Strategii de adaptare la criza

Strategii de adaptare la crizaLa studiu au participat persoane din managementul companiilor, interviurile fiind realizate online si telefonic. Disponibilizarea de personal este doar una dintre masurile luate de companii in 2009 pentru a face fata crizei. Doar 16% dintre companii au declarat ca in 2009 numarul angajatilor va creste.

Concluziile studiului realizat de Mercury Research arata ca organizatiile, in functie de marimea acestora, au adoptat strategii diferite pentru a face fata situatiei economice actuale. Companiile foarte mici, cu 1-2 angajati sunt cele mai pasive, 62% nu au luat nicio masura anti-criza. Cu cat e mai mica compania, cu atat strategia este mai orientata pe stoparea investitiilor.

Pe de alta parte, cu cat e mai mare compania, cu atat aceasta este mai indreptata catre reducerea de personal. Pentru toate companiile, inghetarea salariilor sau a bonusurilor, bugetelor alocate training-urilor/ team building-urilor sunt masuri anti - criza importante, cele mai orientate spre acestea fiind companiile medii.

Masuri de criza

Masuri de crizaPintre masurile luate de companii pentru a face fata crizei se numara inghetarea salariilor, reducerea sau blocarea bugetelor de investitii, team building-uri sau bonusuri, precum si disponibilizarea de personal.

Exista totusi si companii care nu au luat niciuna dintre aceste masuri. Spre exemplu, 20% dintre companiile mari (peste 50 de angajati) si 40% dintre cele medii (10-49 angajati) nu au actionat in niciuna dintre aceste directii.

Daca la companiile mari, procentul celor care au facut disponibilizari este de 52%, situatia este diferita la companiile sub 50 de angajati, numarul celor care au facut reduceri de personal fiind mai mic: 24% in cazul companiilor cu 10 – 49 de angajati si 23% la companiile cu 3- 9 angajati.


Inghetarea salariilor

Inghetarea salariilorO alta actiune intreprinsa de companii a fost inghetarea salariilor, 21% dintre companii apeland la aceasta masura. Numarul organizatiilor care au blocat orice crestere salariala difera in functie de marimea acestora: in 2009, 33% dintre companiile mari au inghetat salariile, 23% dintre cele cu 10-49 de angajati, sau 42% dintre cele cu 3-9 angajati.

O alta zona afectata a fost cea a investitiilor, 20% dintre companii au redus sau inghetat bugetele in acest scop.

Doua din zece companii au taiat si din cheltuielile destinate organizarii de team building-uri sau cele pentru bonusuri.

Estimari legate de evolutia personalului in 2009

Estimari legate de evolutia personalului in 2009Aproape trei sferturi dintre companii (72%) estimeaza ca in 2009 numarul de angajati va ramane la fel ca anul trecut, 16% sunt optimiste si asteapta o crestere a personalului, iar 13% o scadere. Prin comparatie, in cazul companiilor mari, 50% considera ca nu va fi nicio schimbare in termeni de angajati, 9% ca numarul acestora va creste, iar 41% ca va scadea.

Mercury Research este cea mai mare companie independenta de cercetare de piata din Romania. Cu o experienta de 17 ani pe piata din Romania, compania ofera servicii de cercetare cantitativa si calitativa despre consumatori si despre companii adaptate pentru domeniile : bunuri de larg consum, financiar- bancar, IT& C, media, sanatate, industria auto sau social.