Potentialul pietei

Potentialul pieteiAtunci cand un retailer decide sa intre pentru prima data pe o piata, criteriul de baza este reprezentat de potentialul pietei respective, spune Monica Barbu (foto), vicepresedintele companiei de consultanta imobiliara The Advisers/Knight Frank si unul dintre cei mai experimentati consultanti din piata locala de retail.

Astfel, chiar si in cazul unor costuri de intrare foarte mici, cat timp piata respectiva nu are premisele pentru a asigura un anumit volum al vanzarilor, interesul retailerilor ramane aproape nul.

“Romania este in continuare o piata cu potential, cu un numar important de locuitori. Intr-adevar, consumul a scazut si, implicit, vanzarile retailerilor pe anumite segmente. Totusi, exista premisele ca, odata ce increderea consumatorului va fi recastigata, interesul retailerilor sa creasca”, a explicat Monica Barbu.

In plus, numarul retailerilor prezenti pe piata locala este mult mai mic in comparatie cu pietele din regiune, iar acest lucru determina, pe de o parte, o competitie mai mica intre jucatorii deja prezenti, iar, pe de alta parte, un potential mai mare de crestere.

In ultima perioada, modelul de consum s-a adaptat crizei si s-a indreptat spre retailerii de discount si cu preturi foarte accesibile, spune consultantul The Advisers/Knight Frank. Intrucat per total cererea a scazut, acesti jucatori isi pot permite sa negocieze pentru locatii care pana acum 6-12 luni erau inaccesibile din punct de vedere al conditiilor financiare si al conceptului.

“Categoric, pentru un retailer de tip discount acum este un moment prielnic sa intre pe piata, dar sa si aiba venituri cel putin satisfacatoare. In ceea ce priveste restul segmentelor de retail, cat timp resursele financiare le-o permit, intrarea pe piata locala se poate realiza cu costuri mult mai mici comparativ cu anii trecuti”, a mai spus Monica Barbu.

Chiriile s-au intors la nivelul din 2007

Chiriile s-au intors la nivelul din 2007In ceea ce priveste chiriile, ca si cotatie ne-am intors la nivelul anului 2007, afirma Cristina Dumitrache (foto), responsabil retail international pentru centre comerciale in cadrul Cushman & Wakefield, chiriile devenind mult mai atractive pentru retaileri comparativ cu cele existente in anul 2008.

“Se discuta in anumite cazuri si de alte conditii avantajoase pentru chiriasi, cum ar fi contributia la amenajarea magazinului, chirie procentuala din cifra de afaceri sau chirie in trepte. Aceste conditii sunt acordate in principal ancorelor cu nume recunoscute pe piata, care pot aduce un plus de trafic centrelor comerciale”, ne-a explicat Cristina Dumitrache.

Chiriile pentru spatiile din centrele comerciale locale variaza in prezent intre 500 si 700 euro/mp/an, potrivit celui mai recent raport al Cushman & Wakefield. Un nivel asemanator al chiriilor este inregistrat in Suedia (500-700 euro/mp/an) si Italia (600-750 euro/mp/an).

Pe langa nivelul redus al chiriilor, un factor des luat in calcul de retaileri atunci cand vine vorba de expansiune este reprezentat de costurile logistice. “Posibilitatea de a asigura stocuri de marfa intr-un timp scurt si in conditii de buna calitate creste potentialul unui magazin. Intrucat infrastructura de drumuri in Romania continua sa fie precara, pot aparea intarzieri la aprovizionare, astfel incat retailerii au luat in considerare existenta unor spatii de depozitare pe fiecare regiune in care opereaza”, precizeaza consultantul Cushman & Wakefield.

In ceea ce priveste chiriasii deja prezenti pe piata din Romania si care vor sa se extinda, numarul acestora este redus, iar asteptarile legate de chirie sunt adaptate la conditiile actuale economice. „Nu este vina retailerilor ca dezvoltatorii si-au facut calcule nerealiste si au luat in calcul chirii care acum un mai sunt in limitele pietei”, spunea recent Aura Voiculescu, coordonatorul departamentului de retail al companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox.

Locatii disponibile in majoritatea proiectelor

Locatii disponibile in majoritatea proiectelorDaca in anii trecuti, multi retaileri care voiau sa intre pe piata locala sau sa se extinda se loveau de inexistenta spatiilor disponibile, proprietarii de mall-uri putandu-se lauda, in majoritatea cazurilor, cu un grad de ocupare de 100%, in prezent situatia este cu totul alta, iar mingea a ajuns in terenul retailerilor.

