5 Aprilie 2024

Tavares: Mașinile electrice nu sunt o soluție universală. Ce trebuie schimbat la baterii pentru a le face mai atractive



CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares, avertizează împotriva unei abordări „dogmatice” când vine vorba de mașinile electrice, șeful unuia dintre cele mai mari grupuri din industria auto fiind de părere că EV-urile nu reprezintă soluția universală pentru reducerea emisiilor rezultate din transportul auto. Acesta este de părere că mașinile pe baterii nu se potrivesc în unele părți ale planetei, dar și că bateriile în sine vor trebui să treacă printr-o revoluție tehnologică în foarte scurt timp, relatează Automotive News citând Reuters.

„Ar trebui să ne descotorosim de această gândire dogmatică în care o soluție se potrivește în orice situație”, a declarat Tavares în cadrul Formului Libertății pentru Mobilitate organizat de grupul Stellantis. „Nu cred că lucrurile pot funcționa [dacă noi vom continua în această direcție]. Totuși, cred că EV-urile pot rezolva problemele în anumite situații”.

Acesta consideră, de asemenea, că bateriile trebuie să treacă printr-o schimbare radicală în doar 10 ani pentru ca mașinile electrice să rămână relevante. „Trebuie să reușim să găsim o nouă soluție chimică în dezvoltarea bateriilor”, a spus Tavares, scopul fiind reducerea la jumătate a greutății unui pachet de baterii standard. În prezent, pentru ca un EV să aibă o autonomie acceptabilă, adică în jurul a 400 de kilometri în opinia șefului Stellantis, este nevoie de un pachet de baterii care cântărește aproape 500 de kilograme.

Tavares spune că „lucrurile nu sunt deloc rezonabile în prezent, la cât de grele sunt bateriile și cât de multe metale rare înghit în acest moment”. El spune că trebuie găsite metode pentru a crește densitatea de putere a celulelor din baterii, pentru a se putea reduce la jumătate nu doar greutatea, ci și cantitatea de metale rare folosite în fiecare baterie. „Și, de asemenea, poate rezolvăm în acest mod și dependența de litiu, care este greu de obținut”, a declarat omul care decide soarta unor mărci precum Peugeot, Citroen sau Fiat.

Dacă industria producătoare de baterii pentru electrice ar scăpa măcar parțial de dependența de metale rare, diferența ar fi semnificativă: metalele rare, pe lângă că sut, așa cum sugerează și numele, greu de găsit și scumpe, afectează mediul prin procesul de extracție. Colac peste pupăză, ele reprezintă factorul principal care crește greutatea unui battery pack.

Roberto Schaeffer, profesor brazilian care predă economia energiei la Univeristatea Federală din Rio de Janeiro, a declarat în cadrul acestui eveniment că EV-urile nu reprezintă un panaceu universal și pentru că mulți oameni n-au nici măcar acces la curent ca să aprindă un bec în locuințe. Circa 800 de milioane de oameni din întreaga lume nu au electricitate deloc, iar multe alte milioane au curent, dar nu zilnic.

În acest context, profesorul consideră că „EV-urile nu reprezintă soluția supremă, cel puțin nu în următorii 20-30 de ani. Între timp, în aceste zone din sudul global, unde transportul reprezintă o problemă în sine, trebuie să venim cu alte soluții”. Schaeffer este de părere că biocombustibilii ar funcționa mai bine în aceste țări - ca soluție drop-in care reduce destul de mul emisiile de gaze toxice și noxe -, dar că politicienii vestici (din nordul global) împingi politica pro-EV-uri gândindu-se mai degrabă la situația din zonele lor.



Citeste si