Romania 900 euro

Cu o prima de doar 900 euro, pe piata auto romaneasca au fost scoase din uz in prima etapa a programului Rabla 11.543 de autoturisme, din cele 20.000 disponibile. Etapa a doua a programului Rabla a avut mai putin succes decat prima etapa, in conditiile in care au fost scoase din circulatie numai 9.649 de autoturisme, adica mai putin de jumatate din numarul alocat.

Pentru a treia etapa a programului, ce se deruleaza intre 1 septembrie si 11 decembrie, sunt disponibile 28.529 de vehicule, iar suma totala alocata de Fondul pentru Mediu depaseste 108,4 milioane lei.

Producatorii si importatorii au vandut numai 2.882 de masini in septembrie, in prima sesiune din etapa a treia a programului Rabla, din cele 28.529 de vehicule disponibile.

Dacia are alocate cele mai multe masini si in aceasta etapa, respectiv 3.350, in timp ce Renault-Nissan are o cota identica, din care 3.338 pentru Renault, iar restul pentru Nissan.

In 2009, in vederea implementarii acestui program au fost alocate 190 milioane lei pentru scoaterea din uz a 50.000 de autoturisme de la populatie, precum si 38 milioane lei pentru innoirea flotelor auto ale firmelor.

Franta 1.000 euro

Nu departe de Romania a fost anul acesta Franta cu o prima de casare pentru masini de numai 1.000 euro.

Franta va mentine prima de casare pentru automobile in 2010, dar o va reduce de la 1.000 euro la 700 incepand cu 1 ianuarie, iar apoi la 500 euro de la 1 iulie.

Prima de casare, care face parte din planul guvernului francez de relansare economica, trebuia sa fie acordata initial pana la finalul lunii decembrie. Aceasta masura a contribuit la sustinerea vanzarilor de autovehicule noi, impreuna cu programul de stimulare a ecologiei.

Circa 380.000 de dosare de prime de casare au fost depuse, iar acest succes creste cheltuielile statului la 380 milioane euro, in conditiile in care bugetul pe 2009 prevedea 220 milioane euro.

Piata auto franceza a crescut cu 0,6% in august, comparativ cu aceeasi luna a anului trecut, la 130.300 unitati, insa in primele opt luni inmatricularile de autovehicule noi au scazut cu 3,4%, la 1,672 milioane de unitati.

Italia 1.500 euro

Guvernul de la Roma a decis sa ofere 1.500 de euro pentru cei care vor sa caseze masinile vechi pentru a le inlocui cu unele noi.

Programul Rabla din Italia a fost aprobat pe 11 februarie, luna in care comenzile de masini noi au crescut cu 4%, la 220.000 de unitati.

In Italia, bonusul putea sa ajunga la 5.000 de euro in conditiile in care modelul cumparat emite mai putin de 120 g Co2/km si este propulsat pe baza de gaz natural, GPL, electricitate sau hidrogen.

Pentru un model care functiona cu combustibil ecologic, dar ale carui emisii depaseau 120 g CO2/km, bonusul primit de la stat a fost de 3.000 de euro.

In Italia au fost inmatriculate anul trecut 2,16 milioane masini noi, cu 13% mai putin fata de anul 2007 cand s-au inscris 2,49 milioane masini.

Austria 1.500 euro

Programul Rabla in varianta austriaca a inceput in primavara, cu un buget de 45 milioane euro, prima de casare fiind de 1.500 euro. La scurt timp, piata auto din Austria a crescut cu 13% in aprilie si cu 5% in mai.

Dupa primele trei luni de la demararea programului Rabla in Austria, fondurile alocate de catre autoritati s-au epuizat.

In total, prin programul Rabla au fost vandute in Austria 30.000 de masini noi, cel mai bine s-au vandut masinile de clasa mica.

Anul trecut piata auto austriaca a scazut cu 1,5%, la circa 294.000 de masini.

Slovacia 1.500 euro

Slovacia a acordat prin programul Rabla o prima de casare de 1.500 de euro, pentru masini care costa pana in 25.000 de euro.

Prima de casare de baza platita de stat a fost de 1.000 de euro. Daca dealerul auto accepta sa faca o reducere de 500 de euro pe masina, statul isi marea contributia la 1.500 de euro.

