Nu analizeaza suficient piata inainte de lansarea afacerii

Nu analizeaza suficient piata inainte de lansarea afaceriiCele mai dese greseli ale tinerilor antreprenori sunt determinate de o analiza insuficienta a pietei inainte de lansarea afacerii, spune Ruxandra Hurezeanu (foto), fondatoarea Ivatherm, singurul producator roman de dermocosmetice pe baza de apa termala Herculane.

"E foarte important sa ai informatii calitative si cantitative despre piata. Cunoasterea asteptarilor consumatorilor nu trebuie sa fie superficiala. Antreprenorii ar trebui sa aiba o experienta de munca de citiva ani, eventual in mai multe departamente, in domeniul in care vor sa incepa un business”, explica Ruxandra Hurezeanu.

Ea recomanda ca inainte de a incepe o afacere, tinerii antreprenori sa lucreze in mai multe tipuri de companii pentru ca "experientele dintr-o multinationala si o companie mica romaneasca sunt foarte diferite, dar la fel de bogate si utile".

Managerul crede ca o parte dintre antreprenori fac aceste greseli pentru ca iau ca exemplu afacerile care au crescut repede in perioada in care economia Romaniei era in floare, dar cand fondatorii acelor businessuri nu intelegeau foarte bine care erau factorii care le aducea succesul.

“Nu degeaba cele mai bune restaurante sunt ale bucatarilor, iar cele mai multe saloane de frumusete sunt ale stilistilor”, adauga Hurezeanu, sfatuind tinerii sa aiba un plan de afaceri bine documentat inainte de a lansa un start-up.

Le este frica sa greseasca

Le este frica sa greseasca“Cea mai mare greseala pe care o poti face cand te apuci de afaceri este...sa iti fie frica de esec si sa te temi ca vei gresi. Greselile identificate, asumate si analizate sunt motorul invatarii in antreprenoriat.”, explica Daniel Tiganila, cofondator Startups.ro, un site dedicat antreprenorilor si fost presedinte al Junior Chamber International (JCI) Bucuresti, o asociatie care desfasoara anual programe dedicate tinerilor antreprenori.

Pe de alta parte, adauga Tiganila, de multe ori, de frica sa nu li se fure ideea, antreprenorii tineri refuza sa vorbeasca despre afacerea lor cu prietenii, colegii sau cu oricine s-ar putea constitui intr-un potential client, taindu-si singuri accesul la o resursa considerabila.

El ii sfatuieste pe cei care doresc sa faca o afacere sa vorbeasca despre ideea lor de fiecare data cand au ocazie pentru ca” primit la timp, feedback-ul poate atrage multe informatii vitale si poate scurta mult un drum strategic gresit”.

Tiganila afirma ca foarte multi antreprenori nu stiu exact ce fel de afacere vor sa dezvolte si, implicit, nici de ce finantare au nevoie, iar intr-o astfel de situatie viitorii afaceristi s-ar putea lamuri intrebandu-se de ce isi doresc sa faca un business.

“De multe ori, nevoile financiare sunt supradimensionate si antreprenorii nu se gandesc ca anumite costuri se pot injumatati daca se asociaza cu cineva sau apeleaza la sisteme de colaborare sau barter. Am vazut foarte multi antreprenori tineri care nu cunosc businessul in care intra. Nu cunosc piata, concurenta, potentialii clienti si isi investesc banii si timpul intr-un produs sau serviciu de care nu are nimeni nevoie. Problema asta se poate rezolva prin cercetare, abilitatea de a intreba si de a cere raspuns”, mai spune Tiganila.

El identifca mai multe greseli facute de cei care se afla la inceputul unui business:

- nu stiu ce fel de afacere vor sa dezvolte;
- le este mult prea teama de esec;
- nu fac un minim de cercetare si nu cer feedback;
- isi supradimensioneaza sau isi subdimensioneaza nevoile de finantare;
- sunt prea pasionali fata de ideea lor si nu pleaca de la niste nevoi reale ale pietei;
- nu stiu unde sa caute bani si cum sa ii abordeze pe investitori;.
- nu se adapteaza din mers, nu isi modifica afacerea ori ideea pe parcurs;
- renunta prea repede cand dau de greu si au impresia sa totul e impotriva lor si cauta vina oriunde, numai in interior nu;
- refuza sa iasa dintr-un business care merge in mod evident si de mult timp intr-o directie gresita.





Nu verifica daca exista cerere pe piata

Nu verifica daca exista cerere pe piataFoarte multi antreprenori nu cauta sa vada daca exista cerere pe piata inainte de a investi intr-un produs. Majoritatea investesc intr-un produs ori serviciu si apoi testeaza piata, spune Ana Maria Andronic (foto), avocat senior in cadrul Biris Goran, casa de avocatura care organizeaza Venture Connect, un program dedicat antreprenorilor locali din domeniul IT si online.

"Sunt antreprenori care lanseaza un produs pentru ca li se pare lor ca ar putea fi cumparat si apoi vad ca opinia lor nu corespunde celorlalti. Pe langa a apela la parinti si prieteni, ar trebuie sa faca un test obiectiv, sa ceara oamenilor sa incerce pe baza de voluntariat produsul ori serviciul lansat pentru a vedea daca acestia l-ar cumpara", subliniaza avocatul.

Ea adauga ca de cele mai multe ori antreprenorii fac aceasta greseala pentru ca nu au experienta si nu isi dau seama ca ceea ce conteaza in final este ca produsul sa fie cumparat.



Nu au idei inovatoare

Nu au idei inovatoare“Principala greseala este teama de a crea o viziune indrazneata, noua, inovativa, care sa nu incadreze in «reteta» unui business deja de succes pe piata. O a doua piedica pe care insisi antreprenorii si-o pun este lipsa perseverentei. Obisnuiti ca in perioadele critice sa fie sustinuti de catre angajator, in momentul in care devin independenti renunta prea usor”, spune Adelina Maria, secretar general in cadrul Leaders, fundatie care desfasoara proiecte pentru dezvoltarea leadershipului si antreprenoriatului.

Maria crede ca o alta greseala este ca foarte multi antreprenori isi doresc sa lucreze pe cont propriu ori unora le este teama de a comunica viziunea celor din jur si de a-si asuma conducerea unei echipe, preferand sa lucreze in echipe foarte mici sau chiar singuri.

“Astfel, ei devin specialisti in toate domeniile respingand orice ajutor din exterior”, incheie oficialul Leaders.

Comentati aici ce greseli ati facut in businessul pe care il detineti si cum ati trecut peste ele.