Dan Sucu, presedinte si fondator Mobexpert: Acum trebuie sa faci totul foarte bine de la inceput

Dan Sucu, presedinte si fondator Mobexpert: Acum trebuie sa faci totul foarte bine de la inceputOmul de afaceri a infiintat in 1993, grupul Mobexpert, cel mai mare retailer local de mobila, cu afaceri de 115 milioane de euro in 2009.

„Sa ai initiativa este foarte bine, dar fara competenta este foarte dificil sa ai si succes pentru ca acum lucrurile nu mai arata ca pe vremea mea. Este important sa intelegi cum se fac anumite lucruri si ca deprinzi acest competente este bine sa lucrezi si pentru cineva. Acum trebuie sa faci totul foarte bine si inca de la inceput pentru ca, daca nu faci astfel, vei pierde bani”, afirma omul de afaceri.

Inainte de 1989, omul de afaceri a fost ghid la Organizatia Nationala de Turism (ONT), dar a lucrat si cateva zile la uzina de automobile de teren ARO Campulung.

Dupa Revolutie, a deschis un centru en gros, apoi un business cu pungi personalizate, iar din 1993 a pus bazele Mobexpert.

Radu Georgescu, fondatorul Gecad: Cel mai important lucru este dorinta de a trece dincolo de idee

Radu Georgescu, fondatorul Gecad: Cel mai important lucru este dorinta de a trece dincolo de ideePresedintele Gecad, unul dintre cei mai cunoscuti antreprenori din piata locala de IT, a pus bazele grupului pe care il conduce in 1992 cu aproximativ 1.500 de dolari si un software de proiectare asistata.

„Am dezvoltat cu o echipa mica mai multe softuri, dintre care doar unul a reusit sa ne aduca recunoasterea internationala - RAV Antivirus. Dupa vanzarea tehnologiei catre Microsoft in 2003, am luat-o de la capat, cu alte business-uri care s-au dezvoltat mai mult decat o facuse RAV pana in 2003”, spune presedintele Gecad, grup format din companiile Gecad Net (servicii de securitate IT), Gecad ePayment si Avangate (comert electronic) Gecad Software (servicii de business) si Gecad Technologies, producatorul solutiei de mesagerie electronica Axigen.

Radu Georgescu adauga ca nu exista o reteta de succes si nici momentul potrivit pentru a infiinta propriul business nu este foarte usor de gasit.

„O afacere proprie se poate incepe si in timpul facultatii, inainte de definitivarea studiilor, dar si dupa ce ai acumulat experienta intr-o companie. Momentul de start tine de mai multi factori, dar cred ca mai important decat toate sunt dorinta de a trece dincolo de idee, banii, evident, si oportunitatea. In software sau in domeniul afacerilor online poti incepe cu putine fonduri, dar trebuie sa iti dai seama repede cum faci sa castigi mai mult pentru a investi cat e nevoie. Oportunitatea inseamna sa ai ideea potrivita, la timpul potrivit si potential ca sa o dezvolti”, explica Georgescu.

Florentin Banu, proprietar Banuinvest: Depinde cati bani ai de cheltuit si daca este o afacere de familie

Florentin Banu, proprietar Banuinvest: Depinde cati bani ai de cheltuit si daca este o afacere de familieFlorentin Banu este omul de afaceri timisorean care a lansat in 1994 brandul de napolitane Joe, vandut in 2000 grupului elvetian Nestlé. Cu banii din aceasta tranzactie a fondat reteaua de supermarketuri Artima, preluata in 2005 de fondul de investitii Enterprise Investors si ulterior de Carrefour.

„Depinde daca este o afacere de familie, pentru ca, in acest caz, tinerii pot lucra direct pentru acel business. Depinde si cati bani ai de tocat pentru ca daca ai 5.000 de euro iti mai poti permite sa pierzi, dar, daca iti dau cei din familie cateva milioane de euro este altceva. Insa este bine sa lucrezi intai intr-o companie pentru ca astfel acumulezi experienta si vezi cum functioneaza lumea, iar in antreprenoriat este important sa stii acest lucru”, afirma cel care a lansat napolitanele Joe.

In prezent, antreprenorul controleaza alaturi de fratele sau, Daniel Banu, grupul Banuinvest, din care fac parte Banuconstruct (dezvoltarea si construirea de imobiliare in Timisoara), Banusport (un complex sportiv dezvoltat in Timisoara) si Interpart Production (afacerea cu mase plastice si matrite).

