30 Mai 2011

Cardul national de sanatate, din februarie 2012



Licitatia pentru cardul national de sanatate a fost deschisa saptamana trecuta, iar distribuirea lui catre populatie va incepe in februarie anul viitor, potrivit declaratiilor lui Lucian Duta, presedintele Casei Natonale a Asigurarilor de Sanatate (CNAS).

Contractul-cadru pentru implementarea sistemului electronic de sanatate a fost semnat saptamana aceasta, astfel incat constructia lui va incepe in cursul lunilor iulie-august.

"Costul implementarii acestor elemente de sistem informatic nu reprezinta nici 10% din cat a cheltuit Marea Britanie pentru componenta dosar electronic, si anume 2 miliarde de lire sterline. Sistemul de sanatate informatizat va fi mai eficient prin reducerea fraudei care se ridica la miliarde pe an. Doar noi suntem vinovati ca stat ca avem o crestere a consumului de medicamente cu 50% la 500 de milioane de euro intr-un singur an si nu luam masurile necesare", a afirmat Lucian Duta, in cadrul evenimentului e-Health organizat de Tarus Media.

Potrivit presedintelui CNAS, limitarea consistenta a fraudei va veni peste 6-7 luni dupa implementarea e-prescriptiei (prin sistemul informatizat).

Ce este cardul national de sanatate?

Cardul national va fi un document obligatoriu atat pentru asiguratii care vor sa beneficieze de servicii medicale, cat si pentru medici, care vor avea un card medical profesional. Documentul poate fi solicitat de orice asigurat (contribuabil la fondul national de sanatate) si obtinut contra unei sume de doi euro (8,5 lei). Cardul va fi livrat prin posta, la domiciliu, fiecarui asigurat.

Cardul va cuprinde informatii minime despre detinator (date de identificare si cod numeric personal, cod unic de identificare in sistemul de asigurari sociale de sanatate si numarul de identificare al cardului), dar si detalii de natura medicala, stocate pe un cip. Acest cip va contine informatii precum diagnostice medicale cu risc vital si boli cronice, grupa sanguina si Rh, eventualul accept pentru prelevarea de organe dupa deces, numele si datele de contact ale medicului de familie.

Cum va functiona?

De exemplu, daca un pacient care nevoie de o reteta, acesta va merge cu cardul de sanatate la medicul de familie care, la randul sau, va introduce in sistem si cardul lui pentru a putea accesa informatiile si elibera prescriptia. In mod obligatoriu, cardul profesional al medicului trebuie folosit in acelasi timp cu cel al pacientului.

Daca asiguratul nu va prezenta cardul de sanatate, atunci el va trebui sa achite serviciile medicale de care beneficiaza, in afara de cele de urgenta. Toti medicii din sistemul public vor primi un card profesional, cu ajutorul caruia se va controla accesul la serviciile medicale printr-un sistem informatizat.



Citeste si