PwC : Valoarea primelor de sarbatorile variaza intre 50 si 150 euro

PwC : Valoarea primelor de sarbatorile variaza intre 50 si 150 euro"In mod obisnuit, companiile ofera prime in bani sau cadouri (pentru angajati si/sau pentru copiii angajatilor) cu ocazia sarbatorilor de sfarsit de an", a declarat pentru Wall-Street.ro Nicoleta Dumitru (foto), Senior Consultant, PwC Romania, Servicii de Consultanta in Resurse Umane.

Potrivit studiului salarial si de beneficii PayWell, derulat de PwC in anul 2011, 37% dintre companiile participante ofera astfel de recompense angajatilor proprii. Procentul este usor mai ridicat comparativ cu anul 2010, cand 33% dintre companiile participante la studiul PwC ofereau prime cu ocazia sarbatorilor de iarna.

Valoarea primelor oferite pentru sarbatorile de iarna din acest an este similara cu cea calculata pentru anul 2010 si variaza intre 50 si 150 euro per angajat.

"O alternativa la primele in bani este oferirea de cadouri sau de tichete cadou pentru angajati (sau pentru copiii angajatilor), procentul companiilor care opteaza pentru aceasta varianta fiind similar - 37% dintre companiile participante la studiul PwC", spune Dumitru.

Ce companii ofera prime in 2011

Cele mai multe companii care ofera prime de Craciun se regasesc in sectoarele cu activitate de productie (55% dintre companiile din aceasta industrie care au participat la studiul PwC) si in sectorul Retail (50% dintre companiile din aceasta industrie care au furnizat date pentru studiul PwC.

Primele in bani, preferatele angajatilor

"
Calificarea unei forme de recompensare ca fiind eficienta este un proces particularizat si specific fiecarei companii. Astfel, sectorul de activitate in care activeaza organizatia, profilul angajatului (varsta, nivel ierarhic, nivel de scolarizare, stare civila, interese personale), usurinta cu care recompensa este perceputa si cuantificata sunt factori care influenteaza calitatea si modul in care acestea sunt valorizate de angajati. Rezultatele studiului PwC demonstreaza ca recompensele financiare (salariu, prime, bonusuri) raman, in continuare, preferatele angajatilor, avand o pondere de 95% in total pachet salarial", crede Nicoleta Dumitru.

Beneficiile, acordate in functie de pozitia pe scara ierarhica

"Nivelul ierarhic este, intr-adevar, un criteriu luat in considerare in structurarea pachetelor de beneficii. Astfel, beneficiile statut (de tipul masina de companie sau telefon mobil) sunt oferite cu precadere managementului, in timp ce celelalte beneficii (de exemplu, tichete de masa, abonamente la clinici medicale private, activitati sportive subventionate etc.) sunt, de obicei, oferite tuturor angajatilor. Cu toate acestea, profilul fortei de munca (in termeni de varsta, nivel ierarhic, stare civila etc.) este un factor esential ce necesita a fi luat in considerare pentru structurarea pachetelor de beneficii", a incheiat Nicoleta Dumitru de la PwC.






Consulteam : Bonusuri, direct proportionale cu performantele

Consulteam : Bonusuri, direct proportionale cu performantele"In general aceste bonusuri sunt direct proportionale cu rezultatele companiei in anul scurs pana in decembrie, si sunt acordate si in functie de contracte sau de cutuma din companie. Sunt cazuri in care valoarea bonusului este clar stabilita prin contractul colectiv sau cel individual, si cazuri in care este un obicei nescris, si astfel nu este garantat, dar se acorda anual in cazul unor rezultate bune", a declarat Oana Datki, general manager al companiei de resurse umane Consulteam.

In opinia acesteia, mai mult de 65% dintre companii care vor acorda un bonus in bani sau echivalent in decembrie, in timp ce anul trecut acest procent era de sub 50% dintre companii.

Unele companii ofera pana la al 13-lea salariu angajatilor, spune Datki.

