1 Noiembrie 2023

Ford pierde 34.000 de euro la fiecare mașină electrică produsă. Gigantul american a luat o decizie radicală



Trimestrul al treilea a fost departe de așteptări pentru unul dintre cei mai mari producători din lume. Cu pierderi de 1,2 miliarde de euro, Ford este forțat să ia o serie de decizii dificile, inclusiv încetinirea ritmului de producție al mașinilor electrice dezvoltate de divizia Ford Model e, pe lângă amânarea construcției unei noi fabrici pentru baterii.

În 1986, mulți s-au mirat când Porsche a recunoscut că fiecare 959 era vândut la un preț modic, iar asta pentru că, în Statele Unite, un 959 Komfort avea un preț de listă de 300.000 de dolari. Ceea ce mulți au aflat abia ulterior este că pe cei de la Porsche îi costa 720.000 de dolari să construiască fiecare exemplar, la uzina din Zuffenhausen. Acesta nu este nici singurul și nici cel mai recent exemplu de mașini produse în pierdere, dar Ford nu-și permite să replice acest experiment. Nu în mijlocul într-o eră a revoluției în industria auto.

Conform InsideEVs, Ford a reușit să vândă aproape 21.000 de mașini electrice în trimestrul al treilea, depășindu-și la mustață rivalul de moarte, pe General Motors. Succesul s-a datorat, în mare parte, creșterii volumului de producție pentru crossover-ul Mustang Mach-E care s-a bucurat de o creștere a vânzărilor cu 42,5% doar în Q3. Aproape 6.000 de bucăți și-au găsit clienți doar în luna septembrie, iar creșterea vânzărilor diviziei pentru EV-uri a fost de 44% comparat cu aceeași perioadă din 2022.

Problema Ovalului Albastru este că nu vorbim de o creștere îndeajuns de mare, deși veniturile Ford Model e au crescut cu 26% până la 1,8 miliarde de dolari. Concret, pierderile pe partea de EV-uri au atins 1,3 miliarde de dolari, cu aproape 200 de milioane de dolari peste cifra raportată la jumătatea anului, respectiv cu 50% peste pierderile din trimestrul al treilea din anul trecut.

Făcând câteva calcule simple reiese că Ford a pierdut cam 36.000 de dolari (34.000 de euro) pentru fiecare EV vândut în trimestrul al treielea, depășind și prognozele de risc din trimestrul al doilea în care se preconizau pierderi de 32.500 de dolari (30.760 euro) per unitate. Râmâne acum de văzut dacă va fi atinsă sau chiar depășită cifra de pierderi calculată de Ford pentru întreg anul: 4,5 miliarde de dolari (4,26 miliarde de euro).

„Pierderile din trimestrul al treilea vin pe fondul investițiilor continue în viitoarea generație de mașini electrice, dublate de situația dinamică și complicată de pe piețe”, se arată într-un comunicat Ford. „Mulți americani care se arată interesați în achiziția unui EV sunt ținuți la distanță de diferența de preț dintre o mașină pe baterii față de alternativa cu motor cu ardere internă”, menționează Ford. Noi, pe Wall-Street.ro, am descris această situație într-un material citat mai sus.

Ford reduce ritmul investițiilor pentru a ține pasul cu piața

„Așadar, am decis să reducem investițiile în EV-uri cu 12 miliarde de dolari pentru a ne mișca în același ritm cu clienții”, a mai comunicat constructorul nord-american. Concret, va fi încetinit ritmul de producție al lui Mustang Mach-E și va fi amânată construcția uneia dintre cele două uzine de producție a bateriilor pentru mașini electrice care trebuiau să fie făcute în Kentucky alături de SK On. Nu au fost, însă, amânate invstițiile planificate pentru complexul Blue Oval City din Tennessee.

„A apărut această narativă cum că EV-urile ar stagna, cum că n-ar mai exista creștere. Creșterea există în continuare, dar acest segment se mișcă poate ceva mai lent decât industria și, pe drept vorbind, [Ford] se aștepta [la asta]”, a spus John Lawler, CFO Ford. Problema pierderilor a fost exacerbată și de recentele greve ale lucrătorilor din fabrici care s-au soldat cu un acord ce va duce la mărirea salariilor muncitorilor Ford.

Prețul real al cele mai recente greve - care a durat 41 de zile - a fost estimat la 1,3 miliarde de dolari deoarece în această perioadă s-ar fi putut produce 80.000 de mașini. În plus, „războiul” prețurilor în segmentul electricelor, care a fost pornit de Musk în prima parte a anului, îi afectează pe constructorii mari. Doar această grevă a șters cu buretele venituri de 1,2 miliarde de dolari doar în trimestrul trei.



Citeste si