Florin Talpes, BitDefender si Softwin: Profit is king, cash is king kong

Florin Talpes, BitDefender si Softwin: Profit is king, cash is king kongFlorin Talpes, CEO-ul companiei de securitate informatica BitDefender si al grupului Softwin, a invatat despre cat de important este sa reusesti sa iti mentii resursele de cash.

„In septembrie 2008 am primit un mail de la un fondde investitii din Sillicon Valley in care scria ca profitul este «king», iar cash-ul este «King Kong» si ca ar trebui sa pastram resursele pentru ca important este cine supravietuieste. Cel mai mare pericol in criza este sa folosesti cash-ul, pe care daca nu-l ai, nu-l utilizezi pentru ca acesta trebuie cheltuit doar pentru oportunitati”, afirma managerul.

El ofera drept exemplu prima luna de criza, cand mai multe contracte din sectorul financiar si cel public trebuia sa fie semnate, iar reprezentantii clientilor amanau incheierea acestora, pentru ca pana la urma primele dintre ele sa fie semnate abia dupa noua luni, in timp ce altele au fost finalizate recent.

„Tu ai anumite echipe, pe care atunci cand piata cade le restructurezi, dar dramuirea o faci in functie de cererea din piata si noi mentineam o echipa destul de mare, in timp ce potentialii clienti ne amanau pentru ca nu stiau exact ce se intampla cu bugetele lor. Si acest lucru iti poate decima resursele, deoarece acele costuri nu le mai recuperezi de la client pentru ca atunci cand semnezi contractul el vrea mai ieftin fata de ce i-ai oferit initial”, spune Talpes.

Liliana Solomon, CEO Vodafone: Iesirea din criza, un proces de durata

Liliana Solomon, CEO Vodafone: Iesirea din criza, un proces de durataClimatul economic mai putin favorabil din ultimele luni a determinat utilizatorii sa urmareasca un control mai eficient al costurilor si sa isi optimizeze structura de cheltuieli, situatie care se va mentine si in perioada urmatoare, conform estimarilor Lilianei Solomon, sefa
operatorului de telefonie mobila Vodafone Romania, numarul doi pe piata locala.

„Anul acesta va continua sa fie un an cu multe provocari pentru toate industriile. In 2010, Vodafone Romania va continua sa isi axeze strategia catre sustinerea clientilor in contextul economic actual dificil. In ceea ce priveste clientii de business, ne bucuram sa vedem ca, potrivit studiilor recente, ne-am marit avantajul competitiv si cota de piata in acest segment”, afirma Solomon.

Criza financiara a afectat majoritateaindustriilor, inclusiv cea de telecomunicatii.

„Cred ca vom asista la o iesire dincriza, insa acesta va fi un proces de durata. Compania va continua sa se concentreze pe dezvoltarea serviciilor de date mobile. In prezent, disponibilitatea serviciilor Vodafone de internet mobil la viteze de pana la 21,6Mbps la nivel national, pentru 90% din populatia Romaniei, reprezinta un diferentiator puternic fata de competitorii nostri”, sustine managerul.

Liliana Solomon (46 de ani) va deveni de la 1 decembrie director operational al companiei de telecom pe Europa, ea urmand sa conduca un business anual de peste 33 de miliarde de euro.

Noul director al Vodafone Romania va fi Inaki Berroeta, un manager cu peste 15 ani de experienta in telecomunicatii si care a detinut mai multe pozitii de conducere in Vodafone Group, ultima, adica incepand cu iulie 2007, fiind cea de CEO al filialei din Malta a companiei.

Yorgos Ioannidis, Romtelecom: Cel mai dificil este sa le dai speranta oamenilor

Yorgos Ioannidis, Romtelecom: Cel mai dificil este sa le dai speranta oamenilorDaca unii manageri se feresc in a spune care a fost cea mai dificila decizie pe care au luat-o in timpul crizei, Yorgos Ioannidis, directorul general al Romtelecom, recunoaste ca cea mai dureroasa hotarare a fost la inceputul lui 2008, cand a trebuit sa renunte la aproximativ 2.500 de angajati.

Masurile luate chiar inainte ca situatia economica sa se inrautateasca l-au facut pe managerul Romtelecom sa creada initial ca in 2009 compania nu va mai avea probleme, dar criza s-a dovedit a fi mult mai puternica decat anticipase.