Octavian Radu, RTC: Daca ai o idee, trebuie sa treci la aplicarea acesteia!

Octavian Radu, RTC: Daca ai o idee, trebuie sa treci la aplicarea acesteia!Octavian Radu a fondat in 1990 RTC Holding, unul dintre cele mai mari grupuri de retail, distributie si servicii de pe piata locala din care fac parte opt divizii cu afaceri de circa 200 de milioane de euro in 2008 si in care in toamna anului trecut lucrau aproximativ 5.000 de angajati.

„Adesea se povesteste despre marii miliardari ca nu si-au terminat studiile, iar cauzele sunt de cele mai multe ori trecute sub tacere. Nu de comozi sau de incapabili (academic) au facut acest lucru, ci pentru ca au avut o idee si entuziasmul pentru acea idee nu le-a mai dat timpul si pacea sa mearga linistiti la cursuri. Daca ai o idee, trebuie sa treci la aplicarea acesteia. Nu fara a te gandi de loc, dar nici amanand cat s-o “supraanalizezi” (drumul cel mai sigur pentru a o "demonta/demola")!”, spune Octavian Radu.

Grupul RTC este format din opt companii: Diverta (lant de librarii), Rafar (fashion si hospitality), Proffice (distributie birotica si papetarie), TCE (transport si logistica), Sistec (IT), Flaro (productie articole pentru industria auto, electronica si electrotehnica, articole de birou si articole scolare), Rimobi (imobiliare si constructii) si Q Power (energie).

Florin Andronescu, Sanador: Multinationala te disciplineaza, antreprenoriatul inseamna talent

Florin Andronescu, Sanador: Multinationala te disciplineaza, antreprenoriatul inseamna talentFondatorul lantului de clinici private Sanador este unul dintre antreprenorii in serie ai Romaniei, Andronescu lansand pana acum reteaua de retail IT&C Flanco, dar si compania de credite de consum Credisson devenita in mai 2006 Cetelem Romania. Pe de alta parte, omul de afaceri a investit si in brokerul de asigurari private Sanas si cel de credite Kiwi Finance.

„Spiritul antreprenorial exista probabil genetic, nu este ceva care se obtine. Insa multinationala te disciplineaza, te face sa functionezi ca o rotita, in timp ce antreprenoriatul inseamna talent, gasirea de oportunitati...sa faci bani pana la urma”, spune investitorul.

Carmen Pavel, fondator al JInfo Tours: Este importanta structura viitorului antreprenor

In mai 1990, sotii Carmen si Aurel Pavel au fondat J'Info Tours, una dintre primele firme private de turism in Romania. In 2009, compania a avut 50 de angajati si afaceri de 10 milioane de euro, conform datelor de la Registrul Comertului.

„Depinde de structura persoanei care doreste sa devina antreprenor si de intentia pe care o are. Insa este important ca acea persoana sa infiinteze afacerea atunci cand se simte pregatita. De exemplu, atunci cand am lansat J’Info Tours, noi aveam experienta, dar voiam sa facem lucrurile mai bine decat in locul in care lucrasem anterior”, declara Carmen Pavel, care inainte de 1990 a lucrat impreuna cu sotul sau ca ghid turistic la Organizatia Nationala de Turism (ONT).

Specialistii in HR: In IT si online este mai usor sa lansezi afaceri, in rest este nevoie de experienta

Specialistii in HR: In IT si online este mai usor sa lansezi afaceri, in rest este nevoie de experienta„Ideal este sa ai experienta de cel putin zece ani intr-o companie ca sa inveti notiuni de management. De exemplu, daca vrei sa iti deschizi o firma de consultanta ar trebui sa fi lucrat inainte aproximativ zece ani in domeniu, pe de alta parte, ai nevoie de cel putin cinci ani de experienta in zona de contabilitate, iar in cea de productie in jur de zeci ani sau chiar mai mult. In schimb, in zona de IT si in online este ceva mai usor sa incepi o afacere”, afirma Daniela Necefor (foto), managing partner al companiei de executive search Total Business Solution (TBS).

Pe de alta parte, Marius Precu, senior client partner la firma de recrutare TheSearchers, afirma ca experienta intr-o multinationala este foarte buna, dar exista si domenii in care poti sa inveti sa faci afaceri experimentand prin propriul business.

