1. Crearea si respectarea unui calendar pentru TOATE listarile de stat

1. Crearea si respectarea unui calendar pentru TOATE listarile de statDe la succesul ofertei Transgaz din 2007, statul roman a uitat complet de posibilitatea finantarii prin Bursa. Promisiuni au fost destule, iar cele mai vocale au venit dinspre Varujan Vosganian, ministru al Economiei si Finantelor pana in decembrie 2008.

Au trecut mai mult de 4 ani si o criza, statul a uitat complet de bursa, iar promisiunile s-au reactivat de la un an la altul. 2011 a adus marele esec al ofertei Petrom, dar si doua semnale importante din partea guvernantilor: listarea Fondului Proprietatea si aprobarea majorarii pragului la SIF-uri, de la 1 la 5%.

De asemenea, pentru prima data, promisiunile s-au tranformat in pasi concreti si anul acesta sunt sanse sa vedem doua oferte publice de vanzare (la Transgaz si Transelectrica) si cel putin doua IPO-uri (Romgaz si Hidroelectrica). Cu toate acestea, nu exista un calendar foarte clar stabilit, cu termene explicite si penalizari pentru nerespectarea lor, lucru care ar putea duce la amanarea acestor oferte, mai alex in caz de instabilitate politica. De aceea, piata de capital are mare nevoie de un astfel de calendar si, mai important, de respectarea lui!

2. Vanzarea participatiilor cu discount pentru investitorii de retail

2. Vanzarea participatiilor cu discount pentru investitorii de retailDiscutiile despre acordarea unei transe pentru investitorii de retail la ofertele de stat, cu discount, sunt contradictorii. Modelele de succes de la vecini , dar si putinele exemple din experienta proprie, ne arata ca este o varianta castigatoare, chiar daca vanzatorului nu ii surade prea mult idea.

Ca piata de capital sa se dezvolte, este essential ca statul sa inteleaga ca nu trebuie doar sa vanda si isi ia banii. Ar trebui sa isi asume si contributia la cresterea numarului de investitori activi din randul populatie, prin atragerea lor in subscrierile la gigantii economici.

Chiar daca aplicarea unui discount la vanzarea pachetelor ar scadea putin calculele initiale, guvernantii trebuie sa inteleaga ca o crestere semnificativa a numarului de investitori ar putea avea efecte benefice si castiguri importante pe termen lung, in special la capitolul impozite.

3. Eliminarea declaratiilor fiscale trimestriale

3. Eliminarea declaratiilor fiscale trimestrialeNormele de aplicare a impozitului pe castigurile obtinute pe piata de capital au intrat in vigoare de la 1 iulie 2010. Potrivit acestora, investitorii calculeaza castigul sau pierderea la sfarsitul fiecarui trimestru si platesc trimestrial un impozit anticipat de 16%, in cazul in care inregistreaza profit. Totodata, investitorii au obligatia sa depuna la Fisc, la finele fiecarui trimestru, situatia tranzactiilor derulate, impreuna cu declaratia de impunere.

Aceste modificari au fost indepartat multi investitori potentiali sau deja existenti, obositi de birocratia excesiva.

Asadar, un alt lucru important de care piata de capital ar avea nevoie de la Guvern, in special de la Ministerul Finantelor, ar fi eliminarea acestor bariere birocratice si gasirea unei forme de impozitare care sa incurajeze investitorii, nu sa ii descurajeze.

4. Diferentierea impozitului pe profitul din investitii bursiere

4. Diferentierea impozitului pe profitul din investitii bursiereTot in iulie 2010 a fost introdusa o cota unica de impozitare a castigurilor de pe piata de capital, de 16%, indiferent de perioada in care un investitor detine in portofoliu titlurile respective. Anterior, tranzactiile cu titluri detinute pentru o perioada mai mare de un an erau impozitate cu 1%, iar cele aflate in portofoliu pentru mai putin de un an erau impoziotate cu 16%.

Eliminarea acestei diferentieri ar putea incuraja mai multi investitori sa ia in considerare directionarea unui procent din economii spre piata de capital, cu un orizont mai lung de timp.

5. Introducerea managementului privat la companiile de stat

5. Introducerea managementului privat la companiile de statOrganismele internationale au subliniat, in repetate randuri, importanta crearii managementului privat la companiile de stat.

Noul Ministru al Economiei, Lucian Bode, a mentionat ca aceasta restructurare este prioritate zero si ca, pana in aprilie 2012, patru companii de stat, printre care Hidroelectrica, vor avea management privat.

Introducerea rapida a managementului privat la companiile de stat ar fi un element esential pentru restructurarea si eficientizarea acestor business-uri, mai ales in eventualitatea listarii pe Bursa de Valori Bucuresti.