Fuziunea dintre Romtelecom si Cosmote

Fuziunea dintre Romtelecom si CosmoteIn cazul in care cele doua companii ar fuziona, lucru dorit de actionari- grupurile OTE si Deutsche Telekom, ar ajunge cel mai mare jucator de pe piata locala de telecomunicatii, intrecand astfel liderul in domeniu, compania Orange Romania. De exemplu, in 2010, cei doi operatori au avut impreuna un business de aproximativ 1,18 miliarde de euro, cu aproximativ 200 de milioane mai mult decat Orange.

"Pentru a supravietui, foarte multi jucatori telecom vor fi nevoiti sa recurga la fuziuni ori achizitii ceea ce ar putea scadea numarul de grupuri telecom europene de la 42 in prezent la mai putin 30 in urmatorii ani" afirmau in 2010 oficialii companiei de consultanta A.T.Kearney in studiul "Telecom: Facing the global crisis".

O unire a celor doua businessuri detinute de OTE in Romania ar duce la costuri semnificativ mai mici si totodata la oferte mai atractive pentru clienti, actionarii avand astfel posibilitatea de a atrage noi utilizatori cheltuind mai putin.

Romania este o piata in care principala provocare a operatorilor este cum sa isi majoreze veniturile in contextul in care preturile abonamentelor scad continuu si utilizatorii isi doresc oferte tot mai ieftine.

Desi cele doua companii au inceput sa colaboreze inca din 2007, abia in urma cu o luna (odata cu refuzul grupului grec OTE de a cumpara Romtelecom), oficialii de la Atena au vorbit deschis despre unirea celor doua businessuri.

“Reprezentantii OTE considera ca viitorul companiilor telecom este dictat de dezvoltarea tehnologiei si de evolutia nevoilor si a cererilor consumatorilor. In acest context, propun demararea imediata a operatiunilor de fuzionare a celor doua companii din Romania: Romtelecom si Cosmote”, declarau la finalul lui mai oficialii Ministerului Comunicatiilor si Societatii Informationale (MCSI).

De altfel, cele doua companii au lansat in ultimul an mai multe oferte comune atat pe segmentul rezidential cat si pe cel de business. Cel mai recent anunt a fost in urma cu cateva saptamani: reprezentantii celor doi operatori au afirmat ca vor lansa sase magazine noi pentru vanzarea serviciilor si produselor ambelor companii.

Romtelecom si Cosmote au lansat prima oferta comuna in decembrie 2007, cand au oferit un pachet cu discount pentru utilizatorii rezidentiali si de business pentru acces la internet si telefonie mobila.


Listarea Romtelecom sau a companiei care va reiesi din fuziunea Romtelecom-Cosmote:

Listarea Romtelecom sau a companiei care va reiesi din fuziunea Romtelecom-Cosmote:Odata cu refuzul OTE de a cumpara pachetul de 46% dintre actiunile Romtelecom detinute de statul roman, noua varianta agreata de Guvern, OTE si Deutsche Telekom a fost listarea companiei pe bursa.

In aceasta saptamana urmeaza sa fie stabilit calendarul listarii, iar in curand vor fi alesi consultantii care vor prezenta strategia de cotare la bursa.

“Suntem in faza in care impreuna cu OTE incercam sa gasim o formula pentru listarea actiunilor noastre pe bursa. Acestea pot sa ajunga simplu, prin Romtelecom, sau dupa o fuziune Romtelecom - Cosmote. Eu cred ca o fuziune ar fi benefica pentru ca ar genera o companie complexa si mai stabila pe piata serviciilor de la telefonie fixa si mobila, televiziune si internet. Dar cuvantul consultantului va fi cel hotarator", afirma recent pentru Wall-Street.ro, Valerian Vreme, ministrul Comunicatiilor si Societatii Informationale.

Seful MCSI spera ca listarea companiei de telecomunicatii sa aiba loc in maximum un an.

Cresterea profitabilitatii per abonat

Cresterea profitabilitatii per abonatConcurenta intensa si scaderea continua a preturilor din ultimii ani au dus la erodarea profiturilor companiilor telecom, in aceasta context principala provocare a operatorilor fiind cresterea veniturilor.

De altfel, Yorgos Ioannidis, actualul directorul general al Romtelecom, spunea in martie anul trecut ca razboiul tarifelor este cel mai rau lucru in telecom, acesta fiind un domeniu care necesita investitii de zeci si chiar sute de milioane de euro.

“Romtelecom trebuie sa faca astfel incat profitul per abonat sa creasca”, afirma Radu Petric, presedintele Asociatiei de Comunicatii prin Cablu (ACC).

El se refera in special la serviciile de televiziune, domeniu in care Romtelecom si-a majorat anual numarul de clienti cu doua cifre, dar in care veniturile sunt printre cele mai mici din Europa, romanii platind lunar in jur de 5 euro pentru abonamentul TV.

Sa isi consolideze pozitia de integrator IT&C

Sa isi consolideze pozitia de integrator IT&C“O alta directie importanta pe care trebuie sa se concentreze noul CEO Romtelecom este accea de a-si consolida si dezvolta pozitia de integrator de solutii IT&C”, afirma Adrian Ciobanu, managing partner al Reimens Group, companie de audit in telecomunicatii.

Romtelecom a inceput inca din 2007, odata cu lansarea diviziei de business, sa isi dezvolte portofoliul de solutii IT&C si in ultimul an focusul companiei pentru acest domeniu a devenit tot mai evident.

