Cand nu mai puteti stapani partea financiara, angajati management profesionist

Cand nu mai puteti stapani partea financiara, angajati management profesionist“Cand e momentul sa dam inapoi?” este o intrebare pe buzele multor antreprenori in perioada de criza, cand toate planurile de afaceri sunt date peste cap de imprevizibilitatea pietei. Cristian Nacu, partener in cadrul fondului de investitii Enterprise Investors, este de parere ca antreprenorul trebuie “sa simta” un astfel de moment.

In plus, acesta ii sfatuieste pe oamenii de afaceri ca atunci cand administrarea parametrilor de performanta a afacerii – cifra de afaceri, profitabilitate – devine tot mai dificila si mai greu de stapanit, sa angajeze un management profesionist.

Cu privire la educatia antreprenoriala, Cristian Nacu crede ca “nu strica sa prezentam mai multe povesti de succes” celor care au deja spirit antreprenorial. “Lucrurile pot fi invatate pentru ca din pacate nu avem decat 20 de ani de antreprenoriat in Romania”, a conchis partenerul fondului de investitii.

Nu este momentul sa incepi o afacere in Romania

Nu este momentul sa incepi o afacere in RomaniaBancherul de investitii Doru Lionachescu nu crede ca este momentul sa incepi o afacere in Romania, raspunzand la o intrebare tot mai frecventa din ultima perioada.

Conform unui studiu din Marea Britanie despre dinamica actului antreprenorial, citat de Doru Lionachescu, doar 10-20% din muncitorii europeni lucreaza pentru ei, in timp ce este 60% si-ar dori sa aiba un business propriu.

Conform studiului, decizia de a incepe un business pe cont propriu depinde de 3 factori, cel mai important fiind accesul la capital. De asemenea, un alt factor foarte important este corelatia foarte puternica intre pornirea antreprenorliala si experienta familiala – copii din familiile in care cel putin un parinte lucreaza pe cont prorpiu sunt de cel putin 3 orei mai inclinati sa isideschida un business.

De asemenea, inclinatia antreprenoriala este influentata de un climat de impozitare redus si de predictibilitate legislativa, dar intr-o masura mai mica.

“Romania astazi nu ofera niciuna din aceste conditii pentru demararea afacerilor noi”, a constatat Lionachescu.

Solutii pentru bani noi

Solutii pentru bani noiO solutie pentru iesirea din criza financiara o reprezinta consolidarea industriei, spune Marian Dinu, managing director DLA Piper. Dinu ofera doua solutii in conditiile lipsei de lichiditati - gasirea de surse noi de finantare si reducerea datoriilor.

Pentru gasirea de noi surse de finantare cei care detin afaceri au trei optiuni – sa vanda tot (varianta potrivita doar in cazul business-urilor viabile), sa cedeze controlul, insa sa pastreze un pachet minoritar, respectiv fuziunea dintre egali, care se loveste de multe ori de diferentele culturale si interese.

In opinia sa, este un moment foarte bun pentru noi achizitii, in conditiile in care se pot obtine valori mai bune si nu mai exista o asa mare putere de negociere.

Nu vindeti pe timp de criza

Nu vindeti pe timp de crizaFondatorul Happy Tour, Nicolae Demetriade, cel care in urma cu 2 ani realiza un exit evaluat la cateva zeci de milioane de euro prin vanzarea agentiei de turism catre fondul de investitii spaniol GED Eastern Fund II, le recomanda antreprenorilor sa nu isi vanda afacerile in aceasta perioada, ci sa mizeze mai degraba pe o dimensionare corecta a business-ului, pe atentie si pe evitarea unor strategii riscante.

“Ma numar printre cei 6% care au rezistat in piata mai mult de 3 ani. Fiecare antreprenor trebuie sa inoate singur, nu exista nicio scoala unde poti invata tainele antreprenoriatului”, spune Demetriade.

De asemenea, acesta considera importante investitiile in studii de piata. “Fara sa investesti in studii de piata, sa stii ce se intampla si la ce sa te astepti nu ai cum sa reusesti. E greu sa iei decizii in laborator ci trebuie luate in mediul in care activezi”, crede Nicolae Demetriade.

Primii pasi ai tranzactiei etapa interna

Un antreprenor care intentioneaza sa treaca printr-o tranzactie M&A trebuie sa parcurga urmatorii pasi: definirea obiectivelor, planificare, definirea si dimensionarea resurselor, alocarea de responsabilitati, atragerea de consultanta externa, analiza, structurarea preliminara a ofertei cu privire la business, pregatirea mesajului de marketing, potrivit Cristinei Filip, partener al casei de avocatura PeliFilip.

Analiza: Este important ca potentialul vanzator sa cunoasca, sa analizeze si sa evalueze corect situatia business-ului chiar in Etapa Interna. Pentru a ajunge la informatii reale, la concluzii si recomandari profesioniste si lipsite de prejudecata, investigatia se realizeaza cu ajutorul unor consultanti externi.

Structurare preliminara a ofertei cu privire la business:
Structura poate fi influentata de necesitatile de finantare ale investitiei. La momentul structurarii devine foarte importanta si analiza fiscala. La acest moment se integreaza si eventualele aprobari sau notificari guvernamentale, administrative sau contractuale necesare.

Pregatirea pentru marketing:
Este important ca prezentarea sa fie informativa, corecta si echilibrata, dar sa respecte si scopul sau de “publicitate pozitiva” si atragere a interesului. Pe langa continutul mesajului, este important sa fie identificat corect publicul tinta.