16 Iulie 2013

Afacerile greilor din lactate nu mai fierb ca altadata: consumul continua sa scada pe o piata de 1,3 MLD. euro



Primele sase luni din an au adus o serie de provocari pe piata lactatelor din Romania, care au generat de altfel si o diminuare a consumului per ansamblu. Romanii, care deja se orientasera spre produse mai ieftine si implicit spre marcile private ale retailerilor, au primit o alta lovitura odata cu scandalul laptelui cu aflatoxina, iar presiunea din piata nu va disparea nici in urmatorul semestru.

In primul semestru din acest an consumatorii romani au pastrat un comportament prudent, piata de lactate proaspete fiind evident afectata: promotiile s-au mentinut la un nivel ridicat, peste un sfert din volumul total fiind vandut pe aceste canale, spune Anca Stroe, director de marketing al Danone Europa de Sud-Est, cel mai important jucator din industria locala a lactatelor.

“Dezbaterea despre aflatoxina si-a pus de asemenea amprenta asupra evolutiei intregii piete in primele sase luni, reflectand o oarecare afectare temporara a increderii consumatorilor in produse lactate. Evolutia pietei din primele sase luni a fost afectata si de perioada de Postul Pastelui”, afirma Anca Stroe.

La randul lor, reprezentantii FrieslandCampina, proprietarul Napolact, sustin ca pana acum, “2013 s-a dovedit un an plin de provocari, deoarece costurile sunt in crestere, iar consumul in scadere”.

“Cererea cumparatorilor pentru produse alimentare este in scadere, iar tendinta se aplica si in cazul produselor lactate. Din cauza conditiilor economice dificile, bugetele pentru cheltuieli domestice sunt in scadere, asa ca se cumpara mai des, dar mai putin. Scaderea bugetelor favorizeaza preferinta consumatorilor pentru marci private, care in cazul produselor lactate a crescut intre 15% si 30%, in functie de categorie”, declara oficialii FrieslandCampina.

Un alt segment de piata care a afisat cresteri pe primul semestru este cel al bauturilor traditionala (lapte batut, sana, kefir) si cel al produselor cu 0% grasime.

In acest context, Ilias Pliatsikas, director general al Olympus Romania, companie intrata pe piata locala in urma cu doi ani, crede ca aceste provocari ale industriei au evidentiat si mai mult necesitatea inaspririi conditiilor de procesare si vanzare a laptelui, alaturi de o reglementare foarte stricta in domeniu.

“Industria de lactate are nevoie de solutii pe termen lung, deoarece a ajuns intr-un moment in care este necesara o atentie sporita care sa fie acordata, in acelasi timp, calitatii produselor si sanatatii consumatorilor”, subliniaza Pliatsikas.

Grecii de la Olympus, care au lansat recent primul iaurt bio produs in Romania, au raportat in primele sase luni ale anului o majorare a afacerilor de 25% comparativ cu aceeasi perioada din 2012.

“Putem mentiona faptul ca ponderea categoriei iaurturilor ia din ce in ce mai multa amploare in cadrul pietei de lactate. Cu toate acestea, romanii consuma o cantitate mai mica decat media europeana, asadar avem aici un potential foarte ridicat de crestere. Mai precis, observam ca preferintele consumatorilor se indreapta din ce in ce mai mult catre segmentul iaurturilor bifidus. De asemenea, un segment important il reprezinta si iaurtul grecesc. Suntem singurii prezenti in aceasta categorie si estimam ca acest tip de produs va avea, de asemenea, in urmatorii ani, un potential imens de crestere pe piata romaneasca”, explica directorul general al Olympus Romania.

Producatorii se intrec in lansari

O parere exprimata la unison de catre reprezentantii celor trei producatori este cea potrivit careia in urmatoarele sase luni miza pe piata lactatelor o va reprezenta inovatia.

“Piata produselor lactate din Romania este in continuare fragmentata si nu da semne de consolidare. Din cauza situatiei economice si a scaderii consumului, cumparatorii opteaza pentru produse mai ieftine, ceea ce duce al o crestere accelerata a marcilor private. Acest context pune inca si mai mula presiune pe companiile producatoare, care va trebui sa se diferentieze si mai mult in viitor. Astfel, ne putem astepta la si mai multe inovatii si produse noi pe piata”, considera reprezentantii FrieslandCampina.

Olympus Romania mizeaza in continuare pe evolutia iaurtului bio, segment deschis de companie in luna iunie. Pliatsikas declara anterior ca estimeaza vanzari saptamanale de 5 tone de iaurt bio si intentioneaza sa lanseze inca 4-5 produse pe aceasta zona.

Si Danone a lansat in prima jumatate a anului un nou sortiment Activia (Activia light) si DDB, un nou iaurt de baut adresat adolescentilor.

Consumul mic de lapte simplu per capita situeaza Romania pe ultimele locuri din Europa, cu o medie de 12 litri de persoana, de aproximativ 5 ori mai putin decat tari precum Croatia sau Slovenia, conform studiului Euromonitor.

In privinta consumului de iaurt, situatia este similara: romanii consuma anual doar 6 kg de iaurt per capita, in timp ce vecinii bulgari au o medie de 22 kg de iaurt pe cap de locuitor.

Potrivit estimarilor FrieslandCampinia, industria locala a lactatelor (incluzand si piata gri) se ridica la 1,3 miliarde de euro.



Citeste si