Pets.com

Pets.comPets.com a fost unul din cele patru magazine online de animale care s-au listat in perioada bulei .com de la sfarsitul anilor ’90.

Compania a atras in IPO nume mari precum Amazon.com, care a parut sa ignore faptul ca produsele pentru animale nu sunt tocmai ieftin de cumparat online (a se lua in calcul de exemplu costurile de transport ale unui sac de mancare pentru caini ce cantareste 20 de kg).

Subscrierile de la Pets.com au ajuns in 2000 la impresionanta suma de 82 milioane de dolari.

In cele din urma insa actiunile companiei au scazut de la 14 dolari/unitate (pretul de IPO), la 22 centi/unitate, (scadere de 98,4%) cateva luni mai tarziu.

Sursa imagine: freedigitalphotos.net

Omeros

OmerosCompania americana de biotehnologie a fost cel mai prost IPO din 2009. Omeros era pe cale sa lanseze un nou medicament care urma sa imbunatateasca functia articulatiilor si care promitea sa reduca durerea rezultata in urma operatiilor artroscopice la genunchi.

Pentru a face rost de capitalul necesar continuarii cercetarilor, sefii companiei au decis sa listeze Omeros. IPO-ul a strans 62 milioane dolari (fata de 80 milioane dolari cat era prevazut intial), insa pretul actiunilor s-a prabusit cu 42% in prima luna de la momentul listarii.

Exemplul Omeros a declansat un adevarat val de incertitudine fata de acest sector, putine companii de biotehnologie incercand, de la acel moment, sa se listeze pe bursa.

Sursa imagine: sxc.hu

Webvan.com

Webvan.comWebvan.com oferea clientilor din sapte orase majore din SUA posibilitatea sa comande alimente ce apoi erau livrate in 30 de minute sau chiar mai putin.

Compania a strans 375 milioane de dolari din IPO, la care s-a mai adaugat inca un miliard de dolari din investitii private venite de la fonduri precum Sequoia Capital. In ciuda sumelor foarte mari de bani pompate, compania nu a reusit sa devina profitabila.

Costurile pentru desfasurarea activitatii Webvan au fost mult prea mari, compania platind 27 de dolari doar pentru procesarea si livrarea unui singur ordin (fara a include costul produselor), in vreme ce valoarea medie a unei comenzi era de 80 dolari.

Webvan.com a ajuns de la un IPO de succes in 1999, la faliment, 18 luni mai tarziu.

Vonage

VonageIn 2006, Vonage controla mai bine de jumatate din piata Nord Americana de VoIP (Voice over Internet Protocol). Compania pierdea insa bani din cauza costurilor mari de administrare, de la infiintarea din 2001 si pana in 2006 suma ajungand la 310 milioane de dolari.

Pentru a face rost de lichiditati, Vonage a decis sa se listeze pe 24 mai 2006, oferind actiuni la pretul de 17 dolari/unitate.

IPO-ul nu a fost insa unul clasic, in care intermediarul sa incerce sa vanda actiunile clientiilor institutionali cu care lucreaza de obicei. Vonage a oferit un pachet de 13,5% din actiuni proprilor clienti, care puteau sa le cumpere prin intermediul unui website infiintat special pentru subscrieri.

In mod ironic, compania de tehnologie a fost sabotata de o eroare tehnica. Cand clientii Vonage au incercat sa subscrie online, o buna parte din acestia au primit erori care ii anuntau ca achizitia nu a fost incheiata cu succes. Peste cateva zile insa de la listare, dupa ce pretul actiunilor scazuse cu mai bine de 30%, clientii au fost anuntati ca de fapt au cumparat actiuni la pretul initial, de 17 dolari.

Investitorii furiosi au dat in judecata intermediarii si compania, IPO-ul transformandu-se intr-un mare fiasco.

Sursa imagine:
freedigitalphotos.net

eToys.com

eToys.comeToys.com este o alta vedeta a bulei dot-com care esuat lamentabil la inceputul anilor 2000.
Dupa ce a crescut puternic in popularitate, compania a trebuit sa isi construiasca aproape de la zero infrastructura logistica, astfel incat sa poata furniza jucariile comandate de numarul foarte mare de clienti.

Actiunile eToys.com au fost listate la pretul de 20 dolari/unitate, in prima zi de tranzactionare valoarea acestora ajungand la 76 dolari/unitate (+280%). Problemele au inceput ulterior sa iasa la iveala. Compania nu a putut sa onoreze in timp util mai multe comenzi facute de clienti inainte de Craciunul anului 1999, fapt ce a declansat un imens scandal.

Ca raspuns, eToys.com a construit doua noi depozite de jucarii anticipand o crestere a comenzilor in urmatorul an. Crestere care nu a mai venit insa niciodata, in cele din urma distribuitorul de jucarii anuntand falimentul in 2001.

Sursa imagine: freedigitalphotos.net

Shanda Games

Shanda GamesShanda Games, o divizie a Shanda Interactive Entertainment, companie sinonima cu piata jocurilor online din China, s-a listat in SUA in toamna anului 2009. Compania a reusit sa obtina simbolul (GAME), IPO-ul fiind intermediat de nume mari precum JP Morgan si Goldman Sachs.

Anticpiand un succes urias, sefii companiei si brokerii au marit numarul actiunilor scoase la vanzare in ultimul moment, de la 63 de milioane la 83,5 milioane, pentru ca apoi sa stabileasca un pret de 12,5 dolari/unitate, nivelul maxim din gama anuntata initial.

