4 Aprilie 2024

Finanțare de 600 mil. euro pentru Autostrada Moldovei. De unde vin banii



Guvernul a adoptat, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și a Ministerului Finanțelor, legea pentru aprobarea contractului de finanțare pentru Autostrada Ploiești – Pașcani, se arată într-un comunicat al ministerului. Cele 600 de milioane de euro vor veni de la Banca Europeană de Investiții, iar pentru varianta de ocolire de la Gura Humorului se vor atrage 550 milioane de euro.

Realizarea acestui obiectiv de infrastructură va asigura îndeplinirea principalelor obiective prevăzute în cadrul Planului National de Redresare și Reziliență (PNRR), Reforma R1 - Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră / Investiția I3 - Dezvoltarea infrastructurii rutiere sustenabile pe rețeaua TEN-T, taxarea rutieră, managementul traficului și siguranța rutieră.
De asemenea, investiția va conduce la realizarea obiectivelor asumate prin Regulamentul 1315/2013 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea rețelei transeuropene de transport și prin realizarea unei infrastructuri noi, necesară pentru asigurarea protecției mediului, reducerii emisiilor de carbon, siguranței și eficienței serviciilor de transport.
În plus, Autostrada Ploiești – Pașcani va contribui la:

  • Călătorii rapide si fiabile pe distanțe lungi, precum și pe relații de navetă, prin reducerea timpului de călătorie și creșterea vitezei medii de deplasare;
  • Îmbunătățirea condițiilor de siguranță a traficului rutier și reducerea costurilor de operare a vehiculelor;
  • Reducerea la minimum a impactului negativ asupra mediului (traversări de arii protejate, schimbări de categorii de folosință a terenului, riscuri privind schimbări climatice etc.) cât și a impactului negativ asupra populației si așezărilor umane.

Pentru facilitarea implementării, Autostrada Ploiești – Pașcani a fost divizată în 4 secțiuni, după cum urmează:

  • Ploiești – Buzău, cu o lungime de 63,25 km;
  • Buzău - Focșani, cu o lungime de 82,44 km;
  • Focșani - Bacău, cu o lungime de 95,9 km;
  • Bacău – Pașcani, cu o lungime de 77,39 km.

Se estimează că obiectivul de infrastructură în lungime de 319 km, profil 2x2 benzi de circulație se va finaliza în 2025, data finală de disponibilizare a împrumutului fiind de 48 de luni de la data semnării Contractului de finanțare. Conform prevederilor Contractului, împrumutul poate fi tras în maxim 20 tranșe, valoarea minimă a unei tranșe fiind de 30 milioane euro. Împrumutul acoperă până la 50% din costul total al realizării obiectivului de infrastructură. Nu sunt eligibile cheltuielile cu TVA și cele privind exproprierile.

Valoarea totală astfel aprobată este de 30.666,578 mil. lei (TVA inclus). Obiectivul de infrastructură beneficiază de fonduri alocate de la bugetul de stat din anul 2021, la titlurile X Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile aferente cadrului financiar 2014-2020 și XIII Proiecte cu finantare din sumele aferente componentei de împrumut a PNRR. Valoarea totală alocată Proiectului prin PNRR este de aprox. 1.949,11 mil. Euro (reprezentând aprox. 9.587,481 mil. lei).
Implementarea va fi asigurată de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii prin C.N.A.I.R., în calitate de agenție de implementare. În această calitate, Ministerului Transporturilor și Infrastructurii i se deleagă întreaga autoritate şi responsabilitate privind realizarea autostrăzii și utilizarea fondurilor alocate acestuia.

Centura de la Gura Humorului, menită să descongestioneze traficul din zonă

În cadrul ședinței Executivul a aprobat și indicatorii tehnico-economici pentru ”Varianta de ocolire Gura Humorului”, din județul Suceava.

Pentru realizarea acestui obiectiv de investiții a fost încheiat un Parteneriat de implementare între C.N.A.I.R. S.A. și Consiliul Județean Suceava, în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 101/2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanțare din fonduri europene în vederea evitării riscului de dezangajare pentru perioada de programare 2014-2020.

Principalii indicatori tehnico-economici ai obiectivului de investiții au fost aprobați cu Avizul Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Național și Locuințe nr.13/22.02.2024 și sunt următorii: lungime traseu: 10,142 km, lățime platformă: 23,50 m, lățime parte carosabilă: 2x7,00 m, poduri/pasaje/viaducte: 8 buc.

Finanțarea investiţiei (inclusiv T.V.A.) în valoare de peste 2,6 miliarde lei se realizează din fonduri externe nerambursabile – Programul Transport (P.T.) 2021-2027 şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii.



Citeste si