13 Noiembrie 2009

Cum si cat vor cheltui romanii de sarbatori

Cheltuielile romanilor de sarbatori (incluzand cumparaturile de cadouri, produse alimentare si bauturi si activitati de divertisment) ar putea creste moderat in sezonul sarbatorilor de iarna din acest an (+0,2%), in contextul in care efectul psihologic al crizei economice a atras schimbari fundamentale in comportamentul de consum la nivel european, potrivit unui raport Deloitte.

Cheltuielile de sarbatori, limitate

Media de crestere in Europa de Este este estimata la 0,7%.

„Doua treimi dintre europeni si 58% dintre romani intentioneaza sa isi limiteze cheltuielile de sarbatori, pe fondul atmosferei actuale de criza. Este insa o concluzie de suprafata, in conditiile in care 79% dintre respondenti nu se tem de pierderea locului de munca, si peste jumatate dintre ei nu au datorii. In consecinta, principala cauza a nivelului scazut de consum este starea de spirit, care a atins un nivel minim”, se arata in raportul Deloitte.

„Este o concluzie importanta in contextul campaniilor de promovare pe care le realizeaza operatorii de retail si producatorii: mesajele lor trebuie sa promoveze produse utile la preturi mici, oferind astfel consumatorilor asigurari cu privire la chibzuinta achizitiilor lor”.

Principalele concluzii ale raportului de tara pentru Romania


· 78% dintre romani spun ca economia este in recesiune;

· 89% dintre romani considera ca reac?ia guvernului la criza financiara a fost neinspirata si slaba;

· 48% dintre romani cred ca economia se va redresa sau va ramane la fel, in 2010, in timp ce 45% considera ca situatia se va inrautati;

· 66% dintre romani apreciaza ca declinul economic are un impact direct asupra situatiei lor financiare;

· aproape un sfert dintre romani nu sunt interesati de situatia financiara a companiei in care lucreaza;

· 48% dintre romani cred in siguranta locului lor de munca in 2010;

· 59% dintre romani declara ca au mai putini bani pentru cheltuieli, fata de aceeasi perioada anul trecut;

· 67% dintre romani au incredere ca situatia financiara a caminului lor se va imbunatati sau va ramane la fel, in urmatoarele 12 luni;

· 35% dintre romani spun ca dupa iesirea din criza vor continua sa cheltuie mai putin, in timp ce 46% spun ca vor cheltui la fel; doar 19% isi vor majora cheltuielile


Comportamentul consumatorului roman

· 30% dintre consumatori intentioneaza sa cheltuie mai mult pe cadouri in acest an, fata de 28% - mai putin;

· 29% dintre consumatori intentioneaza sa cheltuie mai mult pe produse alimentare si bauturi in acest an, fata de 23% - mai putin;

· 52% dintre romani spun ca vor cheltui la fel de mult ca si anul trecut pentru activitati de divertisment;

· 28% dintre consumatorii romani cumpara cadouri pentru sfarsitul de an in avans, iar 23% - dupa sarbatori, pentru a beneficia de cele mai avantajoase preturi si a evita aglomeratia din magazine;

· criza a schimbat obisnuintele de consum ale romanilor, 45% declarand ca isi vor infrana cheltuielile impulsive, iar 68% se vor orienta spre cadouri utile;

· doua treimi dintre consumatori prefera produsele romanesti, tendinta care se accentueaza odata cu avansarea in varsta;

· 68% dintre romani isi vor face cumparaturile de sarbatori in hipermarketuri;

· Utilizarea Internetului:


§ Doua treimi dintre romani folosesc Internetul pentru a cerceta piata si a compara produse si preturi;
§ Barbatii si persoanele cu varste intre 35 - 54 de ani sunt mai inclinati spre achizitiile online;
§ Femeile si consumatorii mai in varsta recurg la Internet pentru cercetare si comparatii de preturi.


Top 10 cadouri preferate de romani

1. Produse cosmetice / parfumuri (46%)

2. Imbracaminte / incaltaminte (44%)

3
. Bijuterii / ceasuri (36%)

4.
Obiecte de decor (35%)

5.
Carti (35%)

6.
Bani gheata (33%)

7.
Laptop (32%)

8.
Bilete de calatorie (28%)

9.
Produse alimentare sau bauturi (25%)

10.
Telefoane mobile (altele decat iPhone) (23%)




Citeste si