10. Factorii de risc privind mediul economic local

10. Factorii de risc privind mediul economic localRomania este inca o piata emergenta. Investitorii in societati care isi desfasoara activitatea in piete emergente trebuie sa fie constienti ca aceste piete au riscuri mai mari decat cele dezvoltate.

Romania poate trece prin modificari politice, juridice, sociale si economice rapide si neprevazute, inclusive prin etape de recesiune economica, inflatie ridicata, fluctuatii ale cursului valutar, dezechilibre majore ale pietei si modificari semnidifcative ale legislatiei.

Totodata, Romania poate fi afectata inclusiv de efectele generate de schimbarile politice, juridice, sociale si economice care apar in Uniunea Europeana sau in tarile invecinate.

9. Romania ar putea avea dificultati cu procesul de post-aderare la UE

9. Romania ar putea avea dificultati cu procesul de post-aderare la UEDupa aderare, Comisia Europeana a stabilit patru obiective de referinta pe baza carora verifica procesul inregistrat: asigrarea unei transparente si eficiente sporite a actului de justitie, infiintarea unei agentii care sa verifice averile si posibililele conflicte de interese, continuarea investigatiilor in cazul sesizarilor de coruptie la nivel inalt si adoptarea unor masuri de prevenire si de lupta impotriva coruptiei.

Daca Romania nu atinge aceste obiective, CE poate aplica masuri de salvdragare in baza documentului de integrare.

8. Riscurile privind masurile de austeritate asumate de Guvern si a instabilitatii politice

8. Riscurile privind masurile de austeritate asumate de Guvern si a instabilitatii politiceGuvernul implementeaza in prezent un pachet sever de austeritate fiscal pentru a corecta un dezechilibru substantial al pozitiei sale bugetare, rezultata in urma recesiunii. Aceste masuri vor avea un impact important asupra cresterii economice pe termen mediu si lung.

In plus, deoarece guvernul este actionar semnificativ la FP si la mai multe companii din portofoliu, orice schimbari ale guvernantilor ar putea afecta stabilitatea companiilor.

7. Riscuri privind lichiditatea actiunilor

7. Riscuri privind lichiditatea actiunilorActiunile FP nu au fost tranzactionate anterior pe o piata reglementata sau pe un sistem alternative de tranzactionare. In consecinta, exista riscul sa nu se dezvolte o piata lichida a actiunilor dupa admiterea la tranzactionare sau aceasta sa nu fie sustinuta si investitorii sa intampine dificultati in lichidarea investitiilor.

6. Riscul suspendarilor frecvente de la tranzactionare

6. Riscul suspendarilor frecvente de la tranzactionareEste posibil ca actiunile FP sa fie suspendate temporar de la tranzactionare daca fondul raporteaza anumite evenimente, cum ar fi litigii cu impact semnificativ asupra Fondului.

Astfel de suspendari ar limita posibilitatea investitorilor de a isi vinde actiunile la discretie si ar putea duce la o reducere substantial a pretului de piata, cand tranzactionarea este reluata.

5. Riscuri legate de o eventuala listare duala a actiunilor emise de Fond

5. Riscuri legate de o eventuala listare duala a actiunilor emise de FondIn functie de dezvoltarea Fondului, ar putea deveni adecvat la un moment dat in viitor sa fie luata in considerare o listare duala a Fondului la o alta bursa de valori pe o piata international diferita. Acest lucru s-ar putea justifica, de exemplu, prin dorinta de a avea acces la un bazin de lichiditate mai larg sau de a spori atractivitatea Fondului pentru investitorii straini.

“Fondul are anumite particularitati si este probabil sa se impuna schimbari importante cu privire la anumite aspecte ale structurii de administrare a Fondului si ale Actului Constitutiv pentru ca acestea sa fie intr-o forma familiara burselor externe importante. Nu exista nicio garantie ca eforturile de costuri si complicatiile de ordin administrativ aferente mentinerii unui sistem de listare duala ar fi rasplatite prin atingerea obiectivelor proiectului. Cu toate acestea, un astfel de proiect nu poate fi lansat, iar aceste modificari nu pot fi operate, fara obtinerea in prealabil a aprobarii actionarilor”, se arata in prospect.

4. Riscuri privind potentiale conflicte de interese

4. Riscuri privind potentiale conflicte de intereseAdministratorul Fondului si entitatile afiliate acesteia pot actiona, in anumite momente, pentru alti clienti sau pot administra alte fonduri care au obiective si politici de investitii similare cu sau diferite de cele ale Fondului.