Rezultatul a fost un IPO de 1,04 miliarde dolari, cel mai mare inregistrat in SUA pana in 2009. Impingand insa oferta la maxim, intermediarii au lasat piata fara investitori dispusi sa cumpere actiuni dupa listare.

Actiunile Shanda Games au cazut cu 14% in ziua listarii, pierderea depasind ulterior chiar 50%.

Sursa imagine: Compania

FriendFinder

FriendFinderFriendFinder, companie care detine mai multe retele sociale dedicate adultilor si totodata publisherul revistei Penthouse, nu a fost intampinata anul acesta prea bine de catre investitori. Reteaua a strans 50 milioane dolari dupa ce a vandut 5 milioane de actiuni la pretul minim din oferta (10 dolari), potrivit datelor Renaissance Capital.

Pe Nasdaq actiunile se FriendFinder se tranzactioneaza in prezent cu 54,7% sub pretul de IPO, asta dupa ce investitorii au pierdut 21,5% chiar din prima zi de la momentul listarii.

FriendFinder mai incercase sa se listeze si in 2010, dar interesul scazut pentru oferta a dus la o amanare pana anul acesta.

Compania s-a listat avand cheltuieli financiare reprezentand 26% din totalul veniturilor si cu o crestere anuala a incasarilor de doar 5%, desi controleaza unele dintre cele mai vizitate retele sociale din lume, noteaza The Street.


Sursa imagine:
jutiagroup.com

TheGlobe.com

TheGlobe.comLansat in 1995, TheGlobe.com a fost una dintre primele mari retele sociale online, utlizatorii avand posibilitatea sa publice continut propriu si sa se conecteze la continutul publicat de alti prieteni.

In 1998, fondatorii website-ului au decis sa se listeze, incercand astfel sa profite de boom-ul internetului. Decizia s-a dovedit a fi una foarte profitabila, initial.

Actiunile au fost scoase la vanzare la pretul de 9 dolari, valoarea acestora urcand spectaculos, pana la 65 de dolari, in prima zi de tranzactionare. Cresterea de 606% a fost cea mai mare inregistrata de un IPO in ziua listarii pana la acel moment.

Euforia nu a durat insa mult timp, compania fiind puternic lovita de prabusirea pietei de publicitate de la inceputul anului 2000. TheGlobe.com si-a redus initial la jumatate numarul angajatilor, pentru ca apoi sa dispara complet. In prezent The Globe este doar o pagina de internet ultima data actualizata in 2009.

Sursa imagine:
freedigitalphotos.net

Kozmo.com

Kozmo.comKozmo.com a fost un serviciu online de inchiriere si livrare a DVD-urilor, precum si a snack-urilor asociate. Din multe puncte de vedere aceasta companie s-a asemanat Webvan.com, livrarea fiind garantata in mai putin de o ora, fara a exista o comanda minima necesara.

Investitorii privati au pus 280 milioane dolari la bataie pentru a garanta cresterea companiei. Kozmo a depus actele necesare listarii in martie 2000, insa aceasta nu a mai avut loc, dupa ce piata a inceput sa dea primele semnale de scadere. In ziua amanarii IPO-ului, Kozmo a anuntat si concedierea a 24 de angajati – primul val dintr-o lunga serie de concedieri ce a urmat.

Compania a incercat sa se salveze impunand un ordin minim de 10 dolari (pentru ca fiecare livrare o costa 10 dolari) insa nici acest plan nu a impiedicat falimentul complet in martie 2001.

Sursa imagine: sxc.hu

The Blackstone Group

The Blackstone GroupSteve Schwarzman (foto) este unul dintre cei mai cunoscuti miliardari de pe Wall Street si co-fondator al The Blackstone Group.

Blackstone este o firma de private equity specializata in preluari ostile de companii si „leveraged buyouts” (achizitii de companii folosind capital imprumutat si garantat uneori chiar cu activele companiei cumparate).

Schwarzman si partenerul sau Peter G. Peterson au cumparat si vandut companii aflate in dificultate inca din anii ’80, profitand de creditele ieftine. De obicei, un leveraged buyout se realizaeaza cu 10% cash si 90% capital imprumutat.

Investitorii au fost surprinsi in 2007 cand compania a anuntat ca vrea sa se listeze. In goana dupa profit (fondurile Blackstone inregistrasera un randament mediul anual de 23% incepand cu anul 1987), investitorii au uitat sa ia in considerare toate detaliile IPO-ului.

In primul rand compania scoasa la vanzare era Blackstone Holdings - doar o parte din Blackstone Group. Blackstone Holdings nu era cea care inregistra veniturile masive rezultate din investitiile Blackstone. Veniturile companiei din oferta publica erau de 2,3 miliarde dolari pe ani, insa acest lucru nu i-a impiedicat pe cei care au subscris IPO-ul sa evalueze compania la 40 miliarde dolari.

Cea mai mare problema, una care probabil a fost prevazuta de fondatorii Blackstone, a fost insa aceea ca piata creditelor era pe cale sa se prabuseasca in 2007, banii „ieftini” folositi pentru investitii disparand practic.

Blackstone a strans in cele din urma 4,1 miliarde dolari din IPO, in vreme ce investitorii s-au ales cu gauri de 42% in primul an de la listare.

Sursa imagine: dealbreaker.com