1. Lansarea tabletelor PC

1. Lansarea tabletelor PCAnul 2010 ar putea rezolva problema gadgeturilor situate la granita dintre cele mai mici laptopuri si cele mai mari telefoane mobile prin lansarea asa-numitelor Net Tablets / netTabs (tablete).

Potrivit estimarilor, vanzarile de tablete vor ajunge la cateva zeci de milioane de unitati in 2010, in timp ce alti analisti estimeaza ca ele vor depasi un miliard de dolari, la un an de la lansare.

Urmarind sa ofere un echilibru atragator intre forma si functionalitate, dispozitivele vor avea un pret de vanzare cuprins intre 400 si 800 de dolari, vor cantari mai putin de 500 de grame si vor avea dimensiuni de 20 / 12 / 2,5 centimetri. Functiile vor include acces la telefonia mobila si tehnologia WiFi.

Tabletele prezinta un avantaj fata de telefoanele smart, care sunt prea mici pentru vizualizarea de fisiere video sau navigarea pe Internet, dar si fata de calculatoarele notebook, netbook sau „ultra-thin”, care sunt prea grele sau mai scumpe. Cu toate acestea, impactul tabletelor asupra producatorilor de calculatoare si telefoane mobile va fi redus, din moment ce noile dispozitive se adreseaza unei nevoi specifice care nu are corespondent pe piata in acest moment.

Potrivit informatiilor aparute la targul Consumer Electronics Show din aceasta luna, producatori precum Apple si Microsoft in colaborare cu Hewlett-Packard se pregatesc sa lanseze aceste produse la inceputul anului.

Totodata, si alte companii start-up ar putea intra pe acest segment de piata: producatori de telefoane mobile sau calculatoare PC, lideri pe segmentul netbook si diversi alti producatori mai mici folosesc sisteme de operare de tip open-source.

2. Legea lui Moore ramane valabila si in 2010

2. Legea lui Moore ramane valabila si in 2010In 1965, co-fondatorul Intel Gordon Moore a facut o estimare, cunoscuta astazi drept Legea lui Moore, potrivit careia numarul de tranzistori pe un cip se va dubla la fiecare doi ani. Intel a mentinut acest ritm timp de aproape 40 de ani.

Capacitatea traditionala a industriei globale de semiconductoare de a dubla numarul de tranzistori pe centimetru patrat la fiecare 18 – 24 de luni nu se va diminua.

De fapt, este posibil ca ritmul acesta sa nu incetineasca deloc. Insa aceasta densitate in crestere nu va produce cipuri mai mari sau cu putere de procesare mai mare, ci va incuraja productia de cipuri „suficient de bune”, care folosesc mai putina electricitate, costa mai putin si sunt mai mici.

In conditiile in care pe piata calculatoarelor mobile se remarca preferinta pentru laptopuri mai ieftine sau netbook-uri foarte ieftine, generatiile viitoare de cipuri vor fi optimizate din punct de vedere al pretului si al puterii de consum, fara a se pune mare accent pe performanta. In cazul altor tipuri de echipamente cu vanzari ridicate, cum sunt telefoanele smart sau tabletele, cipurile vor fi optimizate cu precadere din punct de vedere al puterii de consum, cu accent totodata si pe pret. Din nou, performanta ar putea fi aproape irelevanta.

3. Conceputul cloud computing: interes crescut, dar in continuare moderat

Conceptul „cloud computing” vizeaza transformarea centrelor de date traditionale in super-calculatoare folosite de clienti-utilizatori externi.

Exemple includ aplicatii personale (adesea sustinute prin publicitate) precum Gmail, Hotmail, Facebook sau Twitter; aplicatii destinate consumatorului precum Google, eBay si Amazon; sau aplicatii de business precum Saleforce.com sau NetSuite.

In 2010, acest concept ar putea sa se extinda intr-un ritm mult mai rapid decat majoritatea celorlalte tehnologii verticale, dar nu se va ajunge inca la nivelul anticipat de sustinatorii cei mai entuziasmati.

Din motive de securitate, adoptarea acestui concept va avea loc cu precadere in tarile dezvoltate, care au o infrastructura IT sigura si fiabila. Tarile din America de Nord si Europa de Vest sunt in prezent cele mai importante utilizatoare ale acestui model, situatie care se va mentine, cel putin pe termen lung. Pe termen mediu, tarile in curs de dezvoltare vor prinde din urma aceasta tendinta, din moment ce solutiile „cloud” sunt ideale pentru piete care dispun de retele hardware si software traditionale mici.

