1. Defineste-te

1. Defineste-teCe ti-ai propus atunci cand ai decis sa iti lansezi propriul business, in afara de a obtine mai multi bani decat ca un simplu angajat?

"Procesul de definire poate fi mai complicat decat pare, dar este esential, intrucat de aici porneste totul. Batranul Trout spunea Diferentiaza-te sau mori", arata Ioana Mucenic, managing partner al agentiei care ofera servicii complete de comunicare Pastel Group.

In acest sens, este vital sa te gandesti la ceva ce ai numai tu, definit in cuvinte simple, care nu fac parte din suita: profesionalism, calitate, echipa dedicata, dinamica.

"Gandeste-te la misiunea companiei pe care ai infiintat-o, aminteste-ti viziunea pe care ai avut-o atunci cand ai decis sa pornesti pe acest drum", spune Mucenic.

2. Spune-mi cine ti-e client, ca sa iti spun cum sa il abordezi

2. Spune-mi cine ti-e client, ca sa iti spun cum sa il abordeziClientul nu este numai cel de la care vin banii.

"Este si el un om, are o companie sau un job, iar ultimul lucru pe care il vrea e oferta ta. Stai o clipa si gandeste-te bine la cine sunt clientii tai, la ce nevoi au ei, la cum ai putea sa ii ajuti, nu cum sa le vinzi", afirma cea care a fondat alaturi de Dana Popa un business de jumatate de milion de euro.

In ce masura produsele sau serviciile tale ii pot rezolva o problema si care este respectiva problema, mai exact? Si cum s-a schimbat perceptia si nevoia lui in ultimul an?

"Chiar daca vinzi hartie igienica, publicul tau nu este toata lumea, este o categorie aparte de oameni, cu o serie specifica de nevoi. Segmenteaza, analizeaza, cauta sa vezi in profunzime. Abia apoi trebuie sa cauti modalitati de abordare", explica ea.

3. Priveste dincolo de evident

3. Priveste dincolo de evidentNe-am obisnuit sa facem lucrurile intr-un anumit fel, pentru ca stim ca functioneaza. Din pacate, in aceasta perioada, nu mai e nimic la fel. Asadar, cauta sa mergi mai departe decat ai fost obisnuit sa o faci.

"Companiile trimit newslettere, pentru a-si mentine clientii informati. Dar ele ajung intr-un folder de oferte si extrem de putine se intorc cu o comanda. Si atunci, gandeste-te daca newsletterul tau e util, daca e util asa cum e acum sau la momentul pe care il trimiteti. In loc sa il trimiti la data fixa, trimite-l atunci cand ai ceva foarte important de spus, cand vrei sa anunti ceva cu totul nou si special."

Este indicat sa trimiteti un newsletter cu un mesaj care sa se adapteze publicului vostru specific.

4. Incearca

4. IncearcaIoana Mucenic este de parere ca un antreprenor trebuie sa-si asume riscuri si sa incerce abordari noi.

"Risca sa faci lucruri curajoase, sa pui in practica idei la care nu te-ai gandit niciodata. Imagineaza-ti cum ti-ar placea sa te contacteze pe tine un furnizor. Sau, si mai bine, gandeste-te la tot ce te enerveaza la concurenta si la alti furnizori si tine minte sa nu faci si tu la fel."

Pune in practica idei riscante, pentru ca nu ai ce sa pierzi, le recomanda reprezentanta Pastel Group antreprenorilor.

5. Planifica si tine-te de plan

5. Planifica si tine-te de planEvita activitatile punctuale, neintegrate, doar pentru ca ti-a venit o idee buna sau pentru ca trebuie sa reactionezi rapid la concurenta.

"Mai bine fa-ti un plan pe cateva luni (minimum sase) si ai grija sa il respecti. Poti sa il modifici, pe masura ce reactionezi la piata, dar tot ai nevoie sa urmezi o directie prestabilita", spune managing partner-ul agentiei de comunicare.

Altfel, nu ai unitate, coerenta si nu vei avea rezultate. "Stabileste-ti o linie de lucru si tine-te de ea. Si, foarte important, lucreaza pe baza de obiective SMART: ce vreau sa obtin exact, cat, pana cand, prin ce mijloace, cum masor ca am obtinut ce am vrut?"

Gandind in acest mod, veti stii care e focusul si veti elimina tentatiile care nu duc la indeplinirea obiectivului propus.