"In companiile mari, se diferentiaza intre nivelul postului, bonusul reprezentand un procent din salariu (maxim 50% sau chiar un al 13 salariu). Pe de alta parte, in companiile in care aceste prime de Craciun nu sunt clar reglementate prin contracte, valoarea lor este aceeasi indiferent de nivelul postului, dar valorile sunt mai mici, in jur de 500-1.000 lei. In acelasi timp, daca intr-o companie se acorda prime de Craciun, sau cadouri in orice forma, vor primi toti angajatii si nu se vor face decat eventuale diferente de suma sau valoare a cadoului", crede Datki.

Pe de alta parte, potrivit acesteia, companiile care acorda prime de Craciun, dar mai ales cele care au decis ca nu pot acorda prime in bani sau in echivalent valoric, vor pregati si un cadou pentru angajati sau pentru copiii angajatilor.

"In acest caz vorbim despre produse traditionale sau despre produsele companiei respective, daca este posibil. Si aceste cadouri sunt taxabile, deoarece sunt beneficii in natura, si o ciocolata pe care o dam unui angajat din partea firmei, este taxata ca beneficiu in natura la valoare ei. Se opteaza pe cat posibil pentru bani", a mentionat directorul general al companiei de resurse umane Consulteam.

Preferintele angajatilor legate de beneficiile de sarbatori variaza in functie de mai multe aspecte, intre care varsta, statut familial si alte criterii de educatie si preocupari.

"Daca de exemplu ne referim la o companie de productie, si la o medie de varsta de peste 35-40 de ani, atunci evident ca partea financiara va prima, si orice activitate pentru copiii angajatilor va fi bine primita. Pe de alta parte, in cazul unei companii unde angajatii au varsta medie de 25-27 de ani, majoritatea vor aprecia petrecerea de Craciun (bine organizata conform preocuparilor majoritatii, eventual un weekend intreg si cu ceva activitati sportive) si evident si partea financiara si recunoasterea meritelor. Indiferent de resorturile la care pot apela angajatorii pentru motivarea angajatilor, in momentul de fata nivelul de satisfactie este in scadere, si costul vietii crescut in ultimul timp duce la o nevoie de ordin financiar pe termen scurt", a incheiat Oana Datki de la Consulteam.







Edenred : Tichetele, un cadou deductibil

Edenred : Tichetele, un cadou deductibil"Tichetele si cardurile cadou acordate salariatilor de Sarbatori sunt deductibile si scutite de taxe in plafonul de 150 lei per beneficiar, iar majoritatea companiilor se incadreaza in aceasta suma", spune Philippe Blecon (foto), director general al Edenred Romania, unul dintre mai mai importanti emitenti de tichete si carduri de beneficii extrasalariale.

Tichetele si cardurile cadou sunt una din cele mai utilizate solutii pentru motivarea angajatilor, in Romania ca si in multe alte tari din Europa si restul lumii, sustine Blecon.

Tichetele sunt eficiente din punct de vedere financiar

"Pentru companii, unul din beneficiile pricincipale este eficienta financiara, gratie scutirii de taxe patronale si salariale. Un alt beneficiu important este faptul ca tichetele si cardurile cadou sunt usor de achizitionat, usor de personalizat, au o logistica extrem de simpla in ce priveste depozitarea si distribuirea. In plus, tichetele si cardurile cadou sunt apreciate de toate categoriile de persoane, evitandu-se astfel oferirea unor cadouri banale, nepotrivite sau neapreciate", spune Philippe Blecon.

De asemenea, avantajele in randul angajatilor sunt de la usurinta cu care le pot cheltui, in magazine de toate tipurile, avand posibilitatea sa isi aleage ei insisi cadoul de Craciun din partea firmei.

Tichetele si cardurile cadou sunt cheltuite in magazine de toate tipurile, de la retele de hypermarketuri sau supermarketuri, precum si in comertul traditional si retailul nealimentar (moda, decoratiuni, sport, copii etc).

Potrivit studiilor Edenred Romania, 30% dintre companiile private ofera salariatilor tichete cadou, acestea fiind cea mai utilizata forma de recompensa in perioada sarbatorilor de sfarsit de an.


Premium HR : Instrumentele non-financiare nu sunt de neglijat in recompensarea angajatilor

Premium HR : Instrumentele non-financiare nu sunt de neglijat in recompensarea angajatilor"O strategie corecta de recompensare a salariatilor imbina instrumentele financiare cu instrumente de natura non-financiara, de tipul recunoasterii si aprecierii contributiei salariatilor. Acestea din urma nu sunt deloc de neglijat, datorita efectelor pozitive pe care le determina, de natura emotionala, precum stimularea loialitatii, imbunatatirea starii de spirit a echipei, cresterea coeziunii", a declarat Monica Bors (foto), general manager al firmei de recrutare Premium HR.

