16 Februarie 2005

Producatorii romani de textile vor fi inlocuiti incet, dar sigur de turci si chinezi

Industria usoara a adus un plus de 1,6 miliarde de euro la balanta comerciala, si aceasta in conditiile in care deficitul comercial record cu care s-a incheiat anul 2004 i-a speriat pe multi. Aceasta inseamna ca lohn-ul reprezinta inca un atu puternic pentru comertul exterior al Romaniei, fie ca ne place sau nu.
Din pacate, producatorii romani de textile si pielarie trebuie sa stie ca vor fi afectati, pe termen lung, de eliminarea sistemului cotelor pentru piata europeana, incepand din ianuarie 2005, locul lor fiind amenintat de producatorii chinezi si turci, care au grupe de produse mai competitive.

Sansa o reprezinta confectiile de lux

Aurelientiu Popescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Industria Usoara - FEPAIUS, considera ca acest lucru nu se va intampla peste noapte, dar pe termen mediu si lung o sa fim serios afectati. Nu inseamna, insa, ca vom pierde tot lohn-ul. In ceea ce priveste piata interna, nu va exista nici o problema noua, pentru ca oricum Romania nu avea nici pana acum cote de import cu vreo tara. Batalia grea cu turcii si chinezii se va da pe piata Uniunii Europene, unde Romania, China si Turcia sunt cei mai mari exportatori.

China avea cote pe piata europeana si exista grupe de produse unde ei sunt mai competitivi si ne vor lua locul. De exemplu, tot ei sunt si cei mai importanti producatori de bumbac, iar cele mai importante firme internationale producatoare de fibre sintetice, in special cele de tip lycra, au anuntat deja ca isi vor muta productia tot aici. Asa ca tot ceea ce va insemna materie prima furnizata pentru confectiile moderne va avea un pret mai mare pentru producatorii din afara Chinei. Insa va fi vorba, in majoritate, de productie de masa. Sansa romanilor este productia confectiilor de lux. Avantajul UE este ca are productie de articole de calitate medie si inalta, iar industria modei si cea a textilelor tehnice sunt foarte puternice. Asemenea fabricilor din Italia sau Franta, romanii au resursele umane capabile sa actioneze pe acest sector - mult mai multe decat cu ce s-ar putea lauda China sau Turcia.

Al doilea pas: constructia unei marci proprii

"In paralel, producatorii romani trebuie sa se preocupe sa faca produse cu valoare adaugata ridicata si cu marca proprie, pentru a inlocui lohn-ul", a precizat Aurelientiu Popescu. Acum ne putem lauda cu doar cateva marci proprii - degetele de la maini sunt totusi prea multe pentru a le putea numara asa. Cele mai cunoscute in afara tarii sunt Braiconf si marcile de lenjerie intima Jolidon si I.D. Sarrierri. Ca si acestia, si ceilalti producatori vor fi nevoiti sa invete sa apeleze la firme de consultanta care sa le intocmeasca studii de piata solide pe marginea carora sa-si brodeze strategia de formare a unei marci proprii. Fondurile necesare sunt intotdeauna foarte mari, bugetul de marketing al unei intreprinderi medii trebuind sa se cifreze la cel putin 5% din cifra de afaceri, iar peste jumatate din acesti bani ar trebui folositi numai pentru promovare, tinand cont ca o singura prezentare de moda pe un podium din Paris poate ajunge la 200.000 euro.



Citeste si