SECRETELE strategiei post-criza. Ce surprize pregateste Guvernul
Economia romaneasca se pregateste pentru perioada post-criza, insa peisajul macro este marcat inca de riscuri si incertitudini. Iata proiectiile economice ale Guvernului pentru perioada 2012-2014.
• 18 Aprilie 2011 • Economie
1 / 6
Cutremurul din Japonia readuce in discutie recesiunea
2 / 6
Contributiile sociale, reduse. TVA si cota unica, nu!
3 / 6
Deficitul bugetar, micsorat prin reduceri de personal
4 / 6
Controale mai dese
5 / 6
Reducerea platilor pentru bugetarii cu titluri executorii
6 / 6
Taxe mai mari la case si terenuri
Redresarea economica este dificila si oarecum intarziata, iar efectele cutremurului din Japonia readuc in discutie recesiunea globala care poate afecta si Romania avand in vedere "climatul de psihoza a cataclismelor" care pot avea un impact asupra pietelor, se arata in strategia fiscala a Guvernului, potrivit Mediafax.
In documentul care include proiectiile macroeconomice ale Guvernului pentru perioada 2012-2014, Executivul apreciaza ca in acest an poate fi inregistrata o crestere economica de 1,5% din PIB, dar ia in calcul si riscurile care pot aparea.
"Strategia este elaborata intr-un context international marcat inca de riscuri si incertitudini, de tipare divergente de crestere economica de la o tara la alta, de reintensificarea tensiunilor geopolitice, precum si in contextul prognozelor interne inca fragile ale principalilor indicatori macroeconomici (...) Efectele cutremurului din Japonia readuc in discutie recesiunea globala, care poate afecta si Romania, avand in vedere climatul de psihoza a catalicsmelor care pot avea un impact asupra pietelor. Acesta ar putea fi simtit si in tara noastra", se arata in document.
Vezi in slide-ul urmator ce se intampla cu contributiile sociale, cota unica si TVA.
In documentul care include proiectiile macroeconomice ale Guvernului pentru perioada 2012-2014, Executivul apreciaza ca in acest an poate fi inregistrata o crestere economica de 1,5% din PIB, dar ia in calcul si riscurile care pot aparea.
"Strategia este elaborata intr-un context international marcat inca de riscuri si incertitudini, de tipare divergente de crestere economica de la o tara la alta, de reintensificarea tensiunilor geopolitice, precum si in contextul prognozelor interne inca fragile ale principalilor indicatori macroeconomici (...) Efectele cutremurului din Japonia readuc in discutie recesiunea globala, care poate afecta si Romania, avand in vedere climatul de psihoza a catalicsmelor care pot avea un impact asupra pietelor. Acesta ar putea fi simtit si in tara noastra", se arata in document.
Vezi in slide-ul urmator ce se intampla cu contributiile sociale, cota unica si TVA.
Contributiile sociale vor fi reduse cu doua puncte in partea a doua a acestui an, in schimb cota unica de impozitare si taxa pe valoarea adaugata vor fi mentinute la actualul nivel si in urmatorii trei ani, veniturile bugetare fiind deja calculate pana in 2014 inclusiv in raport cu actualele valori.
Reducerea cotelor de contributii sociale cu doua puncte procentuale este prevazuta distinct in document, cu argumentul ca aceasta relaxare fiscala va contribui la reducerea evaziunii pe piata muncii si la cresterea conformarii voluntare.
"In anii urmatori, se va putea lua in consideratie problema revizuirii TVA si ulterior a cotei unice, avand in vedere competitia fiscala regionala extrem de dura, dar aceasta nu este o viziune care se poate materializa in anul 2011", se mai arata in document.
Afla in slide-ul urmator cine va suporta deficitul bugetar.
Reducerea cotelor de contributii sociale cu doua puncte procentuale este prevazuta distinct in document, cu argumentul ca aceasta relaxare fiscala va contribui la reducerea evaziunii pe piata muncii si la cresterea conformarii voluntare.
"In anii urmatori, se va putea lua in consideratie problema revizuirii TVA si ulterior a cotei unice, avand in vedere competitia fiscala regionala extrem de dura, dar aceasta nu este o viziune care se poate materializa in anul 2011", se mai arata in document.
Afla in slide-ul urmator cine va suporta deficitul bugetar.
