printre care Marea Britanie si tarile nordice. Aici vor vinde doar bilete de avion, iar intreg business-ul va fi coordonat dintr-un singur sediu, cel mai probabil din Polonia. De altfel pentru Daniel Truica, Polonia a devenit a doua casa. "Cred ca daca o sa mai merg de cateva ori o sa-mi dea cetatenie. Merg cel putin o saptamana pe luna, uneori doua saptamani pe luna", glumeste tanarul antreprenor, care detine cea mai mare agentie de turism online, cu afaceri nete de peste 27 milioane euro si un profit net de 200.000 euro in 2014. Pe piata activeaza si Paravion, cu afaceri de peste 17 milioane euro si pierderi de 560.000 euro in 2014, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului Finantelor Publice.

Online-ul va lua mass marketul. Piata este deja in online.

Cum online-ul prinde tot mai mare viteza in Romania, l-am intrebat pe fondatorul Vola cand prevede un sfarsit pentru agentiile de turism traditionale. "O sa incerc sa zic ceva care sa nu inflameze lumea: parerea mea este ca agentiile traditionale o sa deserveasca niste nise care sunt greu de deservit online. Tind sa le dau dreptate, nu o sa dispara toate. Cele care vor identifica acele nise vor supravietui. Probabil ca nisa de seniori este greu de deservit online si este mult mai bine deservita de o agentie traditionala. Pentru ca nisa de seniori sa aduca volume trebuie sa creasca veniturile, sa crestem ca tara, ca mentalitate. Dar sunt multe alte nise care nu sunt bine deservite de online. Parerea mea este ca online-ul va lua mass marketul. Piata este deja in online", sustine Truica.

El mai crede ca, daca agentiile traditionale identifica nisa de corporate care inca este rezistenta la online sau alte nise, vor trai "bine mersi" si vor fi chiar profitabile. "Cred ca si exoticul va fi pe online. Research-ul cu siguranta este deja online. Dar, uite, exoticul s-ar putea sa fie o alta nisa pe care s-o speculeze foarte bine agentiile traditionale. Nu prevad un sfarsit al agentiilor traditionale. Cred ca deja multe dintre ele se resimt", continua sa spuna Daniel Truica.

Unde calatoreste un antreprenor din turism

Daniel Truica spune ca nu merge in aceeasi destinatie de mai multe ori, dar Corsica a devenit destinatia preferata. "Mi s-a parut extraordinara combinatia de Italia si Franta. In general sunt pasionat de snowboarding, incerc sa merg cat mai multe zile la schi. In weekend incerc sa merg aici, daca nu in strainatate. Cred ca este un fel de mit ca oamenii din turism calatoresc mult. Incerc sa-mi iau cel putin doua vacante cu familia, una in vara si una in iarna si sa plec de cat mai multe ori in weekend. Cred ca am un consum exagerat de schi, dar pentru vacante nu am chiar asa mult timp", spune antreprenorul. De altfel, business-ul lui este o calatorie in sine. Ii ocupa toata ziua, de la 9 dimineata la 11 seara, cu o mica pauza intre 19 si 22, pe care i-o dedica familiei.

Lui Daniel Truica ii place sa calatoreasca si in lumea povestilor si ne recomanda cartile "Aici ne despartim" si "Harta si teritoriul". Iar daca in toata aceasta calatorie ar avea ocazie sa iasa cu o personalitate la masa aceasta ar fi Jeff Bezos, fondatorul Amazon. L-am intrebat astfel si ce sfat are pentru romani. "Sa calatoreasca (punct). Ar trebui sa privim calatoritul nu doar ca o metoda de relaxare, ci ca o metoda de a cunoaste", incheie tanarul antreprenor.

Fotografiile sunt realizate de Mircea Dragos

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »


Setari Cookie-uri