„Cel mai dificil lucru pe care a trebuit sa-l gestionez in criza a fost sa mentin moralul oamenilor din companie la un nivel cat mai ridicat. Sa gasesti motivatie pentru a merge inainte si sa le dai speranta este cel mai greu in criza”, spune Ioannidis, seful unei companii care are aproximativ 9.000 de angajati si afaceri in jur de 800 de milioane de euro, despre ceea ce a invatat din aceasta criza.

De altfel, pentru a-i motiva pe salariati, conducerea a initiat o campanie prin care, atunci cand isi indeplinesc cu succes sarcinile de serviciu, angajatii primesc cartonase pe care scrie „Bravo”.

„Si incerc sa zambesc cat mai mult posibil pentru ca, desi suntem intr-o furtuna si este dificil, nu inseamna ca nu trebuie sa fim fericiti”, mai spune seful Romtelecom despre cum incearca sa treaca peste aceasta perioada economica.

Severina Pascu, director financiar UPC Romania: Trebuie sa iti stii foarte bine punctele tari si slabe

Severina Pascu, director financiar UPC Romania: Trebuie sa iti stii foarte bine punctele tari si slabe“Trebuie sa iti stii foarte bine punctele tari si slabe si sa iti consolidezi pozitia. Totodata, trebuie sa fii foarte flexibil datorita dinamismului industriei telecom si sa ai mereu mai multe scenarii cucare sa lucrezi”, afirma Severina Pascu, directorul financiar al UPC Romania,operator telecom cu aproape 1,5 milioane de abonamente pentru serviciile de televiziune, internet si telefonie fixa si cu afaceri de 116 milioane de euro anul trecut.

Managerul declara totodata ca industria de cablu este oarecum privilegiata pentru ca, desi a fost afectata de criza, influentele s-au simtit mai putin fata de alte domenii deoarece, in cele mai multe cazuri, clientii considera internetul, televiziunea ori telefonia ca fiind utilitati.

Daca faptul ca serviciile prin cablu sunt vazute ca necesare de utilizatori este un avantaj al industriei de telecomunicatii, pe de alta parte, competitia intensa face ca aceasta sa devina foarte dinamica, lucru pecare managerul UPC il considera ca fiind cel mai dificil element in industrie.

“Segmentele au inceput sa se intrepatrunda si, de exemplu, operatorii de telefonie mobila se uita la alte surse de venituri. De aceea, lanseaza continut pe telefonul mobil sau se indreapta catre televiziune, ori altio peratori, precum Romtelecom si Cosmote, isi integreaza serviciile”, explica Severina Pascu.

Managerul in varsta de 38 de ani va prelua functia de director general al UPC Romania incepand cu ianuarie anul viitor, ea inlocuindu-l pe americanul Jack Mikaloff (64 de ani), cel care a condus operatiunile locale ale companiei din martie 2008 si care se va retrage definitiv din activitate la finalul anului.

Pascu urmeaza sa devina astfel primul director general roman care conduce operatiunile UPC pe piata locala din 2000, de cand compania a devenit o prezenta importanta in Romania prin achizitia mai multor operatori. Totodata, Severina Pascu este prima femeie care ajunge director general al uneia dintre cele 14 filiale ale Liberty Global, grupul american ce detine UPC.





Niculae Plesa, vicepresedinte RCS&RDS: Pentru noi criza a fost oportunitate

Niculae Plesa, vicepresedinte RCS&RDS: Pentru noi criza a fost oportunitate„Cel mai important lucru pe care l-am invatat este ca in functie de felul in care te pozitionezi si de armele pe care le ai, poti face ca aceasta criza sa fie oportunitate, iar pentru noi marea provocarea fost sa reusim sa facem ca aceasta perioada economica sa devina un astfel de lucru. Este foarte posibil ca in 2010, numarul de abonati noi pe segmentul rezidential sa fie dublu fata de numarul de abonati atrasi anul trecut, iar pe zona de business sa fie de aproape patru ori mai mare”, afirma Niculae Plesa, vicepresedintele pentru operatiuni comerciale si de marketing al RCS&RDS, unul dintre cei mai mari operatori de telecomunicatii pe piata locala.

Compania si-a majorat usor in 2009 afacerile la 391,6 milioane de euro de la 386,7 milioane de euro in 2008 si a ajuns la un profit net de aproape 50 de milioane de euro, fata de pierderi de 23 de milioane de euro in urma cu doi ani.