Guvernul va reduce deficitul bugetar pentru urmatorii trei ani apeland din nou la reduceri de personal, sistarea platii celui de-al 13-lea salariu si a primelor de vacanta, pentru anul viitor fiind prevazuta si inghetarea in continuare a coeficientilor de ierarhizare din Legea salarizarii bugetare.
Pentru anii urmatori se intentioneaza reducerea deficitului bugetar la 3%, in 2012, la 2,4%, in 2013, si la 1,9%, in 2014.
Politica de cheltuieli pentru perioada 2012-2014 va fi in continuare una restrictiva, iar aceste tinte de deficit vor fi atinse in conditiile continuarii reducerilor de personal, eliminarii platilor celui de-al 13-lea salariu, a tichetelor de masa si a primelor de vacanta, pentru anul viitor facandu-se referire si la "inghetarea punctului de pensie".
Pentru anii urmatori se intentioneaza reducerea deficitului bugetar la 3%, in 2012, la 2,4%, in 2013, si la 1,9%, in 2014.
Politica de cheltuieli pentru perioada 2012-2014 va fi in continuare una restrictiva, iar aceste tinte de deficit vor fi atinse in conditiile continuarii reducerilor de personal, eliminarii platilor celui de-al 13-lea salariu, a tichetelor de masa si a primelor de vacanta, pentru anul viitor facandu-se referire si la "inghetarea punctului de pensie".
Guvernul estimeaza ca va colecta in urmatorii trei ani venituri de 8,8 miliarde lei prin plati suplimentare care vor fi impuse "contribuabililor cu risc fiscal ridicat", urmare a intensificarii actiunilor de control, la care se vor adauga incasari de 160 milioane lei din impozitarea marilor averi.
Aceste venituri vor fi suplimentate cu alte fonduri colectate prin verificarea preturilor de transfer in cazul firmelor care efectueaza tranzactii cu persoane afiliate, a companiilor din comertul electronic, a operatorilor economici care solicita rambursari de TVA de peste 50.000 euro, a persoanelor fizice care au obligatia platii TVA, precum si prin intarirea controlului la vami.
Aceste venituri vor fi suplimentate cu alte fonduri colectate prin verificarea preturilor de transfer in cazul firmelor care efectueaza tranzactii cu persoane afiliate, a companiilor din comertul electronic, a operatorilor economici care solicita rambursari de TVA de peste 50.000 euro, a persoanelor fizice care au obligatia platii TVA, precum si prin intarirea controlului la vami.
Guvernul ia in calcul reducerea drastica a sumelor care trebuie platite anul viitor bugetarilor cu titluri judecatoresti executorii, de la 34% la doar 5% din total, astfel incat sa isi poata onora angajamentul de recuperare integrala a taierilor salariale pentru toti angajatii din sectorul public.
Executivul a decis, prin OU 71/2009, ca drepturile salariale castigate de bugetari in instanta, prin hotarari judecatoresti executorii, vor fi platite esalonat pe un interval de trei ani, respectiv 34% din total in 2012, 33% in 2013 si 33% in 2014. Sumele se actualizeaza cu inflatia.
Executivul a decis, prin OU 71/2009, ca drepturile salariale castigate de bugetari in instanta, prin hotarari judecatoresti executorii, vor fi platite esalonat pe un interval de trei ani, respectiv 34% din total in 2012, 33% in 2013 si 33% in 2014. Sumele se actualizeaza cu inflatia.
Guvernul va permite primarilor sa majoreze taxele si impozitele in functie de necesitatile locale si de "gradul de suportabilitate" al populatiei, prin introducerea unui sistem in care suma impozabila a cladirilor si terenurilor din intravilan va fi raportata la valoarea mai mare de piata a acestora.
Documentul prevede acordarea dreptului autoritatilor locale de a modifica nivelul impozitelor si taxelor locale in functie de necesitatile locale si gradul de suportabilitate al populatiei, prin implementarea unui sistem de calcul al valorii impozabile a cladirilor si terenurilor din intravilanul localitatilor prin raportarea la valoarea de piata a acestora, acolo unde aceasta este vadit mai mare decat cea determinata prin formula de calcul.
Documentul prevede acordarea dreptului autoritatilor locale de a modifica nivelul impozitelor si taxelor locale in functie de necesitatile locale si gradul de suportabilitate al populatiei, prin implementarea unui sistem de calcul al valorii impozabile a cladirilor si terenurilor din intravilanul localitatilor prin raportarea la valoarea de piata a acestora, acolo unde aceasta este vadit mai mare decat cea determinata prin formula de calcul.
Te-ar putea interesa si: