14 Septembrie 2010

Cum te poate ajuta networkingul sa iti gasesti un job? Top cele mai bune metode de relationare



Wall-Street a identificat patru tipuri de networking pe care cei interesati de cresterea afacerilor sau de gasirea unui nou loc de munca le pot folosi pentru a-si maximiza sansele.

Evenimentul de networking, o solutie reala pentru gasirea unei surse de venit

Evenimentele de networking sunt o buna oportunitate pentru angajatii companiilor, ori pentru antreprenori, de a atrage contracte noi, care sa duca la dezvoltarea afacerilor pe timp de criza. De asemenea, evenimentele de networking pot reprezenta o solutie pentru cei aflati in cautarea unui loc de munca sau care doresc sa obtina un nou job.

“In toamna anului 2008 am fost invitata la un eveniment al membrilor Business Network International, reprezentand industria consultantei financiare. Pana in prezent, am participat la alte doua conferinte nationale si cateva intalniri saptamanale ale membrilor aceleiasi organizatii. Intalnirile de business pe care le-am avut in urma participarii la evenimentele de networking mi-au adus pana in acest moment sapte parteneriate si multe recomandari, persoane care au nevoie de credite sau refinantari”, afirma Raluca, sefa departamentul de comunicare si marketing in cadrul unui institutii financiare de pe piata locala.

Business Network International (BNI) este una dintre companiile care organizeaza evenimente de networking pe piata locala. BNI este prezenta in Romania de patru ani, ca franciza a unei companii britanice.

Compania a inceput sa organizeze evenimente de networking pentru oamenii din Romania dupa o perioada de cinci ani in care organizase si participase la evenimente similare la Londra.

"Foarte multa lume participa in mod eronat la evenimente de networking pentru a vinde, insa nu acesta ar trebui sa fie scopul si, de fapt, cei care inteleg acest lucru, au sanse de reusita mult mai mari de a face un networking de calitate si a fi apreciati, decat cei care vin cu scopuri clare de a vinde. Exista si cazuri cand vin sa isi gaseasca un job, insa nu foarte des, desi sunt locuri extrem de favorabile in acest sens", spune Ana-Maria Mihaila (foto), networking expert in cadrul BNI.

Cei care participa pentru prima oara la un eveniment de networking prefera, de obicei, sa ramana rezervati, asteptand ca o alta persoana sa faca prezentarile. La a doua sesiune, participantul trebuie sa-si aduca aminte ca a venit la eveniment tocmai pentru a cunoaste cat mai multi oameni si pentru a stabili cat mai multe relatii de afaceri. Astfel, el trebuie sa se prezinte politicos si sa intre in discutii destul de hotarat, in speranta ca va afla cat mai multe lucruri despre ceilalti participanti.

"Unii considera ca evenimentul de networking a fost reusit daca strang un teanc cat mai mare de carti de vizita. Din experienta stiu ca mare parte din participanti nu ajunge sa faca nimic altceva cu acel teanc dupa eveniment. Poate, cel mult, trimit o oferta persoanelor din cartile de vizita. Eu intervin si spun ca, daca tot ai depus atata efort sa cunosti oameni noi, noteaza-ti foarte scurt si rapid pe spatele cartii de vizita o caracteristica a persoanei astfel incat sa iti amintesti a doua sau a treia zi cand le trimiti un email de multumire sau invitatie la o cafea pentru a va cunoaste mai bine", precizeaza Manaila.

In medie, un eveniment de networking costa intre 50 si 250 de lei, in functie de amploare, frecventa, vorbitori si de numarul de participanti. Costul individual pentru un eveniment similar in strainate pleaca de la 10 euro (42 de lei) si poate ajunge la 75 de euro (320 de lei).

“Efortul financiar este neglijabil in comparatie cu avantajele participarii la intalnirile organizate de catre adevaratii profesionisti in networking. Eu am calculat ca am cheltuit intr-un an, adunand taxa de membru si toate celelalte taxe de participare la intalnirile saptamanale, aproximativ 1.230 de euro. Mi-am recuperat partial investitia in luna urmatoare, cand am reusit sa inchei primul parteneriat. Acest gen de evenimente este ceea ce trebuie sa caute orice persoana care doreste sa se dezvolte personal sau sa consolideze portofoliul de clienti ai companiei, si de ce nu, o sansa pentru a reusi pe timp de criza", mai spune Raluca.


Absolventii de MBA socializeaza la o tigara de foi si un cognac fin

Al doilea tip de networking pentru care pot opta angajatii este cel prin intermediul programelor de Master of Business Administrationa (MBA) sau Executive MBA (EMBA). Conditia esentiala este absolvirea unui MBA sau EMBA.

Cel mai ieftin program de master in business de pe piata locala are un cost total de 4.400 de euro, in vreme ce programul WU Executive Academy costa 35.000 de euro, fiind cel mai scump.

“Networkingul nu este privit ca un scop punctual de catre cursantii si absolventii MBA, ci este o abordare in sine ca si element definitoriu al viitorilor lideri. Un lider cauta in permanenta sa se dezvolte si sa relationeze pentru a avea rezultate si succes in tot ceeea ce face”, spune Adriana Dutescu, directorul programul de MBA romano-canadian, care dureaza doi ani si are un cost total de 11.500 de euro.

Programul romano-canadian a dezvoltat si o serie de evenimente “followship”, organizate ca intalniri intre studenti si absolventi - pe de-o parte parte - si lideri si profesionisti din diferite industrii – pe de alta parte - pentru a analiza si gasi directii clare pentru subiectelor cele mai importante din industriile respective.

“In directia relationarii relaxante si informale am dezvoltat seria de evenimente <<After Business>> prin care le dam posibilitatea absolventilor si cursantilor sa se intalneasca la o tigara de foi, la o poveste despre rafinamentul cognacului sau la o degustare de ciocolata fina”, mentioneaza Dutescu.

Networkingul desfasurat intre absolventii programelor de MBA poate avea loc fie sub forma unei activitati structurate, fie sub forma uneia planificate intr-un timp foarte scurt.

“Activitatea structurata apara in momentul in care absolventii aleg sa se intalneasca o data pe luna si sa interactioneze, in vreme ce activitatea mai putin organizata are ca efect intalnirea intamplatoare dintre doi absolventi. Intalnirea poate ajunge sa se concretizeze intr-un beneficiu comun pentru ambele parti”, subliniaza Sergiu Negut (foto), directorul general adjunct al Centrului Medical Unirea (CMU), absolvent in 2003 al unui program de MBA la Insead, una din cele mai bune scoli de business europene.

El povesteste ca un absolvent de Insead l-a abordat pe o retea de socializare doar pentru ca absolvisera aceeasi scoala de business, pentru ca intalnirea lor sa se concretizeze ulterior intr-un parteneriat de afaceri.


Viziune de patron: Networking is the future of today

Florin Jianu (foto) conduce Patronatul Tinerilor Intreprinzatori din Romania (PTIR), care numara peste 1.000 de membri si reuneste microintreprinderi ale unor oameni de afaceri cu varste de pana in 40 de ani.

Postura pe care o detine in randul PTIR i-a permis sa experimenteze din plin networkingul cu alti parteneri de afaceri.

“Beneficiile networking-ului prin intermediul patronatului sunt multiple, o trasatura principala a noului tip de intreprinzator fiind aceea de a crea si dezvolta cat mai multe conexiuni in mediul in care activeaza si nu numai. Investitia in diverse tipuri de networking (evenimente la nivel local, regional, national sau/ si mai ales international, intalniri B2B, sedinte, seminarii, intalniri private) are intotdeauna un grad de profit ridicat, aici mentionand: noi clienti si canale de distributie pentru produsele/ serviciile pe care le dezvoltam, noi proiecte si idei de afaceri si nu in ultimul rand un nivel foarte ridicat de informatii la zi, informatii care pot fi valorificate in diverse moduri pragmatice”, afirma Jianu.

Un alt avantaj avantaj al networkingului exercitat printr-un sistem de organizare de tipul unui patronat il constituie relatiile durabile si solide care se creeaza, in conditiile in care in patronat se intalnesc oameni de afaceri recomandati de alti oameni de afaceri.

Principalul dezavantaj al networkingului de patronat este timpul dedicat acestuia, care uneori poate fi irosit pentru pentru intalniri care nu aduc nimic nou, nici ca nivel de informatie, nici la nivel de business.

“Ca si concluzie, as parafraza o gluma pe care un coleg grec din patronatul din Grecia a facut-o, spunand: Networking is the future of today (Networkingul este viitorul zilei de astazi)!”, mai spune Jianu.



Retele sociale au devenit instrumente de business

A descoperit LinkedIn in 2005, dupa ce s-a inscris ca utilizator. La inceput, vreme de 1-2 ani, nu a fost foarte activ.

Insa pe masura ce multi din jurul sai ii trimiteau invitatii, a inceput sa inteleaga cum functioneaza si din 2008 a inceput sa faca din LinkedIn instrumentul principal prin intermediul caruia intretine contactele de business pe care le detine.

“Vad LinkedIn ca pe un instrument de business. Este infrastructura care ma ajuta sa aflu informatii de baza despre persoanele cu care ma intereseaza sa lucrez, sa comunic rapid cu un numar mare de oameni, sa dezbat idei si sa cunosc oameni diversi, cu care ulterior pot colabora profesional – odata ce am inteles cum gandesc si ce fac”, spune Viorel Panaite, partener la furnizorul de servicii de formare profesionala Human Invest.

In viziunea sa, reteaua LinkedIn este foarte utila.

“E o platforma care te ajuta sa initiezi contacte cu multa lume. Sunt multe persoane care iti urmaresc activitatea in <<grupurile de discutii>> si incearca sa vada cat de coerent esti. Sunt convins ca prezenta in <<grupurile de discutii>> de pe LinkedIn, subiectele pe care le-am deschis sau dezbatut au contribuit la intretinerea unor relatii de business sau au convins persoane sa ne contacteze pentru a afla mai multe despre companiei”, apreciaza Panaite.

Pe langa LinkedIn, Panaite foloseste, atat in interes personal, cat si profesional, site-ul de socializare Facebook.




Citeste si