Ferrero si GSK, new entries

Ferrero si GSK, new entriesTopul primilor 20 de advertiseri din Romania nu a suferit modificari majore in 2009. Doua companii care nu se regaseau in clasamentul de anul trecut au intrat anul acesta. Astfel, Ferrero Romania, producatorul Kinder, Nutella si Tic Tac, si-a crescut investitiile cu 74,6%, pana la 85,2 milioane euro, clasandu-se pe pozitia a 14-a. Iar jucatorul din farma GlaxoSmithKline si-a bugetat 69,3 milioane euro, mai mult cu 46,5% fata de 2008, situandu-se pe locul 18.

Cele doua companii au luat locul Ursus Breweries si Renault Nissan Romania, care au parasit clasamentul.

Restul topului, de la 20 la 11 se imparte intre: Heieneken Romania, Beiersdorf Romania, Romtelecom, Colgate-Palmolive, Johnson Wax, Nestle, European Drinks & European Food si Danone Romania.

10. LOreal Romania

Producatorul de cosmetice L’Oreal a coborat anul trecut 7 pozitii in clasamentul advertiserilor, de la locul 3 la locul 10.

Compania si-a diminuat investitiile in publicitate cu 39,5%, pana la 107 milioane euro la rate card.

9. Henkel

9. HenkelHenkel Romania, care comercializeaza marcile Persil, Perwoll, Pur, Schauma, Fa si Ceresit, si-a crescut investitiile brute in publicitate cu 57,2%, pana la 112,6 milioane euro.

Compania a urcat in clasament de pe locul 14 pe locul 9.

8. Reckitt Benckiser

8. Reckitt BenckiserUn alt producator de bunuri de larg consum si-a crescut in 2009 bugetul de reclama: 116,3 milioane euro, in crestere cu 50,6%. Printre brandurile Reckitt Benckiser se numara Calgon, Clearasil, Nurofen si Strepsils.

7. Kraft Foods

7. Kraft FoodsKraft Foods isi pastreaza pozitia a saptea, cu o usoara crestere, de 3,3%, a bugetului de publicitate (116,3 milioane euro, rate card). Kraft comercializeaza in Romania branduri precum Jacobs, Milka si Poiana.

Sah mat: Kraft cumpara Cadbury

6. Coca-Cola

6. Coca-ColaCoca-Cola a urcat anul trecut doua pozitii in clasamentul advertiserilor, cu un buget de 119,6 milioane euro la rate card, in crestere cu 13,2%.

Spre comparatie, rivalul Pepsi prin Quadrant Amroq Beverages a avut investitii brute de 45,8 milioane euro in 2009.

5. Unilever

5. UnileverUnilever se afla in 2008 pe pozitia a doua, dupa un alt gigant al FMCG-ului, Procter&Gamble.

In 2009, compania a fost surclasata de principalii jucatori din telecom. Investitia la rate-card a fost de 130,6 milioane euro, cu 30,3% mai putin decat in 2008.

4. Vodafone

4. VodafoneOperatorul de telefonie mobila Vodafone se mentine pe pozitia a patra, cu o mica descrestere, de 500.000 euro, la bugetul de rate-card. Investiile in 2009 au fost de 131,5 milioane euro.

3. Orange

3. OrangeIn primul an de criza, Orange si-a crescut investitiile brute in publicitate cu 26,7%, la 149,5 milioane euro. Compania a urcat trei pozitii in clasament, de pe locul 6, unde era in 2008.

2. Cosmote

2. CosmoteCosmote a fost, in prima jumatate a lui 2009, cel mai mare advertiser din Romania, devansand Procter& Gamble. Insa pana la sfarsitul anului a coborat pe pozitia a doua – cu trei locuri mai sus fata de clasamentul din 2008.

Investitiile brute in publicitate au fost de 155,5 milioane euro, in crestere cu 19,7%.

1. Procter & Gamble

1. Procter & GambleCel mai mare advertiser pe plan global, Procter & Gamble, si-a mentinut suprematia si in Romania, in 2009. Bugetul de reclama a scazut insa cu 22%, pana la 261 milioane euro, valoare de rate card.

Directorul de marketing al P&G Romania discuta cu cititorii Wall-Street

Top 20 Advertiseri in 2009 vs 2008
Advertiser Buget in 2009 - rate card (mil. euro) Variatia fata de 2008 Advertiser Buget in 2008 - rate card (mil. euro)
1. P&G 261 - 22% P&G 335
2. Cosmote 155.5 + 19,7% Unilever 187,4
3. Orange 149,5 + 26,7% L'Oreal 176,9
4. Vodafone 131,5 - 0,4% Vodafone 132
5. Unilever 130,6 - 30,3% Cosmote 129,9
6. Coca-Cola 119,6 +13,2% Orange 118
7. Kraft Foods 116,3 + 3,3% Kraft Foods 112,6
8. Reckitt Benckiser 116,3 + 50,6% Coca-Cola 105,6
9. Henkel 112,6 + 57,2% European Drinks&Food 94,3
10. L'Oreal 107 - 39,5% Danone 86,4
11. Danone 98,7 + 14,2% Nestle 81,8
12. European Drinks&Food 87,7 + 3,6% Reckitt Benckiser 77,2
13. Nestle 93,1 + 13,7% Romtelecom 72,1
14. Ferrero 85,2 + 74,6% Henkel 71,6
15. Johnson Wax 78,8 + 18,1% Ursus 70,5
16. Colgate-Palmolive 74,7 + 6,7% Colgate-Palmolive 70
17. Romtelecom 70,6 - 2% Beiersdorf 69,6
18. GlaxoSmithKline 69,3 + 46,5% Johnson Wax 66,7
19. Beiersdorf 51,6 - 25,9% Renault Nissan 61,3
20. Heineken 51,2 - 7,4% Heineken 55,3

Sursa: Alfa Cont