16 Mai 2016

De ce ambitia poate fi nesanatoasa. Autodisciplina aduce performanta, dar nu creativitate



Perseverenta poate fi contraproductiva si chiar nesanatoasa, iar adesea nu are sens sa continui cu o problema care nu are rezolvare sau sa insisti sa faci ceva ce nu iti mai place, considera Alfie Kohn, unul dintre cei mai mari specialisti in educatia copilului la nivel mondial si care va sustine pe 21 mai o conferinta la Bucuresti.

Kohn sustine ca oamenii foarte ambitiosi sufera uneori de ceea ce psihologii numesc “perseverenta neproductiva”.

Sa faci ceea ce ai facut de multe ori este calea minimei rezistente

„Ei incearca si tot incearca, chiar daca rezultatul poate fi ori un esec neincetat sau <<un succes costisitor ori ineficient, care ar fi putut fi cu usurinta depasit de variante alternative de actiune>>, asa cum ne spun Dean McFarlin si colegii sai de la Universitatea de Stat din New York in publicatia Journal of Personality. Chiar daca faci combustie spontana pe parcursul incercarilor tale, sunt sanse sa nu te poti descurca aproape la fel de bine ca in cazul in care te-ai fi oprit, ai fi reevaluat si ai fi incercat altceva”, afirma expertul in parenting.

Sustinatorii ambitiei rareori se intreaba: Copiilor le place ceea ce fac? Sau sunt manati de o nevoie disperata (provocatoare de anxietate, totodata) de a-si dovedi competenta? Atata timp cat ei se imping singuri de la spate, suntem incurajati le aratam aprobarea noastra.

„Pentru a sti cand sa te opresti e nevoie de capacitatea de a adopta o perspectiva pe termen lung. Continuand sa faci ceea ce ai facut de multe ori reprezinta calea minimei rezistente, astfel incat iti trebuie curaj pentru a reduce pierderile. Acest mesaj este la fel de important de transmis copiilor ca si utilitatea perseverentei”, afirma Kohn.

Ambitia este de obicei justificata ca fiind o modalitate de a stimula realizarea academica.

Autodisciplina inseamna performanta academica. Dar copiii cu note mari sunt mai putini creativi

"Dar sa reflectam asupra altor obiective posibile pe care ni le-am putea dori pentru copii. De exemplu, sa duca o viata fericita si care-i implineste, admirabila din punct de vedere moral, creativa sau caracterizata de sanatate psihica. Oricare din aceste obiective ar duce aproape sigur la indicatii destul de diferite de fraza <<Fa ceva si nu renunta niciodata la acel lucru>>. Este adevarat ca notele de 10 se acorda mai mult acelor studenti care au declarat ca, pana nu-si termina temele, nu revin la lucrurile care le fac placere? Cu siguranta. Cu alte cuvinte, cei care fac ceea ce li s-a spus, indiferent de faptul daca este satisfacator sau rational, sunt recompensati de cei care le-au spus sa faca lucrul cu pricina. De remarcat este insa ca studiile arata ca autodisciplina prezice performante academice, dar ca elevii cu note mari au tendinta de a fi mai conformisti decat creativi.

Alfie Kohn este autorul a 14 carti despre educatie, parenting si comportament uman, carti ce au fost traduse in 20 de limbi si vandute in peste 500.000 de exemplare la nivel mondial. Inca din anii ’90 este adesea invitat sa sustina conferinte in SUA, iar din 2005 depaseste granitele tarii, discursul sau ajungand live la parintii din intreaga lume.

Psihologul Alfie Kohn va sustine in data de 21 mai la Bucuresti conferinta cu tema "Creste copii curajosi si responsabili".



Citeste si