Fondurile totale alocate pentru casarea de masini, mai vechi de zece ani, se ridicau pentru prima etapa la 33 milioane euro. Pentru a doua etapa Rabla, statul slovac a alocat 22 milioane euro. In total, statul a alocat 55 milioane euro pentru 44.200 de masini noi.

Slovacii au cumparat, in prima jumatate a acestui an, aproape 41.300 de masini noi, cu 18,4% mai mult decat in perioada similara din 2008. In luna iunie au fost cumparate 10.355 de autoturisme.

Spania 2.000 euro

Guvernul spaniol a decis in luna mai sa acorde prime de casare pentru autoturismele vechi, ceea ce a dus la incetinirea ritmului de scadere a inmatricularilor auto.

Tot in luna mai, prima de casare a programului de stimulare a vanzarilor auto din Spania a fost majorata de la 1.500 euro la 2.000 euro, in urma insistentelor producatorilor auto care au amenintat ca vor inchide fabricile din Spania.

Dupa mai bine de un an de scaderi puternice cauzate de criza economica, piata auto spaniola, sustinuta de primele de casare oferite de guvern, s-a stabilizat in august, aceasta fiind prima luna de dupa aprilie 2008 cand nu se mai inregistreaza declin in termeni anuali.

In primele opt luni din 2009, numarul total al inmatricularilor s-a diminuat cu aproape o treime (32%) la 599.808 masini.

Spania a intrat in recesiune in 2008 si piata auto a inregistrat declinuri cuprinse intre 24,3% si 49,9% intre mai 2008 si mai 2009.

Acordarea primei de casare este conditionata de valoarea masinii, vechime si gradul de poluare. Astfel, in cadrul programului nu se incadreaza autovehicolele mai scumpe de 30.000 de euro sau mai vechi de doi ani.

Pentru sustinerea acestui program, care vizeaza stimularea vanzarilor pentru un numar de 200.000 de automobile, Guvernul spaniol a alocat suma de 100 milioane euro, la care s-a adaugat 100 milioane euro de la autoritatile regionale si 200 milioane euro de la producatori.

Marea Britanie - 2.200 euro

Marea Britanie - 2.200 euroPrima de casare in Marea Britanie a fost stabilita la 2.000 lire (circa 2.200 de euro), iar jumatate din valoarea ei a fost finantata de constructorii auto.

Programul britanic de prime de casare, lansat in mai, ar urma sa se incheie in momentul in care suma totala prevazuta de stat de 300 milioane lire sterline, echivalentul a 300.000 de prime, va fi epuizata.

La inceputul lui august se vandusera peste 150.000 de automobile prin programul de casare.

Vanzarile auto din Marea Britanie au avansat cu 6% in luna august, fata de aceeasi luna din 2008, la 67.006 unitati, reprezentand a doua luna consecutiva de crestere.

Germania 2.500 euro

Germania a derulat, pana in luna august a acestui an, un program generos de prime de casare, acordand 2.500 euro pentru schimbarea unei masini vechi cu una noua.

Unul din principalii beneficiari ai programului a fost producatorul roman Dacia, controlat de Renault. Vanzarile modelului Logan pe piata din Germania au crescut in prima jumatate a acestui an cu 83%.

Bugetul de 5 miliarde euro prevazut de Germania pentru programul de prime de casare, ce sustine sectorul auto de la inceputul acestui an, s-a epuizat in septembrie.

In total, bugetul a permis acordarea a 2 milioane prime in valoare de 2.500 euro fiecare.

Pentru a beneficia de acest ajutor, numit oficial "prima de mediu", care insa nu avea nicio legatura cu emisiile de dioxid de carbon sau cu consumul de carburant, solicitantii trebuiau sa renunte la un autoturism mai vechi de noua ani, inlocuindu-l cu un autoturism nou sau de cel mult un an.

America - 3.100 euro

America - 3.100 euroPrincipalul stimuent al vanzarilor auto in America a fost prima de casare de 4.500 dolari (3.100 euro), acordata printr-un program federal de sustinere a achizitiilor de masini mai putin poluante.

Programul s-a bucurat de un succes enorm in SUA, fondurile fiind epuizate la finalul lui august, la doar o luna dupa lansare.

Vanzarile de automobile pe piata americana au avansat in august cu 10,6% fata de iulie, ritm nemaiatins din octombrie 2001.

Programul american de prime de casare a generat 690.000 de tranzactii pana la finalizarea sa, in 24 august, iar subventiile s-au ridicat la 2,87 miliarde dolari.