Cea mai dificila decizie luata de manager a fost chiar venirea in toamna anului trecut la RCS&RDS, hotarare care a coincis de altfel cu trecerea din „zona de antreprenoriat la pozitia de angajat intr-ocompanie”.

Managerul, in varsta de 43 de ani, a venit la operatorul controlat de Zoltan Teszari dupa aproximativ 14 ani in care a dezvoltat companii precum InfoGate Telecom (C-Zone), Cablevision of Romania, Comunicatii Nationale Mobile si AccessNet International.

Stefanos Theocharopoulos, CEO Cosmote Romania: Viitorul apartine celor care vor intelege nevoile clientilor

Stefanos Theocharopoulos, CEO Cosmote Romania: Viitorul apartine celor care vor intelege nevoile clientilorTelecomul este unul dintre cele mai dinamice segmentede piata, astfel ca, pentru a obtine cele mai bune rezultate, trebuie sa fii capabil sa te adaptezi rapid,sa fii flexibil, avand in acelasi timp in vedere obiectivele de business si nevoile consumatorilor.

„M-am alaturat Cosmote Romaniala inceputul lui 2008, putin inainte sa inceapa criza economica, astfel ca am cunoscut si infruntat criza financiara in toate fazele ei”, spune Stefanos Theocharopoulos,directorul general al Cosmote Romania.

Fiind membra a grupului Cosmote, compania era pregatita sa infrunte efectele crizei, afirma el. Strategia de business a fost adaptata astfel incat sa se obtina cele mai bune rezultate pe fondul contextului economic dificil.

„Evolutia pozitiva a companiei in ultimii ani reflecta o buna planificare de business si abilitatea de a ne adapta si a raspunde la un mediu nefast. Am incercat sa ne imbunatatim in permanenta portofoliul de servicii si reteaua de distributie, in linie cu dinamica pietei, sa aducem servicii si beneficii suplimentare”, arata managerul Cosmote.

Theocharopoulos considera ca viitorul apartine celor care vor intelege nevoile clientilor, care vor asculta si vor reactiona in concordanta si vor crea produsele si serviciile care raspund acestor cerinte, dar care si inoveaza, fiind inaintea tendintelor pietei.

Marius Ghenea, antreprenor si presedinte FiT Distribution: A face sau nu un exit

Marius Ghenea, antreprenor si presedinte FiT Distribution: A face sau nu un exitCea mai importantadecizie luata in ultimiidoi ani de catrecunoscutul antreprenorMarius Ghenea afost, probabil, legatade un exit dintr-o companie in care investise, cu un an inainte, ca business-angel.

„Discutia despre exit, purtata cu un investitor strategic din strainatate,a venit relativ rapid dupa realizarea investitiei mele, asa
ca ar fi existat, in mod normal, tentatia de a respinge oferta, in ideea ca businessul era in continuare in crestere rapida (se intampla in vara lui 2008, cand criza inca nu era vizibila la noi). Cu toate acestea, am decis impotriva acestui instinct de pastrare a investitiei pentru inca un an sau mai mult. Am considerat ca daca exista o oferta foarte buna pe masa - era vorba de un multiplu de trei al banilor investiti -,era cel mai bine sa vindem atunci”, explica presedintele grupului Fit Distribution.

Daca acesta ar mai fi asteptat fie in cateva luni sa vanda, tranzactia nu s-ar mai fi realizat, pe fondul schimbarii conditiilor macroeconomice globale, din cauza crizei.

“Un antreprenor sau manager al unei companii trebuie sa ia decizii dificile tot timpul, nu doar in perioade de criza”, spune Ghenea, care adauga ca aceste decizii trebuie luate cat mai rapid deoarece, daca se intarzie prea mult, orice hotarare ar putea fi inutila.

Industria de electronice este tinuta in viata, potrivit managerului, de nevoile care nu au fost integral satisfacute in 2008, anul de debut al crizei.

Irina Socol, CEO Siveco: Criza iti arata incotro trebuie sa te indrepti

Irina Socol, CEO Siveco: Criza iti arata incotro trebuie sa te indrepti„Atunci cand apare o criza esti fortat sa-ti utilizezi resurse de creativitate pe care nici nu banuiai ca le ai.«Nu pretinde ca lucrurile sa se schimbedaca tot timpul faci acelasi lucru. Fara criza nu exista valoare», spunea Einstein. Intr-adevar, uneori criza elimina consumurile inutile de energie si iti arata, poate mai brutal, dar corect, incotro trebuie sa te indrepti”, spune despre oportunitatile pe care le aduce o criza, Irina Socol, directorul general al Siveco, producator de soft cu un business de aproximativ 50 milioane de euro anul trecut.

