Forum Istanbul

Forum IstanbulCel mai recent mall inaugurat in Turcia, Forum Istanbul Shopping Center (foto), ocupa, in prezent, si titlul de cel mai mare centru comercial din tara, avand o suprafata inchiriabila de circa 175.000 mp.

Forum Istanbul este amplasat la intersectia autostrazilor E5 and TEM (Trans – European Motorway) si a fost deschis in toamna anului trecut.

Centrul comercial totalizeaza 265 de magazine. Principalele ancore sunt Ikea, Real hypermarket, Decathlon si Praktiker, la care se adauga magazine precum: C&A, Mark&Spencer, Zara, Mango, Stradivarius, Bershka, Oysho, Starbucks si Motivi.

De asemenea, retailerul suedez de fashion H&M (Hennes&Mauritz) a anuntat ca va deschide in toamna primul sau magazin in Turcia in cadrul Forum Istanbul Shopping Center.

Proiectul a fost dezvoltat de compania Multi Development si a necesitat o investitie de 750 milioane de euro.

Verzi aici galerie foto cu cele mai importante cinci mall-uri din Istanbul.

Istanbul Cevahir

Istanbul CevahirPana in toamna anului trecut, titlul de cel mai mare mall din Turcia a fost detinut de Istanbul Cevahir (foto), cu o suprafata construita de 420.000 mp, fata de cei 495.000 mp construiti pe care ii are Forum Istanbul.

Cevahir a fost dezvoltat de Cevahirler Group si a absorbit o investitie de 250 milioane de dolari, fiind amplasat in cartierul Sisli. La doi ani de la deschidere, in 2007, dezvoltatorul a vandut centrul comercial companiei de investitii St. Martins, in schimbul sumei de 750 milioane de dolari.

Proiectul are o suprafata inchiriabila de 110.000 mp si totalizeaza 343 de magazine, printre care Debenhamas, C&A, Benetton, Bershka, Etam, KFC, McDonald’s, Pizza Hut, LC Waikiki, Polo Garage, Massimo Dutti, Mango, Adidas, Collins si Zara.

Kanyon

KanyonDezvoltat de Eczacibasi Group si Is Gyo, centrul comercial Kanyon (foto) are o suprafata inchiriabila de 37.500 mp si totalizeaza 160 de magazine, desfasurate pe patru etaje. Proiectul a fost deschis in anul 2006 si include, pe langa spatiile de retail, 179 de apartamente si 30.000 mp de birouri, desfasurati pe 26 de etaje.

Printre chiriasii mall-ului se numara: Accessorize, Adidas, Intersport, Cacharel, Douglas, Escade Sport, Furla, Jack&Jones, L’occitane en Provence, Lacoste, Mango, Mothercare, Nine West, Swarovski, Vero Moda, Burger King, Gloria Jean’s Coffess, McDonald’s si StarBucks Coffee.

De la deschidere si pana in prezent, Kanyon a castigat numeroase premii pentru designul sau nonconformist, printre care premiul pentru excelenta, oferit de Urban Land Institute’s (ULI) in anul 2007 si marele premiu la categoria spatii comerciale construite, oferit in cadrul galei Cityscape Architectural Review Award, organizata anual in Dubai.

Istinye Park

Istinye ParkDeschis in septembrie 2007, Istinye Park (foto) se pozitioneaza ca un centru comercial cu branduri de lux, printre chiriasii sai numarandu-se: Armani, Burberry , Cacharel, Calvin Klein, Dolce & Gabbana, Gap, Gucci, Guess, Hugo Boss, Just Cavalli, Louis Vuitton, Moschino, Pierre Cardin, Sephora, Zara, Mango, Vakko, Debenhams si U.S Polo.

Amplasat in cartierul Istinye, proiectul include 300 de magazine si a necesitat o investitie de circa 250 milioane de euro, fiind dezvoltat de Orjin Group si Dogus Group.

Suprafata inchiriabila este de circa 87.000 mp, iar in imediata apropiere a proiectului au fost dezvoltate 420 de locuinte. Pe langa magazine, mall-ul cuprinde si 12 sali de cinema, inclusiv un IMAX.

Akmerkez

AkmerkezUnul dintre cele mai populare mall-uri din Istanbul, Akmerkez (foto) a fost deschis la sfarsitul anului 1993 si are o suprafata inchiriabila de circa 36.000 mp, totalizand 246 de magazine.

Printre chiriasii sai se numara: Adidas, Benetton, Burger King, Diesel, Docker’s, Guess, Lacoste, Little Big, Mango, Marks&Spencer, Mothercare, Nike, Nine West, Pizza Hut, Stefanel, Vodafone si Zara.

Proiectul, amplasat in cartierul Etiler, una dintre cele mai scumpe zone rezidentiale din Istanbul, este detinut de grupurile Akkok, Tekfen si Istikbal. Alaturi de centrul comercial au fost construite doua cladiri de birouri cu 14, respectiv 17 etaje si un bloc de locuinte cu 23 de etaje.

In primavara anului trecut, proprietarii au anuntat ca vor investi 25 milioane de dolari in renovarea centrului comercial Akmerkez, data fiind competitia crescuta. Traficul lunar este estimat la 2-2,5 milioane de vizitatori, ceea ce inseamna ca peste 65.000 de persoane viziteaza zilnic mall-ul.

O scurta privire asupra pietei de retail

O scurta privire asupra pietei de retailCu 77 de centre comerciale, care totalizeaza o suprafata inchiriabila de 2,2 milioane mp, orasul Istanbul are o suprafata de 170 mp de spatii de retail la mia de locuitori, potrivit unei analize a companiei de consultanta imobiliara Colliers. La aceste proiecte se adauga si cele aflate in constructie, astfel incat pana la sfarsitul anului, stocul total de spatii comerciale s-ar putea ridica la 2,5 milioane mp.

Rata de neocupare in centrele comerciale din Istanbul este in prezent estimata la 7%. In ceea ce priveste chiriile, acestea variaza intre 30 si 60 euro/mp/luna, dupa ce in ultimul an au scazut cu circa 25%, potrivit analizei mentionate.

Cele mai mici chirii sunt platite de ancorele cu suprafete de peste 3.000 mp, pentru care chiriile variaza intre 10 si 20 euro/mp/luna. La polul opus, cele mai mari chirii sunt platite de magazinele cu suprafete mici, de 50-150 mp, si de restaurante, pentru care chiriile se ridica pana la 200 euro/mp/luna.