Primii pasi

Primii pasiIstoria Arctic a inceput in urma cu 42 de ani, cand la Gaesti debuta constructia unitatii de productie – prima de acest fel din Romania - finalizata 2 ani mai tarziu, in 1970. Cu o capacitate de productie initiala de 200.000 de unitati, la fabrica de la Gaesti s-au produs primele frigidere cu compresor din Romania sub licenta Thomson- Houdson - Hotchkiss - Brandt.

Unul dintre lucrurile mai putin cunoscute despre istoria Arctic este faptul ca decizia de infiintare a fabricii a fost luata imediat dupa vizita lui Charles de Gaulle in Romania.

In aceasta prima etapa a existentei brandului aproape fiecare familie de romani s-a bucurat de prezenta in casa a unui frigider marca Arctic.

In anii ’80, mai mult de 80% din productia de frigidere mergea la export in tarile occidentale.

Afla din slide-ul urmator cateva dintre amintirile legate de Arctic ale cititorilor Wall-Street

De vorba cu cititorii

De vorba cu cititoriiDoina A., 49 ani

"Brandul Arctic a fost de fapt singurul producator de articole electrocasnice existente in anii '80. Se mai gaseau pe piata doar frigidere ZIEL din import. Problema depanarii in caz de defectiuni ii orienta pe oameni catre Arctic, care avea service-uri in toata tara. In afara de asta frigiderele Arctic erau si mai ieftine cu cateva sute de lei (la vremea aceea era o suma). Desi erau mai ieftine, erau la fel de bune ca cele din import , numai ca erau putin mai mici dimensional.

Inainte de anii ’80 se gaseau cu usurinta. Noi am cumparat frigiderul din magazin, insa dupa 1984 nu se mai gaseau deloc, decat daca te inscriai pe o lista de asteptare.

Primul si de fapt singurul articol achizitionat a fost un frigider pentru care am platit 5.000 lei si l-am cumparat in 1983. Frigiderul mai functioneaza si acum."

Otilia N., 60 ani

"Primul produs cumparat a fost un frigider Arctic, in anul 1977. In 1986 am cumparat un congelator si il folosesc si acum. Frigiderul a costat 4.800 lei si congelatorul 6.200 lei.

Pana in 1996-1998 era produsul cel mai bun, acum au aparut si altele, dar pentru mine firma Arctic este mai buna, in primul rand pentru ca este romaneasca. La inceput produsele se gaseau usor, insa ulterior se faceau liste pentru congelatoare si in 1990 si pentru frigidere (timp de 5-6 luni). Existau liste cu cei care asteptau sa soseasca produsele in magazine, mai ales la Alexandria. Aveau prioritate unii sefi din conducerea de partid sau a retelei de magazine."

Ana Iacob, 52 ani

"In 1989, in vara, am stat o saptamana la coada pentru a-mi cumpara primul frigider. Ziua stateam eu si noaptea sora mea, ca sa nu pierdem randul. Cand au ajuns la mine nu mai aveau decat frigidere mici Arctic, dar l-am luat pentru 3.500 de lei, cum era pe atunci. Merge si in ziua de azi frigiderul din ce stiu pentru ca i l-am vandut unei cunostinte acum un an pentru 100 de lei.

Tot de la Arctic am cumparat in 1976 si prima masina de spalat. Nu-mi amintesc cat am dat pe ea, dar functioneaza si acum, dupa ce i-am bobinat o data motorul."

Perioada 1990-2000

Perioada 1990-2000Imediat dupa 1990, Arctic a trebuit sa se adapteze noilor legi ale pietei. Piata de electrocasnice a suferit o serie de modificari, odata cu aparitia concurentei si s-au observat primele segmentari pe consumatori. Tranzitia isi spunea cuvantul in intreaga economie: puterea de cumparare a populatiei scazuse drastic, iar inflatia atinsese cote negandite pana atunci.

Pana in anul 1990, Arctic detinea peste 90% din piata locala de frigidere. Anii ’90 marcheaza inceputul unui nou capitol in istoria producatorului.

Intre 1997 si 2000 fabrica trecuse deja printr-un proces de retehnologizare – ca urmare a achizitionarii companiei de catre BERD si fondul de investitii Societe Generale - valoarea investitiilor pentru acea perioada fiind de 20 de milioane de dolari. Ca rezultat, in anul 2000 compania a lansat o noua gama de produse frigorifice, Arctic 2000.

Reinventarea brandului Arctic: 2000-2004

Reinventarea brandului Arctic: 2000-2004In anul 2000 este demarat procesul de revigorare a imaginii marcii Arctic, iar in cadrul companiei survin modificari la nivelul strategiei de business. Arctic trece din faza de companie orientata spre productie catre orientarea spre piata si consumator.

In perioada 2000-2002, frigiderele Arctic au castigat 9 procente cota de piata, inregistrand o crestere de la 38% la 47%.

“Strategia de marketing s-a bazat in primul rand pe o acoperire foarte buna a pietei, pe cresterea calitatii serviciilor post-vanzare si pe dezvoltarea de produse de o calitate foarte buna. Arctic devine producatorul de electrocasnice care oferea cea mai mare garantie – 3 ani – de pe piata”, explica Gabriela Geana (foto), director de marketing al companiei.

La sfarsitul anului 2002, compania Arctic este achizitionata de Grupul Arçelik, una dintre cele mai importante companii de electrocasnice din Europa.

Noua strategie de revigorare a marcii este sustinuta si prin reproiectarea tuturor elementelor vizuale de identitate.

In 2003, prin extensia de brand, Arctic devine din marca de frigidere o marca de electrocasnice, dobandind pozitia de lider al pietei. Incepand cu anul 2004 intra pe piata de electronice cu o categorie noua de produse: televizoare. In 2004 se desfasoara campanii tactice care anunta lansarea gamei de frigidere clasa A+, iar la sfarsitul anului este comunicata extensia de gama cu televizoare prin campania “Televizoarele speriate”.

Arctic, la prezent

Arctic, la prezentCifra de afaceri a Arctic in 2009 a fost de 186 milioane de euro, in scadere cu 12,6%, iar volumul total al vanzarilor a depasit 1,4 mil. unitati, un declin de 8% fata de anul precedent. Din numarul total de produse vandute, aproximativ 1,1 mil. au reprezentat aparate frigorifice. Monica Iavorschi, Arctic: Daca 2010 va arata in linie cu 2009, deja avem un scenariu bun

Prezenta pe piata din Romania cu marcile Arctic si Beko, Arctic a finalizat anul trecut cu o cota de piata de 35,3%, in crestere cu 4 puncte procentuale comparativ cu 2008.

Compania are 2.200 de angajati.

Arctic face parte din grupul Arclik, al treilea producator european de aparatura electrocasnica. Producator si distribuitor de produse electrocasnice, Arcelik a fost infiintat in 1955, produsele companiei fiind distribuite in prezent in peste 100 de tari din intreaga lume. Compania detine 11 unitati de productie in 4 tari si are aproximativ 17.000 angajati. Portofoliul Arclik include 10 branduri: Arcelik, Beko, Grundig, Altus, Blomberg, Elektra Bregenz, Arctic, Leisure, Flavel si Arstil.

Arcelik a inregistrat in 2009 o cifra de afaceri de 3,1 miliarde de euro.

In 2009, piata de electrocasnice din Romania a atins valoarea de 300 mil. euro, printre cei mai importanti jucatori numarandu-se si Whirlpool, Indesit, Electrolux.