1. Comunicare in mediul 3D

1. Comunicare in mediul 3DIn urmatorii cinci ani, interfetele 3D, cum sunt cele prezente in filme, vor permite interactiunea in timp real cu holograme 3D ale prietenilor. Filmele si televizoarele avanseaza in domeniul 3D, si pe masura ce camerele 3D si camerele holografice devin mai complexe si de dimensiuni mai mici astfel incat sa incapa intr-un telefon mobil, vom putea fi capabili sa interactionam cu fotografii, sa navigam pe Internet si sa vorbim cu prietenii in modalitati complet schimbate.

Cercetatorii dezvolta noi modalitati de imbunatatire a conferintelor video astfel incat sa devina conferinte de tip holografic – sau "teleprezente 3D" (3D-Telepresence). Tehnologia foloseste raze optice dispersate prin intermediul carora este construita o imagine a obiectului; tehnologia fiind similara cu cea folosita de ochiul uman pentru a vizualiza mediul inconjurator.

Vom putea vizualiza in format 3D mult mai mult decat imagini ale prietenilor. La fel cum hartile plate ale pamantului prezinta distorsiuni la poli, distorsiuni ce fac ca traseele avioanelor sa para indirecte, si datele prezinta distorsiuni – ce devin mai accentuate deoarece informatiile digitale devin "mai inteligente" – cum este cazul albumului foto digital. Fotografiile sunt etichetate geografic, Internetul este capabil sa sincronizeze informatii de la dispozitive diferite, iar interfetele calculatoarelor devin din ce in ce mai naturale.

Cercetatorii de la laboratoarele IBM dezvolta noi modalitati de a vizualiza datele 3D, dezvolta tehnologii ce permit inginerilor sa vizualizeze orice design, de la schita unei cladiri pana la schema unui program software, efectueaza simulari ale modalitatilor de raspandire a bolilor pe harti 3D interactive si vizualizeaza desfasurarea evenimentelor pe Twitter – in timp real si cu distorsiuni minime.

Sursa foto: http://www.tvin3d.org/


2. Bateriile vor folosi aer pentru a alimenta dispozitivele

2. Bateriile vor folosi aer pentru a alimenta dispozitiveleV-ati dorit ca bateria de la laptop sa reziste o zi intreaga fara sa fie nevoie sa o incarcati? Sau ca telefonul sa isi incarce bateria atunci cand este tinut in buzunar?

In urmatorii cinci ani, dezvoltarile stiintifice in domeniul tranzistorilor si bateriilor vor permite dispozitivelor sa reziste de 10 ori mai mult decat in momentul de fata. In anumite cazuri dispozitivele mici nu vor mai avea baterii.

In locul bateriilor litiu-ion folosite astazi, cercetatorii dezvolta baterii ce folosesc aerul din mediul inconjurator astfel incat acesta sa reactioneze cu metale dense din punct de vedere energetic, eliminand un element ce limiteaza durata de viata a bateriilor. In cazul in care aceste cercetari vor avea succes, va rezulta o baterie usoara, performanta si reincarcabila ce va fi capabila sa alimenteze orice dispozitiv, de la masini electrice pana la echipamente de uz casnic.

Dar daca putem elimina complet bateriile?

Prin restructurarea elementului central al dispozitivelor electronice, tranzistorul, IBM incearca sa reduca cantitatea de energie ce trece prin fiecare tranzistor la o valoare mai mica de 0,5 volti. Cu cerinte energetice atat de mici, putem elimina complet bateriile in cazul anumitor dispozitive, precum telefoanele mobile sau e-reader-ele.

Rezultatul ar fi aparitia unor dispozitive electronice care nu necesita baterii si ce pot fi incarcate prin intermediul unei tehnologii numita baleiaj energetic. Anumite ceasuri de mana folosesc aceasta tehnologie in prezent – nu necesita sa fie intoarse si se incarca pe baza miscarii mainii. Acelasi concept poate fi folosit pentru a incarca telefoanele mobile – doar le agitam si formam apoi numarul dorit.