Furnizorii de solutii „cloud computing” trebuie sa se concentreze asupra a doua lucruri: sa inteleaga ca oportunitatea veniturilor pe termen mediu vine de la aplicatiile pentru piata de consum si ca principala provocare pe segmentul corporate si guvernamental este sa rezolve problemele de securitate si fiabilitate.

4. Infrastructurile Desktop Virtuale revin in forta in detrimentul PC-urilor

4. Infrastructurile Desktop Virtuale revin in forta in detrimentul PC-urilorFata de anii trecuti, industria ia din ce in ce mai serios Infrastructura Desktop Virtuala, un model bazat pe clientii „thin” sau apatrizi, cu aplicatii centralizate si putere de procesare.

Confluenta fara precedent a prioritatilor companiilor, precum reducerea costurilor, eficienta energetica, constrangerile de securitate si productivitatea individuala aduce modelul „thin client” intr-o postura suficient de avantajoasa pentru a incuraja o rata semnificativa de adoptie.

Majoritatea corporatiilor de marimi medii sau mari ar putea lua in calcul varianta Infrastructurii Desktop Virtuale, in acest an. Peste un milion de unitati s-ar putea transforma in clienti „thin”, cele mai importante migratii fiind realizate pentru zeci de mii de unitati odata. Pana in 2015, ponderea acestui model ar putea ajunge la 10% din totalul infrastructurii oferite clientilor-companii.

5. Achizitiile IT se orienteaza catre angajat

5. Achizitiile IT se orienteaza catre angajatIn 2010, mai multe companii vor lua decizii de achizitii de tehnologie si echipamente pentru telecomunicatii cu precadere in baza preferintelor exprimate de angajati, si mai putin pe baza criteriilor traditionale impuse de departamentele de IT.

Pana acum, producatorii de hardware si software in tehnologie si telecomunicatii isi lansau cele mai recente produse mai intai pe piata corporate, vizand cu precadere departamentele IT. Companiile erau printre primele care adoptau noile produse, fiind utilizatori sofisticati, dispusi sa plateasca preturi premium pentru produse premium. Dupa cativa ani, solutiile respective erau introduse si pe piata de consum, unde cererea este in mod obisnuit definita de preturi mai mici. Producatorul obtinea astfel marje mai scazute, contrabalansate insa de volume mai mari de vanzari.

Modelul de afaceri traditional este acum rasturnat. Marile companii producatoare de cipuri folosesc cele mai avansate tehnici in productia dispozitivelor destinate pietei de consum, si nu pietei corporate. Mai mult, noile aplicatii software folosite de companii pentru networking social intern sau extern au fost mai intai implementate si validate de piata de consum.

Acest nou model de achizitii axat mai mult pe consum va avea probabil un efect evident asupra modului traditional de vanzare de echipamente, care va deveni mult mai dificil sau cel putin diferit. Totodata, departamentele IT se vor vedea nevoite sa devina mult mai flexibile. Viitorul instrumentelor ‚corporate’ de calcul si telecomunicatii va fi cel mai probabil unul in care granita dintre viata la serviciu si viata personala se estompeaza.

6. Tehnologia CleanTech revine, dar tehnologia solara ramane in umbra

6. Tehnologia CleanTech revine, dar tehnologia solara ramane in umbraEchipa TMT a Deloitte anticipeaza performante mixte pentru sectorul CleanTech in 2010. Dupa ce criza economica recenta aproape ca a adus in pragul colapsului valoarea pe piata de capital a acestei industrii, stimulentele guvernamentale si interesul investitorilor au catalizat o redresare rapida. Cu toate acestea, nu toate segmentele se bucura de acest salt.

Subsectorul tehnologiei solare nu va avea o performanta pe masura restului industriei CleanTech. Pretul echipamentelor solare, al instrumentelor si materialelor prime va ramane sub presiune, pe fondul unei supra-capacitati la nivel global si a unei cresteri insuficiente a cererii.

7. De la gri la verde: tehnologia reinventeaza cimentul

7. De la gri la verde: tehnologia reinventeaza cimentulPe parcursul anului 2010, contributia tehnologiei la reducerea emisiilor de dioxid de carbon va include si initiative precum constructia de masini electrice, aeronave mai eficiente si centre de date de dimensiuni mai mici. Exista insa un alt segment industrial neglijat la scara larga pana acum, care ar putea genera beneficii la fel de importante: cimentul.

Progresele tehnologice ar putea conduce in curand la constructia primei fabrici de ciment din lume care nu emite carbon. Pe termen mediu, acest lucru poate atrage o reducere semnificativa (de cel putin 5%) a emisiilor globale de dioxid de carbon.