16 Mai 2018

Secretele unei piete de doua miliarde de euro din Romania



Criza din 2007-2008 a lovit profund in toate businessurile din Romania. Pentru piata de logistica, acela a fost un moment dificil, atenuat insa de valul de interes nascut de aderarea Romaniei in Uniunea Europeana de la 1 ianuarie 2007. In ciuda instabilitatii economice si a temerilor de pe piata, zona de logistica din Romania s-a dezvoltat pana la cifre impresionante, atragand si jucatori importanti din Vest pe teritorul tarii noastre. Astazi, aceasta piata a atins aproape 2 miliarde de euro si reprezinta un impuls si pentru alte zone de business.

Trecerea prin criza si revenirea unei piete de 2 miliarde de euro

Intr-un interviu acordat pentru wall-street.ro in 2012, Christophe De Korver, fostul managing director Gefco Romania, povestea: “Cel mai dificil moment a fost inregistrat odata cu aparitia crizei in 2008, moment care a afectat intregul mediu de afaceri, inclusiv pe noi si pe clientii nostri. Cu toate acestea, criza a fost pentru noi o provocare intrucat a trebuit sa venim cu solutii noi pentru a ne ajuta clientii sa depaseasca aceasta perioada. Am reusit sa ne adaptam la noile conditii si sa ne mentinem afacerea relativ constanta. Unul dintre obiectivele noastre a fost sa ne pastram personalul, sa investim in competentele angajatilor si sa ii pregatim pentru revenirea la o perioada mai prospera.”

Actual CEO Pallet Express, Danor Ionescu isi aminteste despre momentul crizei din 2008:
"In momentul crizei toata lumea s-a uitat la costuri, a vrut sa reduca stocurile si usor, usor, piata s-a mutat catre partide mici si livrare just-in-time.”

Marile provocari ale pietei de logistica

In 2011, cifra de afaceri inregistrata de primele 70 de companii de logistica si transport din Romania se ridica la 780 de milioane de euro. La finalul anului 2016, aceeasi piata a atins aproape 2 miliarde de euro si continua sa creasca. Marile provocari pentru aceasta piata tin insa de optimizarea costurilor, prin tuburile cu led folosite in marile depozite pentru a reduce consumul cu 50% in comparatie cu tuburile fluorescente, la pastrarea celor mai buni angajati si dezvoltarea infrastructurii nationale, asa cum precizeaza si Danor Ionescu: “Avem provocarea de a pastra personalul, soferii si angajatii din depozite isi schimba foarte des jobul, unii pleaca in strainatate".

Christophe De Korver explica pentru wall-street.ro: “In opinia mea, industria s-a dezvoltat foarte mult in ultimii ani, daca vorbim de companiile care au intrat pe piata si de gama serviciilor oferite. Acest lucru va continua si in viitor si, daca infrastructura se va dezvolta pe masura necesitatilor, cu siguranta va exista un interes mai mare pentru Romania ca punct de tranzit.”

Un studiu realizat de JJL Romania arata insa si care este marele dezechilibru de pe piata in acest domeniu, problema disponibilitatii fortei de munca si a infrastructurii. In ciuda acestui lucru, piata de logistica a influentat pozitiv si alte businessuri, precum piata utilajelor pentru depozite. Numai vanzarile de motostivuitoare au atins 10 de milioane de euro in 2016, cu o crestere de 40% fata de anul precedent.



Citeste si