Sursa foto: http://www.psfk.com/2009/03/mit-developing-a-battery-that-fully-charges-in-10-seconds.html


3. Fiecare om va putea contribui la salvarea planetei

3. Fiecare om va putea contribui la salvarea planeteiFiecare om este un senzor mobil, chiar daca nu este un fizician. In cinci ani, senzorii din cadrul telefonului, masinii, portofelului sau chiar si din cadrul dintilor vor oferi oamenilor de stiinta o imagine in timp real a mediului inconjurator. Fiecare dintre noi va putea contribui cu aceste date la lupta impotriva incalzirii globale, la salvarea speciilor pe cale de disparitie sau la documentarea plantelor sau animalelor care pun in pericol ecosistemele de pe glob. In urmatorii cinci ani, va aparea o clasa intreaga de "cetateni oameni de stiinta", ce vor folosi senzori simpli pentru a crea seturi imense de date pentru cercetare.

Observatii simple cum ar fi aparitia primului dezghet, aparitia tantarilor, secarea albiilor unor rauri, sunt date importante pentru cercetatori, dar nu sunt disponibile in cantitati mari.

Chiar si laptopul personal poate fi folosit ca un senzor pentru a detecta activitatea seismica. Daca este folosit corect si daca este conectat la o retea de calculatoare, laptopul poate ajuta la estimarea rezultatelor unor cutremure, marind viteza de raspuns a echipelor de interventie si salvand vieti.

4. Transportul va fi personalizat

4. Transportul va fi personalizatImaginati-va un trafic fara autostrazi aglomerate, fara metrouri pline, fara intarzieri datorate drumurilor in constructie si fara teama de a intarzia. In urmatorii cinci ani, tehnologiile de analiza avansata vor oferi recomandari personalizate ce ajuta oamenii sa ajunga in cel mai scurt timp la destinatie. Sistemele de trafic adaptabile vor invata traseele si comportamentele calatorilor pentru a oferi siguranta asupra traficului si informatii despre ruta aleasa, totul intr-un mod dinamic.

Cercetatorii IBM dezvolta noi modele care vor prezice rezultatele unor rute de transport diferite pentru a furniza informatii mult mai detaliate decat raporturile clasice si decat dispozitivele care doar indica pozitia in cadrul unui ambuteiaj si decat aplicatiile web care ofera un timp estimativ petrecut in trafic.

Folosind modele matematice si tehnologiile IBM de analiza predictiva, cercetatorii vor analiza si combina multiple scenarii posibile ce pot afecta navetistii pentru a furniza cele mai bune rute destinate traficului zilnic. Printre datele ce vor fi analizate se numara informatii referitoare la accidente rutiere, locatia persoanei, stadiul actual sau viitor al constructiilor, gradul de aglomerare al traficului in functie de zilele saptamanii, evenimente locale ce pot influenta traficul, alternative de transport cum ar fi transportul feroviar sau metroul, disponibilitatea locurilor de parcare si starea vremii.

De exemplu, imbinand analiza predictiva cu informatii in timp real despre nivelul de trafic primite de la senzori despre frecventa traficului si ambuteiaje, sistemul poate recomanda modalitati mai bune de a ajunge la destinatie, metode de a ajunge la cel mai apropiat nod de transport, ora de sosire a trenurilor, disponibilitatea locurilor de parcare. Noile sisteme pot invata de la tiparele obisnuite de trafic destinatia posibila si apoi vor integra toate datele disponibile si modelele de predictie pentru a indica cel mai bun traseu.

5. Calculatoarele vor ajuta la alimentarea cu energie a oraselor

5. Calculatoarele vor ajuta la alimentarea cu energie a oraselorInovatiile in domeniul calculatoarelor si centrelor de date permit caldurii si energiei excesive sa incalzeasca cladirile pe timp de iarna si sa alimenteze sistemul de aer conditionat pe timpul verii. Imaginati-va ca energia folosita de centrele de date va putea fi reciclata si reutilizata in folosul orasului.

Circa 50% din energia utilizata de centrele de date moderne este redirectionata catre racirea cu aer. O mare parte din caldura este irosita deoarece este imprastiata in atmosfera.