„Daca vrei sa fii antreprenor in consultanta, trebuie sa ai experienta destul de mare, dar daca esti in zona de vanzari, in cea creativa sau in IT&C te poti descurca si fara o prea mare experienta”, afirma Precu.

Tinerii antreprenori: Experienta este necesara, dar depinde de domeniu

Tinerii antreprenori: Experienta este necesara, dar depinde de domeniuSergiu Biris (foto) a lansat in 2007 alaturi de inca patru prieteni site-ul romanesc de video sharing Trilulilu, in prezent acesta fiind al doilea cel mai accesat site pe piata locala (dupa Hi5) cu 2,9 milioane de clienti unici in iulie, potrivit Studiului National de Audienta si Trafic pe Internet (SATI)

"Cred ca nu exista o "cale batatorita" legata de lansarea unui business deoarece ideile sunt diverse si abordarile variate. Eu am preferat sa imi pornesc afacerea din timpul facultatii, fara a avea experienta in alte companii. Am pornit ca web designer freelancer, iar mai apoi am reusit sa imi dezvolt singur propria afacere", a declarat Sergiu Biris, directorul general si fondatorul Trilulilu.

Din mai 2008, actionarul majoritar al site-ului este omul de afaceri de origine franceza Alexis Bonte, care detine 51% din companie. Atunci site-ul a fost evaluat la 2,5 milioane de euro.

In 2004, cand era student in anul al treilea la Facultatea de Matematica si Informatica (Universitatea Babes-Bolyai), Mihai Brehar a realizat pentru un client un site specializat in comercializarea de sosete, care in prezent are vanzari anuale de circa un milion de euro piata germana. Anul acesta a lansat Avanticart.ro, o platforma specializata pentru realizarea si dezvoltarea magazinelor online.

Acum, la 27 de ani spune ca este bine ca o afacere sa fie lansata atunci cand antreprenorul este tanar pentru ca acesta nu are mult de pierdut.

„Dupa ce lucrezi ca angajat cativa ani, cred ca iti vine greu sa te apuci de altceva. Jobul e caldut, banii sunt OK, poate ai facut un credit, ai copii...nu mai esti dispus sa-ti asumi riscuri prea mari si deci nu prea mai vrei sa pornesti o afacere. Pe de alta parte, daca pornesti o afacere dupa ce ai fost angajat o buna bucata de vreme, experienta, relatiile construite si banii economisiti te vor ajuta”, spune Brehar.

Tanarul adauga ca lucrurile depind insa foarte mult si de domeniul in care doreste antreprenorul sa deschisa un business.

„In IT e destul de usor sa pornesti o afacere cu bani putini si minim de experienta pe care-o acumulezi stand nopti intregi si programand. Alte sectoare nu-ti dau sansa asta, experimenta e necesara si se capata greu, iar banii pentru pornire sunt mai multi. In concluzie, daca e vorba de IT cred ca e bine sa incepi afacerile din facultate. Daca e alt domeniu, cred ca e bine sa te angajezi macar doi, trei ani”, afirma antreprenorul.

Daca Mihai Brehar si-a lansat businessul cand inca era la facultate, pe de alta parte, Ioana Bucin, o antreprenoare in varsta de 32 de ani, a intrat in afaceri abia decembrie 2008, dupa ce a realizat timp de cativa ani studii de piata in domeniul informaticii si a oferit consultanta de management.

„Cand am lansat magazinul online de jucarii magazinulpiticilor.ro, care s-a dezvoltat si catre distributie, aveam o experienta de peste sase ani in consultanta de piata si management in companii internationale. Acea perioada mi-a permis sa acumulez experienta, sa inteleg procesele din cadrul companiilor, sa cunosc modalitati de a organiza o activitate. Este foarte important ca la inceput sa existe o viziune macar pe termen mediu a ceea ce se doreste, cum trebuie sa creasca afacerea respectiva. Totodata trebuie "studiate" afaceri similare, pietele pe care se actioneaza, tipologia clientilor pentru a intelege ce asteapta, care e cea mai buna cale de a-i oferi un produs sau serviciu”, explica Ioana Bucin.

Ea adauga ca intrucat la inceput resursele financiare sunt limitate, antreprenorul este in cele mai multe cazuri si manager, iar din acest punct de vedere experienta anterioara intr-o alta companie este benefica.

„In cercul meu de prieteni si parteneri sunt multi antreprenori tineri, dar toti si-au inceput afacerile dupa o experienta de cativa ani in companii mari”, mai spune antreprenoarea.