Pe de alta parte, managerul adauga ca ceea ce a invatat din criza este ca strategia stabilita, care prevede, printre altele, extinderea in strainatate si accesarea fondurilor europene, este potrivita pentru companie.

„Intrarea pe pietele internationale,accesarea fondurilor structurale, pastrarea unei contributii echilibrate a sursei veniturilor noastre intre proiecte mari si mai putin mari, intre proiecte interne si internationale,intre domenii economice diverse, cu potential mare de crestere minimizeaza riscul pe care il aduce focalizarea doar pe anumite piete”,explica Socol.

In acelasi timp, sefa companiei de software spune ca ultimii doi ani au facut-o sa devina mai receptiva la oportunitati, la ideile care pot fi valorificate si la cuantificarea eficientei oricarei activitati.

Claudia Ursateanu, CEO Romsoft Ramnicu-Valcea: Strategii de conjunctura

Claudia Ursateanu, CEO Romsoft Ramnicu-Valcea: Strategii de conjuncturaPentru Claudia Ursateanu, director general al RomSoft Ramnicu-Valcea, criza nu mai reprezinta un eveniment izolat, ci o realitate in care traim si la care trebuie sa ne adaptam.

In prezent, managerul RomSoft a parasit modul de supravietuire in care intrase in 2009 si a continuat dezvoltarea businessului pe care l-a fondat in urma cu zece ani, ramanand insa atenta la costuri si avand o politica financiara mai rezervata.

„De la debutul crizei, strategia Romsoft a fost una de conjunctura: am incercat sa am o abordare echilibrata, in care acest fenomen economic sa nu afecteze planul de afaceri pe termen lung, iar investitiile sa fie corelate cu realitatile din economie. Am inteles ca trebuie sa privim recesiunea ca pe o oportunitate de a ne dezvolta si mi-am dat seama ca dezechilibrul si miscarile din piata pot accelera cresterea unei companii flexibile la noile cerinte”, evidentiaza Ursateanu, care sustine ca este important sa fim pregatiti pentru perioada care va urma, de post-criza.

Odata cu venirea crizei economice, compania si-a orientat strategia pe termen mediu si lung pe dezvoltarea de competente in scopul adresarii de solutii destinate relatiei cu cetateanul si, implicit, cu institutiile statului, precum si interactionarii cu mediul bancar si a renuntat la iesirea pe piete externe.

Liviu Dan Dragan, CEO TotalSoft: Nu opriti niciodata investitia in oameni

Liviu Dan Dragan, CEO TotalSoft: Nu opriti niciodata investitia in oameniDirectorul general al TotalSoft, unul dintre principalii producatori autohtoni de software, afirma ca cel mai important lucru pe care l-a invatat in ultimii doi ani este ca niciodata nu trebuie oprite investitiile in produse si clienti, dar mai ales in oameni.

„In momentul in care faci acest lucru, businessul moare. Ne-am dat seama ce inseamna sa ai un numar mare de clienti si o relatie buna cu ei. Nu este o descoperire, ci mai degraba o constientizare profunda a acestei teorii pe care o stiam si o aplicam oportunistic”, explica managerul.

El adauga ca a devenit mai atent la costuri, la optimizarea proceselor interne si la cresterea productivitatii companiei, care anul trecut a avut afaceri de 15,4 milioane de euro.

Desi situatia economica nu este una buna, producatorul de soft a continuat sa se extinda, deschizand trei filiale in strainatate (in Bulgaria, Serbia si Grecia). Conducerea companiei isi doreste ca cele 21 de tari in care TotalSoft are clienti sa aduca 50% din afacerile estimate sa ajunga la 70 milioane de euro in 2014.

„Daca esti pozitiv, reusesti sa impartasesti o siguranta care, impreuna cu o baza solida de cunostinte, iti mentine deschis drumul spre reusita, chiar si in situatii economice dificile”,sunt lucrurile pe care le-a invatat Dragan de la colegii si partenerii de business din strainatate.