In iunie anul trecut, George Makowski, director executiv comercial pe segmentul business in cadrul Romtelecom, afirma ca zona de integrare de sisteme IT este un segment considerat cheie de companie. Serviciile de integrare ar fi trebuit sa aduca in 2010 peste 5% din veniturile diviziei de business.

Printre cele mai importante solutii lansate de companie este cel de mentenanta a PC-urilor, operatorul oferind servicii de externalizare pentru cateva zeci de mii de computere.



Sa controleze costurile si sa creasca veniturile

Sa controleze costurile si sa creasca veniturile“O provocare la moda in acest moment este aceea de a gasi o solutie cat mai eficienta pentru a echilibra costurile operationale cu investitiile si cresterea veniturilor”, afirma Adrian Ciobanu, managing partner al Reimens Group, companie de audit in telecomunicatii.

Acest aspect este legat de razboiul preturilor de pe piata de telecomuncatii: practic, cat timp abonamentele pentru telefonie, internet si televiziune vor continua sa aiba preturi din ce in ce mai mici, profitabilitatea companiilor va scadea si implicit se vor diminua si investitiile acestora in retea si servicii noi.

“Suntem singurul operator care se lupta sa tina preturile la un nivel rezonabil. Preturile noastre sunt in unele cazuri mai mari decat ale operatorilor de telefonie mobila intrucat credem ca serviciile merita aceste tarife. Razboiul preturilor este cel mai rau lucru care se poate intampla in piata. Noi avem un profit operational in jurul a 30% si nu il facem pentru ca ne plac cifrele, ci pentru ca avem nevoie de el ca sa-l reinvestim”, afirma seful Romtelecom la inceputul lui 2010.

Compania a inregistrat anul trecut venituri de 716,9 milioane de euro si un profit operational de 154,7 milioane de euro, potrivit raportului financiar al OTE.

De altfel, pentru a-si diminua cheltuielile, conducerea Romtelecom a recurs incepand cu 2009 la 20 de masuri de eficientizare a costurilor, printre care reduceri de personal, externalizarea serviciilor si inclusiv a cateva sute de locuri de munca, reducerea cheltuielilor de marketing si a consumului de electricitate, dar si urmarirea mai atenta a datoriilor.

Cele mai importante diminuari de costuri au fost insa cele legate de personal.

Astfel, la finalul lui martie anul acesta, Romtelecom avea in jur de 8.200 de angajati, mai putin cu peste 4.000 fata de decembrie 2006, cu o luna inainte ca Ioannidis sa-si inceapa mandatul in cadrul operatorului.

Cu toate acestea, compania are cu aproximativ 1.500 de angajati mai mult peste RCS&RDS, cel mai important competitor al sau, iar restructurarile ar putea continua si in mandatul viitorului CEO.

Ultima restructurare importanta a fost anuntata de companie la inceputul acestui an, aproximativ 1.000-1.400 de persoane urmand sa paraseasca operatorul pana la finalul lui 2011.

Astfel, in cateva luni, Romtelecom ar trebui sa ajunga la 7.000-7.500 de salariati.


Stoparea scaderii pe telefonie fixa

Stoparea scaderii pe telefonie fixaUnul dintre cele mai importante obiective ale lui Yorgos Ioannidis la conducerea Romtelecom a fost oprirea scaderii importante a numarului de clienti de telefonie fixa si atragerea de utilizatori pentru servicii noi (televiziune si internet) care aduc venituri in plus.

Micsorarea numarului de clienti de telefonie fixa nu a fost oprita si probabil nu va fi stopata ca urmare a tendintei de migrare catre telefonul mobil ori catre alti operatori, insa in mandatul lui Ioannidis compania a pierdut mai putin utilizatori decat anterior.

“Noul CEO trebuie sa acode atentie utilizatorilor serviciilor de voce fixa care in ultimii ani ori au migrat catre alti frunizori ori au fost inlocuite de serviciile de voce mobila”, afirma si Adrian Ciobanu, oficialul companiei de audit in telecomunicatii Reimens Group.

Serviciile de telefonie fixa sunt foarte importante pentru Romtelecom pentru ca sunt servicii cu o marja de profit mai mare decat cele video ori de internet si inca aduc cea mai mare parte din cifra de afaceri a companiei.

De exemplu, apelurile de voce au adus companiei in 2010 in jur de 422 milioane de euro din cifra de afaceri de 716,9 milioane de euro.

Sa devina cel mai important furnizor de servicii de divertisment pe piata locala

Sa devina cel mai important furnizor de servicii de divertisment pe piata localaIn martie anul trecut, conducerea Deutsche Telekom (DT), operatorul german care detine Romtelecom prin intermediul OTE, afirma ca isi doreste ca Romtelecom sa ajunga pana la finalul lui 2012 lider pe piata romaneasca de televiziune si internet de mare viteza.

Printr-o fuziune Romtelecom si Cosmote, operatorul german ar deveni practic cel mai mare operator de telecomunicatii de pe piata locala in ceea ce priveste veniturile.

Pe de alta parte, Romtelecom a facut in ultimii ani numeroase tranzactii pentru a-si mari numarul de clienti, printre cele mai importante fiind cu operatorii de televiziune digitala prin satelit DTH Television Group, care detine Boom TV si Digital Cable Systems, care controleaza brandul Akta.

In acelasi timp, compania a lansat in ultimul an si jumatate numeroase servicii noi pentru televiziune, dar si internet.

Printre acestea se numara televiziunea prin internet (IPTV), televiziunea prin cablu digital (prin operatorul NextGen) si cea HD, un canal de televiziune (Dolce Sport), un magazin online, un portal de stiri si unul de divertisment video.