In practica, sunt eficiente instrumentele financiare de recompensare in functie de performanta obtinuta.

Eficienta acestor instrumente este maximizata in cazul in care sistemul de management al performantei in care sunt integrate respecta cateva elemente de baza:

- obiectivele de performanta la nivel individual si de echipa se bazeaza pe o buna capacitate de planificare strategica a nivelului de management;
- obiectivele de performanta, precum si planurile de recompensare, cu alte cuvinte “regulile jocului” sunt cunoscute de la inceput de catre angajati;
- exista atat sesiuni de planificare a performantei, cat si discutii de evaluare a performantei pentru fiecare persoana in parte, bazate pe o comunicare deschisa intre angajat si angajator;
- foarte important, managementul isi respecta promisiunile.

"Pachetele de beneficii corelate cu performanta imbraca diverse forme, in functie de tipul de organizatie si domeniul de activitate, de nivelul ierarhic, de obiective. Pentru angajatii din vanzari, personalul direct productiv sau personalul de suport, beneficiile sunt imbracate in general forma comisioanelor, a bonusurilor pe target individual sau pe performanta de echipa. La nivel de management beneficiile sunt corelate cu rezultatele obtinute de companie per ansamblu/ divizie / departament, iar formele de recompensare variaza de la diferite bonusuri pana la dividende", spune Monica Bors.

Astfel, in multe dintre companii sunt in mod prioritar recompensati salariatii din vanzari si management, sustine aceasta. Pe de alta parte, companiile care au implementat sisteme de management al performantei recompenseaza de regula toti angajatii, indiferent de nivel, in functie de rezultatele si contributia individuala.




Qpas : Precautia este cuvantul de ordine in acest sfarsit de an

Qpas : Precautia este cuvantul de ordine in acest sfarsit de an"Anul 2009 a fost cel mai afectat din punctul de vedere al primelor/beneficiilor acordate de sarbatori angajatilor. Anul 2010 a adus o usoara relaxare a bugetelor alocate recompensarii angajatilor la final de an. Pentru acest sfarsit de an, majoritatea companiilor vor oferi daruri angajatilor, dar ele vor fi acordate tot cu masura. Chiar daca anul 2011 a fost mai bun pentru majoritatea angajatorilor, marcat de o usoara revenire, precautia este cuvantul de ordine, care ar descrie cel mai bine atitudinea companiilor din Romania. Probabil vor incerca sa-si motiveze oamenii, insa vor avea o atentie sporita asupra bugetului existent si asupra anului viitor", crede Cristina Popescu (foto), managerul firmei de recrutare QPas.

Suma alocata per angajat difera foarte mult de la o companie la alta si in functie de piata pe care activeaza. Recompensele de sarbatori pot varia de la clasicul “al 13 –lea salariu” si pana la sume modice si cadouri simbolice, considera aceasta.

Ea crede ca in continuare angajatii au cea mai mare satisfactie cand primesc beneficii financiare.

"Cu siguranta, cel mai mare grad de satisfactie in randul angajatilor este adus de primele/ bonificatiile in bani. Insa in general, beneficiile de Craciun sunt acordate si sub alte forme, in functie de bugetulul alocat. Acestea pot fi: tichete cadou, produse ce poarta brandul angajatorului, cadouri pentru copiii angajatilor si obisnuitele petreceri de Craciun, mai mult sau mai putin spectaculoase", a adaugat Cristina Popescu.

In opinia sa, bonificatiile de sarbatori ar trebui sa se acorde tuturor angajatilor in egala masura.

"Companiile cu o strategie clara si corecta de resurse umane aplica aceste principii pentru ca sarbatorile sunt ale tuturor. Nu cred ca ar trebui sa se faca o selectie a angajatilor care sa beneficieze de acestea bonificatii. Pot exista insa si companii in care se face o astfel de triere, pe criterii de performanta, situatie in care dimensiunea si valoarea bonificatiilor difera", a incheiat Cristina Popescu de la QPas.