Astfel, Administratorul Fondului are calitatea de societate de administrare a investitiilor si pentru alte fonduri cu politici de investitii similare, context in care poate emite recomandari catre alti clienti diferite de recomandarile facute Fondului, diferentele fiind explicabile spre exemplu prin aceea ca exista obiective de investitii diferite ale clientilor sau perspectivelor diferite ale reprezentantilor Administratorului Fondului alocati clientilor.

Pot aparea situatii in care oportunitati de investitii pentru Fond sa fie potrivite si pentru unul sau mai multi clienti ai Administratorului Fondului sau pentru alte fonduri administrate de acesta.

Administratorul Fondului are politici de identificare si gestionare a unor astfel de conflicte in vederea asigurarii ca ordinele de investitii sunt plasate si alocate intr-o maniera corecta pentru toti clientii. Reducerea acestui risc depinde de implementarea cu succes si in mod continuu a politicilor in cauza, implementare care face totodata obiectul supravegherii de catre autoritatile relevante.

3. Riscuri asociate participatiilor in companii detinute majoritar de Statul Roman

3. Riscuri asociate participatiilor in companii detinute majoritar de Statul RomanFondul detine un numar semnificativ de participatii in companii al caror actionar majoritar este Statul Roman.

“Experienta de pana acum indica faptul ca administratorii/conducerea executiva a respectivelor societati sunt adesea inlocuiti atunci cand au loc schimbari in structura politica a guvernului. Prin urmare, dezvoltarea si implementarea unei strategii pe termen lung in legatura cu aceste companii poate necesita o durata mai mare de timp si se poate dovedi a fi mult mai dificila decat in cazul companiilor private, aspect de natura a afecta rezultatele financiare ale FP”.

Statul roman poate face uz de puterea sa de vot in adunarile generale ale actionarilor companiilor pe care le controleaza pentru a impune decizii care lezeaza interesele actionarilor minoritari si/sau ale altor parti interesate.

In fapt, in luna august 2010, Guvernul Romaniei a emis o ordonanta conform careia cateva companii controlate de stat pot dona anumite sume catre bugetul de stat in 2010.

La data de 30 noiembrie 2010, la adunarea generala a actionarilor Romgaz (o companie in care statul roman detine 85% din capitalul social si Fondul 15% din capitalul social), exclusiv pe baza votului pozitiv al statului roman si cu nesocotirea obiectiilor Fondului, s-a decis ca Romgaz va dona RON 400 mil. la bugetul de stat.

Aceasta decizie are un impact negativ semnificativ asupra Fondului in calitate de actionar minoritar. Este posibil ca astfel de actiuni sa intervina si in viitor in legatura cu aceasta companie sau cu alte comanii controlate de stat.

2. Riscuri asociate administrarii anterioare a Fondului

2. Riscuri asociate administrarii anterioare a FonduluiDesi Administratorul Unic a verificat documentatia primita de la organele de administrare anterioare ale Fondului, predata in baza Protocolului de Predare, avand in vedere faptul ca au existat numeroase modificari in istoria recenta a Directoratului si Consiliului de Supraveghere ale Fondului, exista riscul ca nu toate aspectele importante sa fi fost comunicate in intregime in cadrul acestor schimbari de administrare sau ca anumite actiuni ale conducerii anterioare sa genereze complicatii viitoare si efecte negative pentru Fond si performanta acestuia.

“Mai mult, cu prilejul revizuirii situatiilor financiare intermediare si a rezultatelor pentru cele 6 luni incheiate la data de 30 iunie 2010 (intocmite in conformitate cu RAS, neauditate), Administratorul Unic a identificat o inregistrare contabila eronata astfel cum se detaliaza in Capitolul 5, "Prezentarea situatiilor financiare individuale" din prezentul Prospect. Nu se poate exclude posibilitatea ca astfel de inregistrari eronate sa fie identificate in viitor de Administratorul Fondului sau de catre auditori”, se mai noteaza in prospectul FP.

1. Riscuri privind implementarea politicii de investitii si a strategiei Fondului

1. Riscuri privind implementarea politicii de investitii si a strategiei FonduluiImplementarea cu succes a politicii de investitii a Fondului va depinde de capacitatea ddministratorului Fondului de a identifica, obandi si realiza investitii conforme cu politica de investitii a Fondului.

Nu poate exista nicio garantie ca Administratorul Fondului va putea implementa politica de investitii sau ca Fondul va putea sa isi investeasca activele in conditii atractive sau ca va reusi sa evite pierderi din investitii.

Administratorul Fondului va incerca sa diversifice Portofoliul, dar o astfel de diversificare nu poate fi realizata daca oportunitatile de investitii sau activele disponibile pentru investitii sunt insuficiente.