„Locatii disponibile exista in majoritatea centrelor comerciale, chiar daca ca numarul lor variaza de la caz la caz, in functie de locatia si amploarea proiectelor, cele de succes avand un numar mic de spatii disponibile. In plus, proprietarii mall-urilor sunt dispusi sa inlocuiasca acei chiriasi neperformanti cu branduri internationale mult mai atractive pentru vizitatori”, spune Cristina Dumitrache, de la Cushman & Wakefield.

Anul trecut, pe piata locala au fost livrati 315.000 mp de spatii comerciale, Romania clasandu-se pe locul 8 in topul tarilor europene cu cele mai mari suprafete de retail livrate. Pentru anul in curs, aproape 290.000 mp sunt asteptati pe piata, astfel incat tara noastra va urca pe locul 6. In 2011 insa, doar 128.000 mp de centre comerciale ar putea fi livrati, potrivit raportului Cushman & Wakefield.

In prezent, Romania se afla pe locul 27 in topul tarilor europene cu cei mai multi mp de spatii comerciale la mia de locuitori. Astfel, tara noastra are 98,1 mp inchiriabili de spatii de retail la o mie de locuitori. Primul loc este ocupat de Norvegia, cu 686,8 mp/1.000 de locuitori, in timp ce ultimul loc, 34, este ocupat de Serbia, cu 25,6 mp/1.000 de locuitori, se arata in raportul mentionat.

Flexibilitatea proprietarilor

Flexibilitatea proprietarilorTrendul descendent al chiriilor si gradul de neocupare din centrele comerciale, in special in cele din orasele secundare ale tarii, i-au determinat pe proprietarii mall-urilor sa fie mult mai flexibili cand vine vorba de cerintele retailerilor. Atitudinea a fost adoptata chiar si de proprietarii centrelor comerciale cu cele mai putine probleme.

„In cazul proiectelor puternice, care nu au suferit foarte mult din cauza crizei, flexibilitatea proprietarilor vine din dorinta de a-si mentine suprematia pe piata. Cand vine vorba de un brand international, cu renume, dezvoltatorul vrea sa se asigure ca proiectul sau va fi una dintre optiunile in care retailerul va deschide un magazin. In caz contrar, mall-ul respectiv si-ar pierde pozitia dominanta fata de celelalte proiecte”, declara recent, intr-un interviu acordat Wall-Street, Aura Voiculescu (foto), de la DTZ Echinox.

De aceeasi parere este si Cristina Dumitrache, de la Cushman & Wakefield, care afirma ca scaderea dramatica a puterii de cumparare a populatiei a dus automat la scaderea vanzarilor in centrele comerciale. Pentru a contracara efectele crizei, proprietarii si chiriasii au avut o colaborare mult mai stransa fata de anii trecuti, spune consultantul Cushman & Wakefield.

“In unele cazuri, acest lucru s-a facut remarcat prin reducerile temporare ale nivelului chiriei, in alte cazuri prin realizarea in comun a unor campanii de promovare, de reduceri promotionale sau de fidelizare a cumparatorilor. A fost evident atat pentru proprietari, cat si pentru chiriasi ca, fara a lucra impreuna, nu pot avea rezultate bune in cadrul centrului comercial”, explica Dumitrache.

Costul redus al fortei de munca

Costul redus al fortei de muncaSalariile din sectorul de retail au ramas anul trecut la nivelul din 2008, spune Florin Ochiana (foto), HR operations manager al companiei de resurse umane Lugera & Makler. O explicatie ar putea fi faptul ca in 2009 nu au mai anuntat planuri de expansiune decat magazinele cu discount-uri mari, favorizate de criza prin reducerea puterii de cumparare. Nici magazinele de moda nu au facut exceptie de la regula, mai ales ca am asistat la expansiuni timide in cadrul unor noi mall-uri.

In acest context, salariile din piata de retail au ramas la nivelul anului 2008 si, cel mai probabil, vor ramane acolo sau vor creste timid in acest an, spune reprezentantul Lugera & Makler. Acest lucru ar putea influenta pozitiv retailerii cu planuri de intrare pe piata din Romania.

„Daca vorbim de entry level, un brand ar putea sa fie atras de piata locala, deoarece la acest nivel salariile sunt inca foarte competitive. Spre middle si top se vehiculau chiar din 2008 salarii destul de apropiate de cele din restul regiunii, ceea ce facea Romania mai putin atractiva”, explica Florin Ochiana.

Cristina Dumitrache, de la Cushman & Wakefield, sustine ca de calitatea personalului dintr-un magazin depind in mare masura vanzarile din acea unitate. “Un retailer de renume are cu siguranta de pierdut din prestigiu pe o piata anume daca serviciile prestate de personalul magazinului lasa de dorit. De aceea se investesc resurse materiale importante in instruirea personalului timp de cateva saptamani pentru a-l familiariza cu politicile de vanzari ale companiei repective si cu stilul de lucru la nivel european”, a incheiat specialistul Cushman & Wakefield.