28 Septembrie 2020

Cât de dependente mai sunt companiile de locațiile în care aveau sediile



Urmările pandemiei COVID-19 vor determina o schimbare majoră și pentru modelul de operare al centrelor de servicii. Ce urmează pentru această industrie pentru care locația a fost unul dintre elementele cheie în dezvoltarea modelului de afaceri? Va rămâne România atractivă în contextul actual, în care angajații pot lucra de oriunde?

Cristina Nicoleta Apetrei, Vice Presedinte ABSL si Chief of Staff CEO Office pentru SG EBS si pentru Retail Banking și Financial Services India și România oferă o opinie pe marginea acestui subiect.

„Pandemia a testat reziliența activităților centrelor de servicii, iar companiile au realizat că dependența de locație nu mai este un factor cheie pentru întreaga lor strategie și nici pentru zona de digitalizare.

Din sondajele precedente am putut vedea că locația a fost mereu unul dintre cei mai importanți factori în dezvoltarea modelului de afaceri pentru această industrie, dar în timpul pandemiei acest factor a devenit cel mai important test pe care companiile au fost nevoite să-l treacă.

La nivel global, 40% dintre companii consideră că locația nu va avea un impact asupra serviciilor furnizate, având în vedere interesul tot mai crescut pentru digitalizare. Însă companiile trebuie să țină cont de faptul că în viitorul apropriat vor fi nevoite să livreze aceleași servicii într-un ritm mult mai rapid față de cel actual.

Pentru multe companii accentul principal se va mută de pe accelerarea automatizării, pe schimbarea modelului de business pentru a reduce dependență de locația fizică și chiar de oameni, adoptând un nou concept de lucru, poate chiar controversat în anumite domenii: munca de acasă sau munca din orice loc posibil.

Astfel, rezultă o nouă întrebare: cât de departe vor merge aceste companii? Vor reduce complet importanța locației? În aceste condiții, mai rămâne România o zona cheie pentru industria de outsourcing? Răspunsul este da, iar dacă ne uităm la sondajul ABSL realizat în starea de urgență, peste 50% dintre companiile existente, care activează în sectorul serviciilor comerciale din România, au menționat că impactul locației a fost unul minim sau chiar nu a existat, ceea ce dovedește că spațiul fizic de birouri nu o să devină un impediment în prestarea serviciilor și nici nu o să fie complet exclus în realizarea sau schimbarea unui model de business.

Dacă analizăm diferite studii la nivel global, putem observa că tendința este de a menține un echilibru, chiar dacă ponderea importanței locației va fi mai scăzută față de perioada anterioară.

În trecut, la întrebarea - Ce va determina alegerea unei locații?, procentele cele mai mari au fost pentru arbitrajul de costuri (28%) și pentru realizarea unui centru regional de expertiză (16%) ; după această perioada fără precedent, observăm o abordare ușor diferită, deși costurile rămân unul dintre factorii cheie, iar diferențele de costuri între locații vor genera în continuare economii semnificative pentru bugetele companiilor”.



Citeste si