Lionachescu: Nu va iluzionati ca va ofera cineva umbrela cand ploua

Lionachescu: Nu va iluzionati ca va ofera cineva umbrela cand plouaDoru Lionachescu, partener principal al casei de investitii Capital Partners, sustine ca sectorul antreprenorial romanesc va iesi din criza financiara profund decapitalizat, avand handicapul unei istorii foarte scurte. Daca in unele tari, precum SUA, antreprenoriatul se bucura de o istorie de 100 de ani, in Romania acest sector s-a restructurat rapid, insa a intrat in criza cu un background limitat.

"La noi, majoritatea antreprenorilor au apucat doar 5 ani de capitalizare", spune Doru Lionachescu (foto).

In aceste conditii, trebuie avute in vedere cateva aspecte - economia are cicluri, teoria economica demonstrand ca exista atat perioade de crestere, cat si etape de scadere; antreprenorul roman este singur in fata crizei; este prima oara cand toate activele si geografiile lumii se prabusesc.

"Nu va iluzionati ca va ofera cineva umbrela cand ploua. Trebuie create resurse atunci cand e bine din punct de vedere economic. Daca pana acum am avut crize limitate geografic sau sectoriale, acum este prima oara cand toate activele si georgrafiile se prabusesc. Nu cred ca diversificarea este o solutie, intrucat s-a demonstrat ca cei mai loviti au fost antreprenorii care s-au diversificat. Trebuie sa ne intoarcem la competentele de baza, sa renuntam la iluzia ca stim sa le facem pe toate bine", crede Lionachescu.

Din punct de vedere macroeconomic, oficialul Capital Partners a invocat principiul celor "3C", vitali, in opinia sa, pentru iesirea din criza financiara.

"Trebuie sa repornim creditarea, un lucru foarte dificil in Romania. Ne asteapta un deceniu de stagnare economica daca nu repornim creditarea. Nu exista capitalism fara creditare. In al doilea rand, trebuie reconstruita credibilitatea. Fara credibilitate la nivelul politicii publice nu mai exista cale de iesire din recesiune. Si nu in ultimul rand, constructia unui noul model de crestere economica care sa se bazeze pe economie si investitii si nu pe sistemul “imprumutam sa consumam”, care nu mai functioneaza", argumenteaza Doru Lionachescu.

Talpes: Conteaza sentimentul fata de brand

Talpes: Conteaza sentimentul fata de brandFlorin Talpes, presedintele grupurilor Softwin si BitDefender, sustine ca in prezent definitia succesului poate reflecta mai multe situatii. "In zilele de azi, succes poate sa insemne sa supravietuiesti, sa eviti descresterea sau sa cresti", afirma Talpes.

Consumatorii vor sa stie mai mult despre produsele pe care le achizitioneaza. In aceste conditii, antreprenorul are de urmat cativa pasi. "Vorbeste pe limbajul consumatorului si nu pe al tau, ofera continut de valoare, pozitioneaza-te ca un consultant, expert pentru ca apoi sa vinzi", spune Florin Talpes.

De asemenea, nu mai este importanta doar vizibilitatea unui brand, ci acum conteaza "sentimentul fata de brand" al consumatorului. "Acum 2 ani era suficient sa analizezi comportamentul consumatorului o data pe an, acum este necesar sa faci lucrul asta in fiecare zi", sustine Talpes.

Ce a invatat din criza Florin Talpes, seful Softwin

Nacu, Enterprise Investors: Cash-ul este rege

Nacu, Enterprise Investors: Cash-ul este regeCristian Nacu, partner al Enterprise Investors, unul dintre cei mai mari investitori de private equity si venture capital din Europa Centrala si de Est, a oferit doua situatii in care lichiditatile reprezinta cea mai importanta componenta din activitatea unui antreprenor.

1. "Cash-ul este rege" (productie)
In opinia lui Cristian Nacu, trebuie redusa perioada de plata si garantii bancare, in favoarea platii in avans sau pe loc. In plus, este necesara supravegherea atenta a clientilor.

2. "Cash-ul este rege" (retail)
Trebuie extinsa perioada de plata a facturilor, reducerea perioadei de colectare si incasare a bonurilor de masa, eliberarea unor active gajate. De asemenea, trebuie renegociate imprumuturile, in conditiile in care bancile inteleg faptul ca majoritatea companiilor trec printr-o perioada mai sensibila.

In plus, antreprenorii trebuie sa fie pregatiti pentru iesirea din criza financiara, cu resurse acumulate din timp.

Dragos Petrescu: Antreprenorul trebuie sa invete mult

Dragos Petrescu: Antreprenorul trebuie sa invete multDragos Petrecu, CEO-ul Trotter Prim, compania care detine Caru' cu Bere, si-a inceput cariera profesionala in 1990, primul sau job fiind vanzator de ziare. In prezent, controleaza afaceri de aproximativ 15 mil. euro.

"Antreprenorul nu are o viata prea usoara, in conditiile in care doar 6% dintre initiativele de business au succes. Un antreprenor de succes are 2 calitati: una genetica si una de educatie – trebuie sa invete foarte mult, sa citeasca si sa se documenteze in permanenta", spune Petrescu.

Strategia companiei pe care o conduce pentru acest an se focuseaza pe dezvoltare prin achizitii si controlul foarte atent al costurilor.

Anca Bidian: Antreprenorul este o stare de spirit

Anca Bidian: Antreprenorul este o stare de spiritAnca Bidian, fondatorul brokerului de credite Kiwi Finance, considera ca mediul antreprenorial reprezinta raspandirea spiritului antreprenorial, a mandriei de a fi antreprenor.

"Nu ne foloseste la nimic sa ne vaitam. Spiritul antreprenorial va continua sa existe, nu l-a oprit nimic. In viziunea mea, antreprenorul este o stare de spirit", sustine Bidian.

Pentru a fi un antreprenor de succes ai nevoie de ambitie, pasiune, viziune, rezistenta si curaj. In plus, a astepta in aceasta perioada, fara a continua investitiile, este "moarte curata", crede CEO-ul Kiwi Finance.